bezár
 

zene

2009. 01. 08.
És lőn 2009
Haydn: A teremtés (Müpa, 2009. január 1.)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
És lőn 2009 Nem szeretném leegyszerűsíteni a problémát, és túl egyértelmű következtetéseket sem áll szándékomban levonni az év kezdetéről. Mégis, egy kicsit hadd higgyem – ha már ilyen jól indult, legalábbis ami a zenei élményeket illeti – hogy így is fog folytatódni.

prae.hu

Január 1. délelőtt. Ez az év is jól kezdődik! Szokásos bécsi koncert a tévében – Haydn Búcsúszimfóniájával. Búcsúval kezdünk? A zenekar tagjai szépen, egyesével kivonulnak az utolsó tételre: ahogy elképzeljük, hogy az annak idején Eszterházán történhetett. Együttes és karmester, Daniel Barenboim kellő humorral tarkították az előadást. Rendben, talán ez a búcsú is csak egy vidám nyitány az új évhez, a Haydn Évhez.

Január 1. este. Nekünk és a szerencsés 1500 főnek csodás folytatás adódott: a magyar közönség a Művészetek Palotájában élvezhette – az évnyitóként immár hagyománnyá vált – Haydn A teremtés című oratóriumát.

Mondanám, hogy Fischer Ádám remekül játszatta, ahogy Haydn muzsikába foglalta a világ teremtését – azonban ez kevés a Bartók Hangversenyteremben történtek kifejezésére. Nem illusztráció, nem interpretáció történt, hanem maga a világ teremtődött meg. A Londoni Filharmonikusok előadásában oly mérhetetlen érzékenységgel haladtunk végig a „hat napon” – sötétséggel, világossággal, tengerrel és állatokkal –, hogy tényleg valami új született meg nekünk.
Fischer Ádám
És a „hat napon” át – amíg el nem készült a világ, nem volt megállás. Persze tudjuk, jön mindjárt a mű elején a nagy C-dúr pillanat, a megvilágosodás, Und es war Licht (És lőn világosság). Tudja ezt mindenki, még aki nem ismeri a darabot, az is hallott róla, meg természetesen érezhető, úgy lett megírva. De nem itt: még nincs vége a munkafolyamatnak; örülünk a fénynek, ám egyelőre csak visszafogottan.

Nagyon szubtilis volt az előadás, inkább a hangerőt fogták vissza, illetve a karakterekkel játszottak, élvezte is a maestro nagyon – és így voltunk ezzel mi is. Csak épp mozdulni nem mertünk egészen a „negyedik nap” környékéig – addig dermedten figyeltünk, nehogy megzavarjuk a kreációt.
Michelangelo: Ádám teremtése
Kis csalódást okozott azonban az énekkar, ami bár érzékenységben nem maradt el a zenekartól, sőt látványban is hozzáadott a produkcióhoz (hiszen szokatlan módon, ülve énekelték el az első kórustételt, és csak később, a hangosabb résznél álltak fel), nem igazán tudta a zenekar színvonalát megközelíteni. Az a profizmus és összjáték nem ment a kórusnak, amivel a Londoni Filharmonikus Zenekar – méltósággal és nagyvonalúan – tudta Fischer tempóit és elképzeléseit visszaadni, ahogy az a partitúra nélkül vezénylő karmester elégedettséget tükröző gesztusain is látszott. Olykor szinte kínosan nehézkes volt az énekkar belépése, és különösen a fúgatételeknél előforduló szétesés volt amatőrgyanús. Persze mindez talán a hangversenyterem nem tökéletes akusztikájának is betudható: a magas hangok egyáltalán nem hallatszottak, tompa volt a hangzás.

A szoprán szólistának (Simona Šaturová) viszont sikerült a teremtési folyamatban maximálisan részt vennie, a zenekarral együtt. Voltak olyan pillanatok, amikor hangját csak annyi különböztette meg a fuvoláétól – ami szintén különleges éteriséggel szólt –, hogy szövege volt. A változó színvonalú tenorista (Bernard Richter) mellett a basszus (Nathan Berg) hihetetlen, bársonyos mélységeivel magasodott ki.

Ha ilyen lesz az új év, ennyi összetartással, mégis sokszínűséggel – rengeteg karakterrel és melegséggel, tánccal és komolysággal – akkor valóban jó időszaknak nézünk elébe.

nyomtat

Szerzők

-- Mátrai Diána Eszter --

Budapesten születtem, itt végeztem angol, magyar és színházi dramaturg szakot. 2008 óta vezetem a prae.hu színházi rovatát. Szeretem Mozartot, Shakespeare-t, a somlói galuskát és a világbékét. S hogy magamról is mondjak pár szót: távol áll tőlem az önirónia.


További írások a rovatból

Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban
A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Danczi Csaba László emlékére

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 51‒52. számáról
Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés