bezár
 

art&design

2006. 11. 13.
Összefüggések II.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Összefüggések II. Didergett a szibériai kietlenségben, agyonsült az ausztrál sivatagban, búvárkodott a Vörös-tenger fenekén, kipróbálta a himalájai elefánt hátát, és végül bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe. Peter Küstermann a küldeményművészeti hálózat verhetetlen postása.
1992-ben Jugoszlávia bizonyos részein javában folytak a harcok, a külföldiek ezért inkább elkerülték a szétesőben levő országot. Az óvatosság különösen Szerbiában nem volt alaptalan, hiszen rossz szemmel néztek az Európa nyugati részéről jött idegenekre, akik a világnak azt a részét képviselték, amely elítélte a Milošević-rezsimet. A tragikus események azonban nem rettentették el Peter Küstermann német küldeményművészt, és segédét, Angela Pählert, akik ellátogattak Bácskába, hogy személyesen kézbesítsék ki a világ különböző tájairól származó leveleket az ottani kapcsolatművészeknek. A sors fintoraként Újvidéken pont abban a művelődési intézményben sikerült lekötnöm az előadásukat, amely hamarosan a „dicső honvédő háború” harcos-szervezetének lett a székhelye. Küstermann igazi postás uniformisban tartotta meg beszámolóját, ecsetelve földrajzi határokat nem ismerő tevékenységét. Peter oldalán hatalmas táska lógott, amelyből úgy halászta elő a küldeményeket, mint valami Mikulás az ajándékot. Újvidéken és környékén akkoriban vagy egy tucat küldeményművész, úgynevezett „networker” működött, ők voltak a hallgatóság Küstermannék estjén.

prae.hu

Tizennégy esztendő telt el azóta, és november 8-án a budapesti Artpool-ban ismét alkalmam volt találkozni ezzel az egyedülálló peremművészeti harcossal, aki azóta a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült, olyan világbajnokként, aki a kitüntetést anakronisztikus magatartásával és gondolkodásával érdemelte ki: az elektronikus kommunikáció tobzódásának a korában személyesen viszi el az esztétikai célzatú küldeményeket a világ legkülönbözőbb pontjaira. Az utazó postás a Himalájában elefántháton közlekedett, a Vörös-tenger vizét búvárként szelte át, de küldetése folyamán az északi sarkkört és a Tűzföldet sem kerülte el. Szibériában mínusz 45 fokos hidegben, míg Ausztráliában plusz 45 fokos melegben hordta szét a leveleket és szedte fel az ottani mail art-művészek küldeményeit, hogy tovább utazzon velük új küldetési helye felé. Úgy számítja, mind a négy kontinenst érintve egy év leforgása alatt 200 kilogramm küldeményt kézbesített, és ez által mintegy húszezer amerikai dollárral károsította meg a postát. Világ körüli útjai során Küstermann lényegében kulturális cserét vitt végbe, és személyesen is alkalma volt megismerni az Eternal Network híveinek jelentős hányadát. Ennek a ténye jóval túlmutat a statisztikai érdekességeken vagy a különcködésen. Ez utóbbiban ugyanis mindig is az amerikaiak jeleskedtek: egy Creative Thing álnéven működő Los Angeles-i küldeményművész például azzal a szokásával hívta fel magára a figyelmet a nyolcvanas években, hogy barátainak szánt munkáit egynapos maratonfutás keretében kézbesítette.

Küstermann joggal nevezhető a decentralizált művészeti rendszer érdemes ügynökének, és nagyon tanulságos, hogyan ébredt rá táguló kreatív képességeire. Először üzletember volt, majd jazz zenész és tanár, mígnem a londoni Nemzeti Költészeti Társaságban hozzájutott egy olyan terjedelmes címlistához, amelyre ráépíthette első nemzetközi küldeményművészeti projektjét. Innen pedig már nem volt megállás. Rájött, hogy a Hálóban nagy előny, ha az ember több mindenhez ért, a pecsét- és bélyegkészítéstől kezdve a kiadói munkán át a dokumentálásig és az archiválásig. A terebélyesedő feladatok nem tántorították meg, mert felismerte, hogy „míg az ember a késő kapitalista tömegtársadalom világháborúinak elszigetelt és jövedelemfüggő világában robotol, elég oka van ahhoz, hogy csatlakozzon a globális falu olyan páratlan csoportjához, mint a mail art.” Amikor a mozgalom bele került abba a fázisába, hogy a küldeményművészeket már nem elégítette ki a levelezés, ezért úgynevezett decentralizált világkongresszusokat kezdtek szervezni, és azt a jelszót tűzték zászlajukra, hogy „futurizmus után turizmus”, Küstermann is létrehozott egy művészeti fesztivált lakóhelyén, egy mindeni templom tornyában, ahol jelenleg archívuma is székel. Ezeken a rendezvényeken ismét feltámadt a dadaista Cabaret Voltaire és a Fluxus szellemisége, és a „networkerek” egyszeriben átvedlettek akcionistákká, illetve performansz-művészekké. S itt valahol be is zárult a kör, mert a kilencvenes évek elején kiépített elektronikus világháló – az internet – a mail art iránti érdeklődést is meglehetősen visszaszorította. A Hálózati Postás megváltozott szerepkörében Küstermann tevékenysége manapság elsősorban művészettörténetinek és ismeretterjesztőnek mondható.

A művészeti hálózat eseményei (1986–2006) és a decentralizált világkongresszusok című előadás-, vetítés- és kiállítás-sorozat a budapesti Artpool-ban 2006. november 8–17. között zajlik.




nyomtat

Szerzők

-- Karen Eliot --


További írások a rovatból

A magyar művészet külföldi népszerűsítéséről Bukta Imre és Samu Géza példáján keresztül
art&design

Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából
art&design

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés