bezár
 

film

2009. 01. 07.
Reformkonyha meleg módra
Nacho G. Velilla: Melegkonyha
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Reformkonyha meleg módra Louis de Funes klasszikusa, a Szárnyát vagy combját óta tudjuk, hogy étkek és vígjáték jól passzolnak egymáshoz. Nincs ez másképpen a spanyol sitcom hagyományaira és sztárjaira alapozó Melegkonyhával sem: könnyen fogyasztható, már-már nyomasztóan derűs mese Almodóvar-filmekből ismerős színészekkel, akik jól bejáratott gegeket adnak elő változó kreativitással.

A történet szerint Maxi (Javier Cámara), az előkelő madridi étterem főszakácsa régen elvált feleségétől, és gyerekeivel sem tartja a kapcsolatot. Homoszexualitását nyíltan vállalva éli a szingli férfiak gondtalan életét egész addig, amíg volt felesége halálos beteg nem lesz, és Maxinak egyik napról a másikra kell beletanulnia az egyedülálló szülő szerepébe. Emellett kamasz fia, Edu sem könnyen barátkozik meg a gondolattal, hogy apja a férfiakat kedveli.
Melegkonyha - Alejandra Lorenzo és Javier Cámara
Nacho G. Velillának ez az első játékfilmje, korábban a 7 vidas (7 élet) című Spanyolországban több évig sugárzott sitcom producer-rendezője volt, melyben egyébként Cámara is szerepelt. A Melegkonyhában is a szituációs komédia kliséiből indul ki, erre utal a szerelmi háromszög univerzális képlete, a félreértésekből adódó szabályszerű nevetésinger valamint a mindig ugyanúgy vicces és sohasem változó karakterek felvonultatása. Maxi, az ambiciózus séf és kibírhatatlan természetű főnök, barátnéja, Alex, az élete férfiját reménytelenül kereső harmincas nő vagy Ramiro, a mocskos szájú, de a gyerekek nyelvén értő, mindig jófej barát különböző kombinációkban egymás mellé helyezve rengeteg helyzetkomikum és nyelvi poén ürügye lesz.

Melegkonyha - Benjamín Vicuña és Lola Dueñas
A történet másik fordulata akkor következik majd be, amikor Maxi szomszédjába költözik Horacio, a szívdöglesztő argentin focista. Maxi kapva kap az alkalmon, és megpróbálja összehozni Alexszel, ámde kiderül, hogy a két férfi „egy csapatban játszik”, és meg is tetszenek egymásnak. Szegény Alex hoppon marad, de a tévedések vígjátéka innentől már magától megy. Ebben fontos kellék lesz a szekrény: hol a bánatában részeg Horacio véli ajtónak, és zuhan bele, hol pedig Alex rejtőzik el benne, nem túl sikeresen.


Mikor a nyitójelenetben a vendéglő alkalmazottai azt találgatják, vajon ki lehet az álruhában utazó rettegett étteremkritikus, akkor önkéntelenül is a Szárnyát vagy combját eleje jut eszünkbe, de szerencsére a Melegkonyha a hetvenes évek fingós poénjainál valamivel magasabbra céloz. Jól látszik, hogy a a film helyenként megpróbál túllépni a helyzetkomikum kliséin, és ez leginkább Javier Cámara játékának köszönhető. A magát folyton színpadra képzelő, vicces szövegét szünet nélkül lökő séf időről-időre elbizonytalanodva lép ki szerepéből. Ilyenkor önjelölt bohócból döntésekre és lemondásra kényszerülő hétköznapi figurává változik. Ő az egyetlen, akin jellemfejlődést vehetünk észre.
Javier Cámara - Melegkonyha
Amennyire mértéktartó Cámara játéka, időnként annyira idegesítő tud lenni Alex, akit Lola Dueñas alakít. Nem az a baj vele, hogy valószerűtlenül buta liba, aki abban tévhitben szenved, hogy mindenképpen kurvának kell öltöznie, hogy a férfiaknak tessen. Ez még bőven beleférne a műfajba, de a teljesen váratlan és mesterkélt sírógörcseinél már feszengeni kezd a néző. Kár érte, mert olyan komolyabb filmekben, mint
A belső tenger vagy a Volver sokkal összeszedettebb volt.

A helyszínváltásokat bájos gyerekrajz-inzertekkel emelik ki, innen tudjuk, hogy Maxi vendéglője a madridi Chueca-negyedben van, a melegek és művészek központjában, abban a városban, ahol két éve néppárti (azaz konzervatív!) polgármester celebrálta az első egyneműek közti házasságot. Talán a helyszín adta természetesség is szerepet játszik abban, hogy a film sikerrel kerüli el a melegekkel kapcsolatos közhelyeket. Maxi és Horacio nem áldozatok, a homofóbia pedig legfeljebb áttételesen van jelen.
Melegkonyha - Fernando Tejero és Javier Cámara
A megoldás után kutatva Maxi a szüleihez utazik vidékre.  Akárcsak a Volverben, a helyváltoztatás itt is a múlt keresésére utal. Tékozló fiúként tér vissza házsártos anyjához, akiben Chus Lampreavét ismerjük fel, a nyolcvanas évek Almodóvar filmjeiből ismerős szemüveges nénit. És ha már a gyökereknél vagyunk, Maxi apja se az a tipikus csontheteró macsó, hiszen ha valaki társaságban kizárólag csak felejthető színvonalú buzivicceket képes mesélni, ott bizony kilóg a látens lóláb.

Végezetül el kell mondani, hogy a film legnagyobb erénye a poénoknak a televízió nézettségi adatain próbált precíz adagolása, így még a kínos pillanatokon is képes túllendülni. Ha valaki látta négy évvel ezelőtt a Vágyastársakat, akkor most is hasonló élményre számíthat. Annyi a különbség, hogy Maxi és Horacio románcát a téma kényessége miatt olyan szemérmesen tálalják, mintha nem is spanyol filmről lenne szó, úgyhogy a 16 éves korhatárt én bőven túlzásnak találtam. Talán nem akkora szpojler, ha annyit elárulok, hogy csók azért lesz a végén.

Fuera de carta
Színes feliratos spanyol romantikus vígjáték, 111 perc, 2008.
Rendező: Nacho G. Velilla
Forgatókönyv: Nacho G. Velilla, David Sánchez Olivas, Oriol Capel Mir, Antonio Sánchez Olivas
Szereplők: Javier Cámara, Lola Dueñas, Fernando Tejero, Benjamín Vicuña, Luis Varela, Chus Lampreave, Cristina Marcos, Alexandra Jiménez, Junio Valverde
Bemutató: 2009. január 1.
Forgalmazó: Cirko Film

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Jánossy Gergely --


További írások a rovatból

Tudósítás a 17. KAFF Kecskeméti Animációs Filmfesztiválról
Beszámoló a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválról
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
A Hétköznapi kreativitás pályázat nyertes filmjei

Más művészeti ágakról

Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
Az Árnyak kertje című antológiáról
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés