bezár
 

art&design

2025. 12. 16.
Megnyújtom lelkem végtagjait
Szomatikus felfogás a képzőművészet és táncművészet határán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Milyen szerepe van a szomatikus nevelésnek a művészeti kifejezésben? A kérdés jogosan merülhetett fel bennem, mivel az elmúlt évben többször is ért ehhez kapcsolódó izgalmas művészeti élmény. Jobbágy Bernadett Táncz 3x – sztereoszkopikus 3D filminstallációja (2024), Cuhorka Emese Attax című munkája (2024), Szeri Viktor I quit ordinary dancing című előadása (2024), illetve Ádám Anna Somatic Writing Clubja (Szomatikus Írókör) olyan élményszerű alkotásokként bontakoztak ki, ahol a cél a kontextushoz való kötöttség és narráció elhagyása, a személyes és szubjektív befogadás elindítása, valamint a megértés helyett az érzelmek felnyitása, - a testtel való gondolkodás megsegítése volt.

Mindegyik alkotás újszerű testélménnyel párosult: a nézőtől megkövetelték a testbe való belehelyezkedést, a hagyományostól eltérő befogadói szerep megtapasztalását. Továbbá jellemzően a képzőművészet és táncművészet keresztezése jelent meg: installációkon, immerzív környezeteken vagy videóművészeti hatásokon keresztül.

prae.hu

Jobbágy Bernadett

A fentebb említett előadások és események közül a jövőben Ádám Anna Írókörével, illetve Szeri előadásával (2026. 01. 06-07., Trafó) találkozhatunk. Ádámmal készítettem egy interjút, melyben a hangsúlyt arra helyeztem, hogy milyen jelentést hordoz a szomatikus nevelés és az erre épülő Szomatikus Írókör. Szeri előadásával kapcsolatban recepciótörténet feldolgozásával próbáltam egy teljesebb képet kialakítani a szomatikához köthető újszerű befogadásról és értelmezésekről. Kutatásom mögött egyszerű szándék állt. Úgy gondolom, hogy a néző kimozdítása megszokott szerepéből továbbra is nagy kihívás itthon, főleg a testre való reflektáltság fókuszba helyezésével – a testre, amely körül mai napig sok a feloldatlan tabu. Szerettem volna megérteni és ismerőssé tenni a művészeti praxisban megjelenő szomatikus felfogást, hogy a későbbiekben a test-tudat együttes használata ne idegenszerűen hasson, hanem az áramlásának részesévé tudjunk válni.

x

A szomatikus felfogást beemelő művészeti gyakorlat a konceptuális művészet ellenpontjaként is értelmezhető. Megjelent egy tendencia, melyben az alkotók a megértés helyett a test általi érzékelés és tudatosság fejlesztésének adnak helyet. Az átélt és megélt test vezet el minket egyfajta esztétikai kielégüléshez, amely a mozgástól, a testbe helyezéstől elválaszthatatlan, és amely újszerű testtapasztalat identitás- és kultúraképző lehet.

(1) Ádám Anna alkotóművész, szerző, közösségi aktivista és kulturális vállalkozó nevéhez köthető a Szomatikus Írókör. A klub kifejezetten alkotói módszertan kifejlesztésére specializált, egy olyan hely, ahol Ádám a diákjait megpróbálja rávezetni a kreatív energia szabadjára engedésére a testen, az érzelmeken és a szavakon keresztül. A mai napig megrendezett alkalmak során látható egy performansz, amelyről írások készülnek. A klub végén a szövegek megosztásra kerülnek. Ádám külön tart magyar nyelvű eseményeket, amelyek heti szinten működnek egy nyolc hónapos képzés során. Emellett havi szinten meghirdetett angol nyelvű alkalmakra is lehet jelentkezni.

Ádám Anna írókör

Mindebben a szomatikus megközelítés ott érhető utol, ahogyan Ádám meghagyja, hogy a résztvevők az alkotáskor a testi érzetekből táplálkozzanak, mint elsődleges inspirációs forrásból. „...felerősítjük az érzékelést, az érzelmeket, és próbálunk kevésbé agyból alkotni.” Kérdésemre, hogy szerinte a szomatikának, mint attitűdnek és módszernek milyen szerepe van a kortárs művészeti gyakorlatokban és a saját munkáiban, átfogó választ kaptam. Ádám szerint paradigmaváltás van.

„Épp mindenkinek kezd elege lenni a konceptuális művészetből. A szomatikus gyakorlat elég zsigeri módon ajánl fel egy kézenfekvő és befogadható alternatívát. Önmagában egy forradalom a jelenlegi diszkurzív művészeti trendben, ahol a koncepcióból és a koncepció körüli retorikából lesz alkotás, és nem fordítva. Ahol folyamatosan bizonyítani kell, szinte egzakt tudományként kezelni a művészetet. Ahol mindig mindenre kell, hogy legyen válaszod. Ahol mindig tudatos kell, hogy legyen és verbalizált.”

A Szomatikus Írókör ennek az ellenkezője. Az alkalmak során nem kérdeznek rá, hogy mi a koncepció, nem kell elméletekre utalni, sem kontextualizálni. Azt kell leírni és megalkotni a látottak és tapasztaltak után, ami zsigerből jön, intuícióból, kedvből, hangulatból. Nem kell, hogy mindenre legyen válasz.

A szomatikus munkamódszerhez Ádám egy megfigyeléséből jutott el. A diákjaiban gyakran leblokkolást, legtöbbször perfekcionizmusba bugyolált megfelelési kényszert vett észre az alkotási folyamatok során. Ezt megelőzve a szomatikus megközelítés a kreatív gátak felszabadítására hivatott. Ádám azokat az írott és íratlan szabályokat próbálja lebontani a diákjaiban, melyek megszabhatnák azt, hogy mi a „jó” szöveg. „Elkezdtem keresni azt az eszközt, ami egy kicsit kilazítja őket ebből, ami segít eltávolodni az akadémiai sémáktól, formáktól, és berögződésektől, azzal a céllal, hogy szabadabbak és önmaguk merjenek lenni.” A testi tapasztalásból való dolgozás megsegíti a résztvevőt, hogy ajtókat nyisson meg magában, és kontrollált kontrollvesztés állapotában az önkifejezést tökéletesítse. Ádám véleménye szerint, a testfókuszú klub felszabadítóan tud hatni: „Kinyit, megnyit. Feldob, felemel. Bátorságot ad. Puhít. Szépít. Olyan, mint egy hosszan tartó wellness.”

Szeri Viktor

(2) Szeri Viktor független performer és koreográfus, aki 2022-ben a Fatigue című kortárstánc-előadásával elnyerte a legjobb kortárstánc darabnak járó Lábán Rudolf díjat, ezzel nagy ismeretségre szert téve. Darabjaiban jelentős szerepet játszik a kiterjesztett valóság és a digitális művészet, amely különböző (előadó)művészeti formákkal ér össze, közöttük a tánccal. Továbbá, foglalkoztatja a színházak és a galériák ideológiája és komplexitása, illetve a köztereken és elhagyatott épületekben rejlő lehetőségek. A terek felbontásában, összeolvadásában vagy kihasználásában mindig új megoldásokat keres és hoz létre, immerzív installációkat, performanszokat, melyekben a tánc, és az újmédia-művészet eszközei együtt alkotják a tartalmat. Ezen kívül a szomatikus felfogás hangsúlyosságát a testre és a testben zajló érzetekre helyezett fókuszban és a munkamódszerében látom, valamint a nézők nem hagyományos szerepben való helyzetük kialakításában. Alkotásaiban a szomatikus felfogás nem tudatosított, zsigeri terület. A befogadót mindig aktív szerepbe helyezi, ahol nem az értelemre szeretne hatni. A színpad és a nézőtér közti határ gyakori elmosásával intim világokba hív, ahol a darab érzéki élményként éri el a nézőt. Szeri „úgy férkőzik a befogadó közelébe, hogy közben jelzi, nem akar semmi különöset mondani, közölni, nem vár tőled mást, mint azt, hogy jelen legyél”.

Ezt figyeltem meg az I quit ordinary dancingnél is. Szeri a nézőket a színpad négy oldalára helyezte. A színpadon három táncos állt, viszonylag sokáig. Majd nagyon lassú mozgás kezdődött el, légzések, apró mozdulatok, hullámzás volt látható. Mindeközben, a történések kialakításában a közönségnek nagy szerepe volt. A táncosok végig a nézők szemébe néztek, és az alapján alkották meg a teret, hogy milyen reakciókat váltottak ki belőlük. A néző nevetése vagy visszatartott levegővétele hozta létre az atmoszférát. Ez a megoldás egyszerre helyezte a nézőt is a testébe, figyelte saját reakcióit, és egyszerre alakított ki benne egy testi viszonyulást magához a táncoshoz és a darabhoz. Így vált szép lassan a néző által is szomatikusan átélhető élménnyé Szeri alkotása. Egy interjújában kifejti, hogy a célja egy olyan figyelem elérése volt a befogadóban, amely nem arról szól, hogy mi ennek a mondanivalója, hanem arra ösztönzi, hogy más érzékszerveit aktivizálja az agya helyett, és ne megérteni, hanem érzékelni tudja a látottakat. Ezáltal, a táncos és a néző állapota is mélyebb értelmet nyer. A néző a történésekben lehet támogató vagy megfigyelő, valamint szabad terepet kap arra, hogy kimehessen. A néző alakító szerepe a művész tartalmat közvetítő intenciójában elengedhetetlennek bizonyult.

I quit ordinary dancing

Úgy gondolom, a szomatika jelentősége a befogadói tapasztalat teljes élménnyé való alakításában, az érzékeket megmozgató információátadásban, a zsigeri befogadás megsegítésében áll. Ádám Annával való beszélgetésem, valamint Szeri előadása után világossá vált, hogy többletértékkel rendelkezik, hiszen új látásmódokat és „énviszonyulásokat” kezdeményez. Egy olyan irány bontakozik ki a kortárs művészeti közegben, összeérve a táncművészettel, ahol a művészetet nem megértetni szeretnék az alkotók. Az alkotók a testbe helyezéssel egyfajta ösztönös irányultságot szeretnének kialakítani a nézőben, és a test-elme integrált egészét megmozgatni. Az interdiszciplináris megoldásokkal operáló művészek nem csak „agyként” tekintenek az emberre, hanem szomatikus lényként, akinek biztosítják a testtel történő, szenzorális átélést.

Mindemellett, énünk teljesebb megélése a hétköznapokban, életviteli szinten is hasznos tudás. Egyrészről, kiszabadít minket a megfelelések hálójából, segít önmagunkról összetetten gondolkozni, másrészről a másikról való gondolkodásban is a komplex látásmódot és megértést mozdítja elő.

„Ezért a bölcs
sürgés nélkül működik,
szó nélkül tanít,
nézi az áramlást és hagyja, nem erőlködik...”

/Tao Te King

kortárstánc

nyomtat

Szerzők

-- Guzmics Petra --


További írások a rovatból

art&design

Horváth Anita: Igyekszik az ember lánya
art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról

Más művészeti ágakról

Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés