bezár
 

art&design

2025. 12. 16.
Elveszni önmagadban
Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Gomolygó figurák harsány színei között bolyongunk Diki Luckerson legújabb kiállításán, amely az elmúlt három év munkái közül válogat.

A filmművészet felől érkező alkotó festményeit és két korai filmes munkáját bemutató tárlaton egy művészi pálya ígéretes kezdeti kibontakozásának lehettünk tanúi. A Haladás a labirintus szája felé című kiállítás mottójául Simone Weil francia filozófus gondolatát választotta:  „A világ szépsége a labirintus szája”. A művész Pilinszky olvasásán keresztül talált rá Weil filozófiájára, ami mélyen rezonál saját esztétikum-felfogásával: a szépség a világ labirintusának kapuja, ami az útvesztőbe való belépésre csábít minket. Luckerson élénk színei és zsúfolt kompozíciói szolgálnak a szépség kapujaként, ami tekintetünket rögtön a képekre tapasztja, a labirintusba vonzva a befogadót. A művész a munkáiban megismerés felé tart, a fizikailag tapasztalt világon túli rétegek érdeklik, legyen ez önmagunkban, vagy akár rajtunk kívül.

prae.hu

kis
Luckerson korai kis alakú munkáin (One, Two, Four, Five) démoni, femme fatale női alakok portréit láthattuk. Ezeken a festményeken - későbbi alkotásaihoz képest - a kontúros alakok jobban elkülönülnek a képek hátterétől, mégis azt a látszatot keltve, mintha a szereplőknek különösen erős lenne gravitációs mezejük, és a környezetüket meggörbítve magukba akarnák szippantani. A dinamikus kompozíciókon a formák szinte egymásnak feszülnek, akárcsak az összeolvadás előtti tetőpontot látnánk. A komor színpaletták mint a vörös, lila és kék mély árnyalatai misztikus aurát kölcsönöznek a sorozatnak. A festmények profán ikonokként is olvashatók, amik az ikonfestészet technikai hagyományait nem követik, azonban funkciójában valami hasonlót keresnek: kapcsolatteremtést a szemlélő és a transzcendentális között.

film

A kiállítótér egy kis zugszerű termében a művész két korai filmes munkáját láthattuk, amelyek párhuzamba vonhatók képeivel. Burjánzó történetvezetése, élénk színei és dinamikus szerkesztése festményei világára emlékeztetnek. A kisfilmek mintha a múlt álomszerű emlékképei közé kalauzolnának el minket, annak minden küzdelmével és idealisztikus szabadságérzetével. A kiállítótérhez csatolt kisterem azt a benyomást keltette, mintha az elménk egy kis helyiségbe tértünk volna be, ahol gondosan, némileg torzítva raktározzuk múltunkat. A teremből kilépve, a filmek alatt szóló zene átszűrődik a festményeket bemutató térbe eszünkbe juttatva emlékeink állandó együttlétét, még ha tudatunkat nem is rájuk fordítjuk.

A  kiállítótérben egy olyan munkát is láthattunk, amit nem Diki Luckerson készített. A megnyitó esemény ideje alatt Szabó Sáfrány Hanna Multipled by című duration performance munkája zajlott, és az elkészült installáció a kiállítás végéig megtekinthető volt. A perfomansz keretében a művész egy anonim tudóst testesített meg, kilétét az arcát takaró törzsi, állatszerű maszkkal fedte. Fiktív tudományos projektjében egy embert kísérelt meg létrehozni viaszból. A merev, élettelen test fölé hajoló, gyertyákból viaszt csepegtető maszkos alak egy sámánrituálé benyomását keltette. A mágikus-tudományos kísérlet a létezés és a teremtés kérdéskörét nyitja meg, tovább tágítva a kiállítás ontológiai vizsgálatát.

ten

Luckerson Ten című festménye nemcsak a kiállítótérben kötötte össze korai munkáit az utóbbi két évben alkotottakkal, hanem végigkövethetjük rajta hogyan alakul a művész térszerkesztése. A kép alakjai egyre jobban kezdik kiszorítani a mögöttük húzódó hátteret, élénk színekkel festett kontúrjai egybeolvadnak, szinte már nehéz megállapítani, hogy hol kezdődik és ér véget egy-egy szereplő. Egyre inkább tartanak egy határok nélküli gomolygó massza felé, amit megfigyelhetünk a Bunker Fresko sorozatán is. Az említett három festménynél a freskó nem a művek technikáját jelöli, hiszen vászon hordozóra dolgozott, hanem inkább azok megjelenésében hasonlítanak a murális munkákhoz.

bunker

Utóbbi műveinél ösztönösebb, gesztusosabb ecsetkezelés érhető tetten, ahol az expresszivitás és az alakok nyers megformálása a barlangrajzok világát idézik. Luckerson a festészetében lemond az önreprezentálásról, az egót elnyomva hagyja, hogy a folyamat magával ragadja, és médiumként átengedje önmagán mindazt, ami a festményeiben kifejez, mintha képei önmagukat keltenék életre. A művek szereplőit hozzátartozóiról mintázza, azonban nem egy élethű képmás megragadása a célja, hanem sokkal inkább a másik emberhez fűződő viszony, érzés rögzítése. A képek előtt állva nem esünk önkéntelenül abba a hibába, hogy megfejtsük, mi lehetett a kifejezés oka és előzménye, világossá teszik, hogy a kulcs a szemlélőben van. Dinamikus képei szinte indaszerűen ölelik körbe érzékelésünket, kontúrjainkat elveszítve eggyé válunk a képekkel, végül már lehetetlen behatárolni hol ér véget az én és hol kezdődik egy másik világ: beléptünk a labirintusba.

son
 

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
Artkartell, projectspace, 2025.11.13.-12.05.
kurátor: Kocsis Katica

 

nyomtat

Szerzők

-- Horváth Anna --


További írások a rovatból

art&design

Szomatikus felfogás a képzőművészet és táncművészet határán
A magyar művészet külföldi népszerűsítéséről Bukta Imre és Samu Géza példáján keresztül
A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés