bezár
 

színház

2009. 09. 15.
A félelem állapotában
Andrea Božić multimédiás installációja a bécsi ImPulsTanz Fesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A jugoszláviai „Nem érhet minket meglepetés" nap arra volt hivatott, hogy minden lehetséges katasztrófahelyzetre felkészítse a délszláv lakosságot. Ehhez a parádéhoz képest a fegyveres erők napja szolid ünnep lehetett… Azonos a címe a horvát Božić előadásának is, ami az emberi félelmet vizsgálja.

A Nem érhet minket meglepetés mégsem diakrón társadalmi szatíra, ne adj isten jugó nosztalgia. A  szemlélet mögött nem a konkrétumot (az extrém sportokra emlékeztető feladatokat), hanem az elgondolható összes borzalomtól való beteges rettegést mint viselkedésmodellt áttételesen mutatja be az Amszterdamban élő horvát koreográfusnő, Andrea Božić munkája. 

Božić a szlovén Slavoj Žižek gondolatából indul ki, aki szerint a valóságot és a fikciót nem lehet elkülöníteni. Valóban: ha az irracionalitás uralja a gondolatainkat, a félelem megmagyarázhatatlan és feltartóztathatatlan, és egy beszűkült tudatállapotot eredményez.

A félelem illusztrálására kultikus filmekhez nyúl az alkotó: a Blade Runner -- Szárnyas fejvadász, Solaris, Madarak, Das Boot  – A tengeralattjáró: megannyi ma már klasszikus feldolgozás ugyanarra az egzisztenciális szorongásra és halálfélelemre. Nem véletlen talán, hogy számomra a Bootból vett jelenetek a legmaradandóbbak: a tengeralattjárót jelző szűk téglafolyosó (pince?, bunker?) jelképe lesz annak az érzelmi állapotnak, amelynek ábrázolására az egész film, és a produkció maga is törekszik.

Božić a Bootból csakúgy, mint a többi kultuszfilmből, emblematikus jeleneteket ragad ki, hogy karikírozza őket: soknyelvű csapata felerősített idegen akcentussal idézi az eredeti film dialógusát, olyannyira, hogy a mellettem ülő két német anyanyelvű ugyanúgy alig érti, mint a másik oldalon ülő horvát. Azonban nem a karikatúra a cél, hanem az intertextualitás vagy intermedialitás, tehát a nem szó szerinti idézés színházi-filmnyelvi kombinációja révén hiteles formát találni a tartalmi mondanivaló ábrázolására: ha megszűnik a határ valóság és fikció között, az szorongást vált ki a koordinátáit vesztett emberben; ez az érzés aztán generalizálódik, mindenre kiterjed, ami pedig egy beszűkült tudatállapotot eredményez.

Ennek ábrázolására a koreográfia a médiaművészetet hívja segítségül. A produkcióban résztvevő Julia Wimms videoinstallációja maga is a valóság és fikció összemosását jeleníti meg a médiaművészet eszközeivel: két vetítővászon látható, az egyiken az intertextként használt képi utalások. Nem a filmekből vett részleteket vetítik ki, hanem a Božić által megrendezett újrajátszásokat. Ennek a felvételnek az előterében Božić és csapata az üres színpadon ugyanazt játssza, ami mögöttük kivetítve fut (nem kis mozgásművészeti teljesítmény egy, a hátuk mögött futó, tehát nem látott képsorral szinkronban lenni). Ezt veszi élőben elölről egy kamera, és az egymásra vetülő, egymást kiegészítő képek montázsát vetíti a másik vászonra. Így három majdnem azonos képet látunk, majdnem azonos szemszögből – azonban épp a különbség az, ami számít, hiszen ez bizonytalanít el: melyik narratívát is kövessük, melyik nézőponttal is azonosuljunk? Mindegyik igaz lehet, és mindegyik egymásra épül. Melyik az igazi? Nem is tudom…

Nem érhet meglepetés

2009. július 26.
Bécs, Museumsquartier, G csarnok

ImPulsTanz Fesztivál

Szkéné színház


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Cseicsner Otília --

Anglista-műfordító-szerkesztő-dramaturg


További írások a rovatból

A kripli a Centrál Színházban
A Rémségek kicsiny boltja a Pesti Színházban
Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés