bezár
 

irodalom

2009. 08. 15.
A vihar szeme. Sziget harmadik nap
Sziget Fesztivál, 2009. augusztus 14. 3. nap
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A vihar szeme. Sziget harmadik nap Egy koncert mindig ideális tér arra, hogy a zene nyomán saját testi jelenlétünket megtapasztaljuk. Zsigerekre hat, szokták mondani, miközben a szövegek, melyek a zenére íródnak, könnyen utat találnak a zene érzékiségétől felfokozott szívhez-lélekhez. S hogy mi van egy circle pit közepén? Ami minden vihar szemében.
Radnóti-év
Idén Radnóti-év van. Az irodalmi sátor a Petőfi Irodalmi Múzeum kiállításához igazodott; a molinón a költő egy-egy versrészlete olvasható. Mindezek mellett a következő idézet szerepel (Radnóti naplójából): „Halál… egyike a legszebb magyar szavaknak. A hangkép és jelentés tökéletes egybefonódása. A h borzalma, az a-á elnyújtott rémülete, vagy csodálkozása és az l-ek síkos simasága”. – Kétségtelen, hogy a szó akusztikája különböző asszociációkat eredményezhet. A zeneiségben rejlő „néma értelem” azonban teljesen szubjektív, mondhatni megoszthatatlan élmény, még ha ugyannak a dolognak a kapcsán hasonlóak is a képzettársításaink.

rap
Az Octopuson péntek délután megünnepelték Schiller 250. születésnapját, méghozzá úgy, hogy elrappelték a művész verseit. Az új (akusztikai) elemekkel gazdagodott költemények a zene rejtélyes közegének köszönhetően más arcukat mutatták meg, mint megszoktuk.

Mangod Inc.
A fenti képen a Mangod Inc. nevű kiváló magyar zenekar látható, a tagok egytől egyig hasonló fekete öltözékben. Bizonyos kultúrateoretikusok szerint egy műhöz, legyen az irodalmi szöveg, vagy jelen esetben zene, számtalan olyan „járulékos” – tehát magával a művel vagy annak egy részével nem azonos – dolog is hozzátartozik, melyek nélkül nem értelmezhető a vizsgált produkció.


 

Ha ez igaz (nem feltétlenül az – illetve, ez is egy lehetőség), akkor például a Mangod Inc. zenéjéhez hozzátartoznak a dalszövegeken kívül az interjúk, vélemények, beszámolók, az említett fekete öltözék (imázs), az erotikusra hangolt, maszkos videoklip (bármit is gondoljunk felőle), vagy mondjuk a zenekaros pólók, kitűzők, pengetők (merchandise). Miközben a zene maga aligha telíthető föl körülhatárolt jelentésekkel, s leginkább a testi létezésünkre, működésünkre irányítja a figyelmet: a táncos metál riffekre alaposan beindult a Headbangers Ball sátor.

Mangod Inc. - Kecskés Péter gitár
Mangod Inc. - Perso basszusgitár
És egy kis adalék: a gitárt nem ritkán fallikus szimbólumként értelmezik. Nemcsak formája, de a hozzátapadó kontextusok miatt is: a zene kemény, férfias, és túlnyomó többségében férfiak játsszák. Bár mindez alighanem inkább csak spekuláció, kétségtelen, hogy sok reklám és fotó kihasználja az ebben rejlő asszociációs lehetőségeket. Még Nick Hornby is így kezdi humoros könyvének a Led Zeppelinhez kapcsolódó fejezetét: „A fiúk köztudomásúlag imádják a heavy metalt (meg a nu-t, meg a rapet), és ennek a hagyományos magyarázata olyasmikkel operál, mint a gitár mint péniszpótlék, homoerotika meg egyéb hasonló dolgok, amelyek perverzitásra, szexuális zavarra és kemény, morbid neurózisokra utalnak.” (31 dal, ford. M. Nagy Miklós, Európa, Bp, 2003, 25.) – Szárnyal ám a fantázia! Szerencsére Nick Hornby végül gondolatmenetében elegánsan visszakanyarodik a zene élményszerű, tehát ideológiamentes, ám ezzel együtt "átadhatatlan" élvezetéhez.

The Eye of Every Storm
Egy megkapó pillanat. A Bridge to Solace nevű magyar hardcore-metál banda koncertjén óriási circle pit alakult ki a gyors zúzdák alatt. A rajongók körbe-körbe, az óramutató járásával szigorúan ellentétes irányba futkorásznak (hogy miért nem szabad az óramutató járásának megfelelően futni, arról dunsztom sincs), így kialakul egy üres kör középen. Ez a kis testmozgás ugyancsak érdekes jelenség: szinte a zene „anyagszerű” jelenlétét demonstrálja, miközben persze ha arra ügyelsz, hogy futkorássz, és lehetőleg ne törd össze magad, nem feltétlenül tudsz az épp hallható zene muzikalitására összpontosítani. Vajon figyelemelterelési technikáról van szó? Ki tudja. Mindenesetre ennek a circle pitnek a közepén – ha szemfülesek vagytok, kiszúrhatjátok, nagyjából a kép közepén, feljebb – egy pár csókolózik. The Eye of Every Storm, ott középen: béke honol.

Kiscsillag
Lovasi beköltözött egy hétre a Szigetre. Az MR 2 szlogenje vajon azt akarja sugallni a maga esetlenségével, hogy a zene az zene az zene – vagyis e médiumot másképp nem lehet reprezentálni? Ha igen, akkor ez egy mégsem célt tévesztett gondolat. A Kiscsillag sztárzenekar koncertjére ugyancsak szép számmal összegyűltek a kultúraéhes rajongók, jóllehet ezúttal a hangzás meglehetősen erőtlen volt, az előadás pedig kissé kapkodó.



Végül, hogy mindenkit elborzasszak, itt egy video az est egyik sztárfellépőjétől, a mexikói Brujeriától. A marihuána népszerűsítésében utazó, banditáknak öltözött hobbizenekar punk, hardcore és metál keverékét prezentálta a maga egyszerű, hangos-zajos-nyers módján, ahogy azt egy alapvetően underground durvulattól elvárhatjuk.

Kapcsolódó cikkek


nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- L. Varga Péter --


További írások a rovatból

Harag Anita: Évszakhoz képest hűvösebb, Magvető, 2019.
irodalom

Huszonegyedik #12 Huszonegyedik #12
A Másik domesztikálása
irodalom

Lehet igazad úgy is, hogy oda se nézel Lehet igazad úgy is, hogy oda se nézel
Kiss László–Bérczesi Róbert: Én meg az Ének. Behúzott szárnyú felfelé zuhanás, Budapest, Athenaeum, 2019.
irodalom

Az idő mélyebb és felszínesebb nyomai Az idő mélyebb és felszínesebb nyomai
Bartis Attila: Az eltűnt idő nyoma, Magvető, 2019.

Más művészeti ágakról

Maja Lunde: Hónővér. Cser Könyvkiadó, 2019.
Interjú Kárpáti Tiborral könyvről, a pixelek mai felhasználásáról és külföldi munkáiról
art&design

Párhuzamos paradigmák Párhuzamos paradigmák
Balra át, jobbra át - Művészeti és politikai radikalizmus a Kádár-korban // Az Orfeo és az Inconnu csoport, Centrális Galéria - Blinken OSA Archívum
Muhi Klára és Dér András A szabadság bolond körei című filmje a 16. Verzió filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés