színház
2010. 07. 02.
Kaposvári hupákolás
Mohácsi János rendezése Kaposvárott
Kaposvárott rendezte meg Mohácsi János Tóth Ede népszínművét, A falu rosszát. Szokása szerint ezúttal is szabadon kezelte a darabot, így született meg a szándékosan eltúlzott, karikatúraszerű elemeket és alakokat felvonultató, szokásosan szellemes-keserves előadás.
Mohácsi István és Mohácsi János jó szokásukhoz híven mindössze kiindulási alapnak, ihletforrásnak használták a XIX. század második felében készült darabot. Felnagyítottak olyan motívumokat, amiket Tóth Ede épp csak megemlít, vagy csupán sejtet, de attól sem riadtak vissza, hogy egy szó szerint értendő deus ex machina segítségével alakítsák az eredeti happy endet még boldogabb véggé. Emellett természetesen helyet kaptak a próbákon született színészi improvizációk gyöngyszemei is. Az így kialakult burjánzóan sűrű és szórakoztató szöveget Kovács Márton és társainak szinte folyamatos zenéje festi alá, valamint az eredetiben is szereplő dalok gazdagítják. A szereplők örömüket, bánatukat egyaránt gyakran dalban mondják el, és a túlfűtött érzelmeket sokszor tánccal teszik idézőjelbe.
Így lesz ez Mohácsiék előadásában is, de ők mégis csempésznek bele némi keserű utóízt. A Mohácsi testvérek verziójában ugyanis Tercsi nem pusztán cicázott Sándorral, nem csak azért bolondította, hogy legyen kivel táncolnia a mulatságokban. Iránta táplált érzései pedig mostanra sem múltak el teljesen, ezért Czene Zsófi Tercsije csak addig biztos a Lajos iránti szerelmében, míg a másik legény fel nem tűnik a színen. A két férfi rivalizálása puszta kakaskodásból megérthető szerelemféltéssé válik. Ilyen körülmények között cseppet sem meglepő, hogy a félénk, érzéseit mindenki elől titkoló Boriska szerelme teljesen reménytelen.
Ráadásul az előadásban Boriska nem egyszerűen nem szép, hanem a végletekig eltúlzottan, karikatúraszerűen csúnya lány. Rácz Panni úgy jelenik meg és játszik a színpadon, hogy azzal készakarva minden testi adottságát a lehető legrosszabb színben tűnteti fel. Ő most nem „magas”, hanem „colos”; nem „vékony”, hanem „lapos, mint egy deszka”; hangja nem „búgóan mély”, hanem „pincemély”. Emellett még véletlenül sincs egyetlen nőies mozdulata sem, úgy jár-kel, ül vagy éppen táncol, mint egy pubertáskorú, aki nem tud mit kezdeni hirtelen megnyúlt, pálcikaszerűvé vált végtagjaival. Boriska egy igazi trampli, akit a faluban mindenki szeret. Azonban azt is gondolják, hogy örökre pártában fog maradni, ezért szánják is – még saját apja is.
Nem Boriskáé azonban az egyetlen parodisztikusan eltorzított figura. Gonosz Pista Tóth Ede drámájában is az a fajta komikus alak, aki mindig rosszban sántikál, de pórul jár, és nevetségessé válik. A becsület mintapéldájának tartja magát, miközben mindenkit meglop, de végül lebukik, és elnyeri méltó büntetését. Kovács Zsolt (a POSzT-on most díjat is kapott a szintén Mohácsi által rendezett Az elveszett levélért) alakításában a bakter egy félkezű öregember, aki a legjobb szándékot mímelve igyekszik rossz útra terelni azokat, akikben meglátja a gyengeséget, esendőséget. Pitiáner csaló, megsarcol minden éléskamrát, de közben nagyobb szabású terve is van, mint az eredeti szövegben. Ott egy rendeletet kijátszva szőlőt csen, hogy azt jó pénzért eladja, Mohácsiéknál azonban a falu kincstárát lopja el a bíró, Feledi Gáspár otthonából. Terve ugyan csak egy hosszú kabaréjelenetté terebélyesedő szerencsétlenkedés után, de sikerrel jár, ráadásul a gyanút is Feledire tudja terelni. A bírót a falu annak rendje-módja szerint egyből megfosztja címétől, és lecsukatja. Végül Gonosz lebukik, és ő válik egy pillanat alatt kitaszítottá, de a deus ex machina őt is megmenti: miután megbánja bűneit, s megfogadja, hogy jó útra tér, bűnbocsánatot nyer. És miután mindenki boldogan egymás nyakába borult, nem marad más hátra, csak a nagy finálé: egy utolsó, felemelően vidám közös csűrdöngölő.
Mohácsi István és Mohácsi János: A falu rossza
Tóth Ede után és miatt
Népi dalszínmű három felvonásban
Feledi Gáspár, gazdag falusi földmívelő: Kocsis Pál
Lajos, fia: Fándly Csaba
Boriska, lánya: Rácz Panna
Bátki Tercsi, Árva, Feledi Gáspár gyámsága alatt: Czene Zsófi
Göndör Sándor, szolgalegény: Gulácsi Tamás
Finum Rózsi, menyecske: Nagy Ilona
Csapó, gazdaember: Kőrösi András
Csapóné: Csapó Virág
Sulyokné, módos asszonyok: Lestyán Luca
Tarisznyásné: Tóth Eleonóra
Egy öreg paraszt: Tóth Géza
Csendbiztos: Szula László
Tisztelendő: Felhőfi-Kiss László
Doktor úr: Karácsony Tamás
Kónya, kántortanító: Lugosi György
Gonosz Pista, bakter: Kovács Zsolt
Gonoszné: Kovács Zsuzsanna
Cserebogár Jóska, szőlőpásztor: Sarkadi Kiss János
Czene, cigányprímás: Kovács Márton
Ádus, vén cimbalmos: Némedi Árpád
A "Makkhetes" korcsmáros: Lecső Péter
Neje: Nyári Szilvia
Jóska, béres: Szvath Tamás
Czintosné: Csonka Ibolya
Nép mindkét nemből, vendégek, cigányok, betyárok, hadseregek: Fábián Zsolt, Serf Egyed, Tóth Molnár Ildikó
Díszlet: Khell Zsolt
Jelmez: Remete Kriszta
Dramaturg: Mohácsi István
Koreográfus: Uray Péter
Világítás: Bányai Tamás
Zenekar: Bodor „Teskó” Tibor, Csíkvár Gábor, Kápolnás Attila, Károly Zoltán, Karácsony Tamás, Kovács Márton, Némedi Árpád, Serf Egyed
Rendező: Mohácsi János
Bemutató: 2010. április 16.
Kaposvári Csiky Gergely Színház
Fotók: Klencsár Gábor
Így lesz ez Mohácsiék előadásában is, de ők mégis csempésznek bele némi keserű utóízt. A Mohácsi testvérek verziójában ugyanis Tercsi nem pusztán cicázott Sándorral, nem csak azért bolondította, hogy legyen kivel táncolnia a mulatságokban. Iránta táplált érzései pedig mostanra sem múltak el teljesen, ezért Czene Zsófi Tercsije csak addig biztos a Lajos iránti szerelmében, míg a másik legény fel nem tűnik a színen. A két férfi rivalizálása puszta kakaskodásból megérthető szerelemféltéssé válik. Ilyen körülmények között cseppet sem meglepő, hogy a félénk, érzéseit mindenki elől titkoló Boriska szerelme teljesen reménytelen.
Ráadásul az előadásban Boriska nem egyszerűen nem szép, hanem a végletekig eltúlzottan, karikatúraszerűen csúnya lány. Rácz Panni úgy jelenik meg és játszik a színpadon, hogy azzal készakarva minden testi adottságát a lehető legrosszabb színben tűnteti fel. Ő most nem „magas”, hanem „colos”; nem „vékony”, hanem „lapos, mint egy deszka”; hangja nem „búgóan mély”, hanem „pincemély”. Emellett még véletlenül sincs egyetlen nőies mozdulata sem, úgy jár-kel, ül vagy éppen táncol, mint egy pubertáskorú, aki nem tud mit kezdeni hirtelen megnyúlt, pálcikaszerűvé vált végtagjaival. Boriska egy igazi trampli, akit a faluban mindenki szeret. Azonban azt is gondolják, hogy örökre pártában fog maradni, ezért szánják is – még saját apja is.
Nem Boriskáé azonban az egyetlen parodisztikusan eltorzított figura. Gonosz Pista Tóth Ede drámájában is az a fajta komikus alak, aki mindig rosszban sántikál, de pórul jár, és nevetségessé válik. A becsület mintapéldájának tartja magát, miközben mindenkit meglop, de végül lebukik, és elnyeri méltó büntetését. Kovács Zsolt (a POSzT-on most díjat is kapott a szintén Mohácsi által rendezett Az elveszett levélért) alakításában a bakter egy félkezű öregember, aki a legjobb szándékot mímelve igyekszik rossz útra terelni azokat, akikben meglátja a gyengeséget, esendőséget. Pitiáner csaló, megsarcol minden éléskamrát, de közben nagyobb szabású terve is van, mint az eredeti szövegben. Ott egy rendeletet kijátszva szőlőt csen, hogy azt jó pénzért eladja, Mohácsiéknál azonban a falu kincstárát lopja el a bíró, Feledi Gáspár otthonából. Terve ugyan csak egy hosszú kabaréjelenetté terebélyesedő szerencsétlenkedés után, de sikerrel jár, ráadásul a gyanút is Feledire tudja terelni. A bírót a falu annak rendje-módja szerint egyből megfosztja címétől, és lecsukatja. Végül Gonosz lebukik, és ő válik egy pillanat alatt kitaszítottá, de a deus ex machina őt is megmenti: miután megbánja bűneit, s megfogadja, hogy jó útra tér, bűnbocsánatot nyer. És miután mindenki boldogan egymás nyakába borult, nem marad más hátra, csak a nagy finálé: egy utolsó, felemelően vidám közös csűrdöngölő.
Mohácsi István és Mohácsi János: A falu rossza
Tóth Ede után és miatt
Népi dalszínmű három felvonásban
Feledi Gáspár, gazdag falusi földmívelő: Kocsis Pál
Lajos, fia: Fándly Csaba
Boriska, lánya: Rácz Panna
Bátki Tercsi, Árva, Feledi Gáspár gyámsága alatt: Czene Zsófi
Göndör Sándor, szolgalegény: Gulácsi Tamás
Finum Rózsi, menyecske: Nagy Ilona
Csapó, gazdaember: Kőrösi András
Csapóné: Csapó Virág
Sulyokné, módos asszonyok: Lestyán Luca
Tarisznyásné: Tóth Eleonóra
Egy öreg paraszt: Tóth Géza
Csendbiztos: Szula László
Tisztelendő: Felhőfi-Kiss László
Doktor úr: Karácsony Tamás
Kónya, kántortanító: Lugosi György
Gonosz Pista, bakter: Kovács Zsolt
Gonoszné: Kovács Zsuzsanna
Cserebogár Jóska, szőlőpásztor: Sarkadi Kiss János
Czene, cigányprímás: Kovács Márton
Ádus, vén cimbalmos: Némedi Árpád
A "Makkhetes" korcsmáros: Lecső Péter
Neje: Nyári Szilvia
Jóska, béres: Szvath Tamás
Czintosné: Csonka Ibolya
Nép mindkét nemből, vendégek, cigányok, betyárok, hadseregek: Fábián Zsolt, Serf Egyed, Tóth Molnár Ildikó
Díszlet: Khell Zsolt
Jelmez: Remete Kriszta
Dramaturg: Mohácsi István
Koreográfus: Uray Péter
Világítás: Bányai Tamás
Zenekar: Bodor „Teskó” Tibor, Csíkvár Gábor, Kápolnás Attila, Károly Zoltán, Karácsony Tamás, Kovács Márton, Némedi Árpád, Serf Egyed
Rendező: Mohácsi János
Bemutató: 2010. április 16.
Kaposvári Csiky Gergely Színház
Fotók: Klencsár Gábor
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben