színház
2009. 09. 15.
A félelem állapotában
Andrea Božić multimédiás installációja a bécsi ImPulsTanz Fesztiválon
A jugoszláviai „Nem érhet minket meglepetés" nap arra volt hivatott, hogy minden lehetséges katasztrófahelyzetre felkészítse a délszláv lakosságot. Ehhez a parádéhoz képest a fegyveres erők napja szolid ünnep lehetett… Azonos a címe a horvát Božić előadásának is, ami az emberi félelmet vizsgálja.
A Nem érhet minket meglepetés mégsem diakrón társadalmi szatíra, ne adj isten jugó nosztalgia. A szemlélet mögött nem a konkrétumot (az extrém sportokra emlékeztető feladatokat), hanem az elgondolható összes borzalomtól való beteges rettegést mint viselkedésmodellt áttételesen mutatja be az Amszterdamban élő horvát koreográfusnő, Andrea Božić munkája.
Božić a szlovén Slavoj Žižek gondolatából indul ki, aki szerint a valóságot és a fikciót nem lehet elkülöníteni. Valóban: ha az irracionalitás uralja a gondolatainkat, a félelem megmagyarázhatatlan és feltartóztathatatlan, és egy beszűkült tudatállapotot eredményez.
A félelem illusztrálására kultikus filmekhez nyúl az alkotó: a Blade Runner -- Szárnyas fejvadász, Solaris, Madarak, Das Boot – A tengeralattjáró: megannyi ma már klasszikus feldolgozás ugyanarra az egzisztenciális szorongásra és halálfélelemre. Nem véletlen talán, hogy számomra a Bootból vett jelenetek a legmaradandóbbak: a tengeralattjárót jelző szűk téglafolyosó (pince?, bunker?) jelképe lesz annak az érzelmi állapotnak, amelynek ábrázolására az egész film, és a produkció maga is törekszik.
Božić a Bootból csakúgy, mint a többi kultuszfilmből, emblematikus jeleneteket ragad ki, hogy karikírozza őket: soknyelvű csapata felerősített idegen akcentussal idézi az eredeti film dialógusát, olyannyira, hogy a mellettem ülő két német anyanyelvű ugyanúgy alig érti, mint a másik oldalon ülő horvát. Azonban nem a karikatúra a cél, hanem az intertextualitás vagy intermedialitás, tehát a nem szó szerinti idézés színházi-filmnyelvi kombinációja révén hiteles formát találni a tartalmi mondanivaló ábrázolására: ha megszűnik a határ valóság és fikció között, az szorongást vált ki a koordinátáit vesztett emberben; ez az érzés aztán generalizálódik, mindenre kiterjed, ami pedig egy beszűkült tudatállapotot eredményez.
Ennek ábrázolására a koreográfia a médiaművészetet hívja segítségül. A produkcióban résztvevő Julia Wimms videoinstallációja maga is a valóság és fikció összemosását jeleníti meg a médiaművészet eszközeivel: két vetítővászon látható, az egyiken az intertextként használt képi utalások. Nem a filmekből vett részleteket vetítik ki, hanem a Božić által megrendezett újrajátszásokat. Ennek a felvételnek az előterében Božić és csapata az üres színpadon ugyanazt játssza, ami mögöttük kivetítve fut (nem kis mozgásművészeti teljesítmény egy, a hátuk mögött futó, tehát nem látott képsorral szinkronban lenni). Ezt veszi élőben elölről egy kamera, és az egymásra vetülő, egymást kiegészítő képek montázsát vetíti a másik vászonra. Így három majdnem azonos képet látunk, majdnem azonos szemszögből – azonban épp a különbség az, ami számít, hiszen ez bizonytalanít el: melyik narratívát is kövessük, melyik nézőponttal is azonosuljunk? Mindegyik igaz lehet, és mindegyik egymásra épül. Melyik az igazi? Nem is tudom…
Nem érhet meglepetés
2009. július 26.
Bécs, Museumsquartier, G csarnok
ImPulsTanz Fesztivál
Božić a szlovén Slavoj Žižek gondolatából indul ki, aki szerint a valóságot és a fikciót nem lehet elkülöníteni. Valóban: ha az irracionalitás uralja a gondolatainkat, a félelem megmagyarázhatatlan és feltartóztathatatlan, és egy beszűkült tudatállapotot eredményez.
A félelem illusztrálására kultikus filmekhez nyúl az alkotó: a Blade Runner -- Szárnyas fejvadász, Solaris, Madarak, Das Boot – A tengeralattjáró: megannyi ma már klasszikus feldolgozás ugyanarra az egzisztenciális szorongásra és halálfélelemre. Nem véletlen talán, hogy számomra a Bootból vett jelenetek a legmaradandóbbak: a tengeralattjárót jelző szűk téglafolyosó (pince?, bunker?) jelképe lesz annak az érzelmi állapotnak, amelynek ábrázolására az egész film, és a produkció maga is törekszik.
Božić a Bootból csakúgy, mint a többi kultuszfilmből, emblematikus jeleneteket ragad ki, hogy karikírozza őket: soknyelvű csapata felerősített idegen akcentussal idézi az eredeti film dialógusát, olyannyira, hogy a mellettem ülő két német anyanyelvű ugyanúgy alig érti, mint a másik oldalon ülő horvát. Azonban nem a karikatúra a cél, hanem az intertextualitás vagy intermedialitás, tehát a nem szó szerinti idézés színházi-filmnyelvi kombinációja révén hiteles formát találni a tartalmi mondanivaló ábrázolására: ha megszűnik a határ valóság és fikció között, az szorongást vált ki a koordinátáit vesztett emberben; ez az érzés aztán generalizálódik, mindenre kiterjed, ami pedig egy beszűkült tudatállapotot eredményez.
Ennek ábrázolására a koreográfia a médiaművészetet hívja segítségül. A produkcióban résztvevő Julia Wimms videoinstallációja maga is a valóság és fikció összemosását jeleníti meg a médiaművészet eszközeivel: két vetítővászon látható, az egyiken az intertextként használt képi utalások. Nem a filmekből vett részleteket vetítik ki, hanem a Božić által megrendezett újrajátszásokat. Ennek a felvételnek az előterében Božić és csapata az üres színpadon ugyanazt játssza, ami mögöttük kivetítve fut (nem kis mozgásművészeti teljesítmény egy, a hátuk mögött futó, tehát nem látott képsorral szinkronban lenni). Ezt veszi élőben elölről egy kamera, és az egymásra vetülő, egymást kiegészítő képek montázsát vetíti a másik vászonra. Így három majdnem azonos képet látunk, majdnem azonos szemszögből – azonban épp a különbség az, ami számít, hiszen ez bizonytalanít el: melyik narratívát is kövessük, melyik nézőponttal is azonosuljunk? Mindegyik igaz lehet, és mindegyik egymásra épül. Melyik az igazi? Nem is tudom…
Nem érhet meglepetés
2009. július 26.
Bécs, Museumsquartier, G csarnok
ImPulsTanz Fesztivál
Kapcsolódó cikkek
További írások a rovatból
A Fedák Sári-ügy, avagy minden jegy elkelt című előadás a Magyar Színházban
Sétálószínházi Kékszakállú-adaptáció az Anyaszínháztól és az RS9 Színháztól
Beszélgetés Kovács Tamás színművésszel a KultúrArc eseményén


