bezár
 

színház

2010. 09. 06.
A bábok élete
A Pécsi Felnőttbábfesztiválról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A bábok élete A bábjáték a köztudatban a színjátszás gyermekeknek szóló ágaként él, és a színházba járók többségének még ma sem jut eszébe, hogy esti programként, a gyerekei nélkül, épp egy bábelőadásra üljön be. Pedig nálunk is léteznek felnőtteknek szóló előadások, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy háromévente Pécsett rendezik meg a felnőttbábfesztivált, idén éppen a tizenötödiket.
Szkéné színház
A fesztivál egyik plakátja, amellyel lépten-nyomon találkozhattak a járókelők, pontosan jelezte, hogy a program két, egymástól igencsak különböző részből állt össze.
Vitéz LászlóVitéz László az ő méretes palacsintasütőjével a szabadtéri, elsősorban gyermekeknek szánt, és a hagyományos vásári komédia vonalát továbbvivő előadásokra utal. A plakát másik oldalán a színes, absztrakt formák pedig a versenyprogram felnőtteknek szóló, a bábszínház megszokott határait kitágító, új utakat kereső darabjaira. A hatvan benevezett előadás közül Kékesi Kun Árpád színháztörténész tizennégyet választott be a versenyprogramba, nyolc hazait és hat külföldit. Ezen kívül – hála annak, hogy az Európa Kulturális Fővárosa címnek köszönhetően valamivel több pénz jutott a fesztiválra – hat díszelőadást is láthattak a nézők, így a japán, török vagy éppen a vietnámi bábszínjátszás kiemelkedő képviselőit is.

Budapest Bábszínház/ BitódalokA mind stílusukban, mind minőségükben meglehetősen vegyes képet mutató produkciókból öt előadást emelek ki, öt olyan előadást, amelyek valamilyen szempontból értékesek, emlékezetesek vagy újszerűek voltak.

A legemberségesebb előadás címet – a zsűri szerint is – egy strasbourgi társulat, a La Compagnie Du Coin Qui Tourne Akiket magammal viszek című előadása érdemelte ki. Egy egyszerű történetet meséltek el szavak nélkül egy hazájából menekülni kényszerülő férfiről, az emigránslétről, a beilleszkedés buktatóiról, az idegenségérzetről, a kívülállásról. Voltak, akik a szakmai vitában túl egyszerűnek látták a cselekményt, hiányolták a fordulatokat és a konkretizálást. A társulatnak azonban érezhetően az volt a célja, hogy egy stilizált, általános történetet mutasson be, és érzékeny játékukkal, apró, egyszerű ötleteikkel érték el, hogy a néző együtt rezdüljön az idegen metropoliszban bolyongó, rémült és elveszett főhőssel, aki nem tud másba kapaszkodni, mint az otthonról átmenekített családi fényképbe, a mellé csapódott, eszméletlenül ronda kóbor kutyába, és egy segítőkész utcazenészbe. A történet vége happy end is lehetne, hiszen a főhős nagy nehezen összegyűjt annyi pénzt, hogy a családja is utánajöhet, de a pecséten, amit a fenyegető hatalomként megjelenő hatóság ráüt az engedélyre, a Fragile felirat olvasható, az idill tehát igencsak törékeny.

A színészek a szakmai beszélgetésen elmondták, hogy ezzel az előadással, amelyet középiskolásoknak is játszanak, állást is szeretnének foglalni a francia bevándorlási politikával kapcsolatban. És hogy ez mennyire időszerű, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a hírek éppen ezekben a napokban a Franciaországból kiutasított romákról is szóltak.

Vietnámi Nemzeti BábszínházA legkülönlegesebb előadás talán a Vietnámi Nemzeti Bábszínház bemutatója volt. A kedves olvasók hallottak már a vietnámi tradicionális vízibábozásról? Bevallom, én eddig még soha, így el sem tudtam képzelni, mire számíthatok. Az előadás végéig pedig azt sem, hogy amit láttunk, azt hogyan varázsolták elénk a bábszínészek. Az ovális, vízzel telt medence hátsó részén stilizált ázsiai épületek álltak, a bábok pedig a bambuszrolókból összeállított függöny mögül siklottak be, hogy a víziszínpad mellett helyet foglaló, főleg ütőhangszerekből álló zenekar zenéjére táncba vagy éppen életképek előadásába kezdjenek.

A közel egyórás előadás apró jelenetekből épült fel, ezek között voltak a vietnámi vidéki életet bemutató etűdök (halászat, csónakverseny, a róka elüldözése), és voltak mitikus jelenetek, mint például a sárkányos vagy főnixmadaras. Az előbbiek értelmezése nyelvismeret hiányában sem okozott gondot, az utóbbiaké már inkább, de ez sem volt zavaró, hiszen a zene és a látvány tökéletes egysége, a bábok mesteri mozgatása önmagában is lebilincselte a közönséget. A nézők alapélménye valószínűleg éppen ez a kettősség: az ismerősség és az idegenség, a közös és az eltérő élettapasztalatok, kulturális kódok együtthatása volt.

Az előadás után aztán fény derült a titokra is: a nézők bekukkanthattak a színpad mögé, így kiderült, hogy a bábokat egy hosszú, horgászbothoz hasonlatos bambuszrúd végéhez rögzítik, és huzalok segítségével mozgatják, miközben a bábszínészek combig érő gumicsizmában állnak a vízben. Az azonban, hogy hogyan lehetséges ezekkel a nehéz és ormótlannak tűnő eszközökkel ilyen könnyed, finom, összehangolt mozgássorokat megjeleníteni, továbbra is titok maradt.

Ha már a varázslatnál tartunk: fellépett a fesztiválon a világ egyik legjelentősebb bábművésze, az amerikai Eric Bass is. Őszi portrék című előadásában idős embereket idézett a színpadra, például a halállal alkudozó öreg susztert, de az elégikus jelenetek mellé bátran illesztett humoros-könnyed, a nézőket is játékba hívó részeket. Volt, hogy a technikai bravúr nyűgözött le, és ilyenkor Eric Bass inkább bűvésznek tűnt, mint bábszínésznek, de megtörtént az is, ami velem még soha, hogy láttam megmozdulni a fabábok arcát, láttam, hogy bosszúsak vagy mosolyognak, egyszóval életre kelnek valahogy úgy, ahogy kedvenc gyerekkori könyvemben, az Aranykulcsocskában láthatta Carlo papa életre kelni Burattinót.

Kél egy-egy árnyék/ Kabóca BábszínházA legprovokatívabb előadás címére – ha lett volna ilyen – jó eséllyel pályázhatott volna a veszprémi Kabóca Bábszínház Kél egy-egy árnyék című darabja. Arany János balladáit dolgozták fel, mégpedig azzal a szándékkal, hogy közelebb hozzák a középiskolás korosztályhoz ezeket a verseket. Kuthy Ágnes rendező és alkotótársai egy modern haláltáncvíziót állítottak színpadra, a Hídavatás című balladát választva keretnek. Messze a bábszínház határain túl merészkedve, meghökkentő látványvilággal és mozgásszínházi elemekkel bombázták meg a nézők érzékeit, miközben a klasszikus költemények teljes terjedelmükben, többnyire kifejezetten ihletett interpretációban hangzottak el. Így került bohócorr Edward királyra, piros gumis lepedő a haláltáncot járó túlvilági lelkekre, Ágnes asszony loncsos hajú, törzsétől megfosztott feje a rituális mosást végző színészek kezébe.

Kellett hozzá idő, hogy a néző ráhangolódjon az előadásra, többeknek nem is sikerült, ők elhagyták a termet, de akik maradtak, egy más szemszögből csodálkozhattak rá a jól ismert versekre és arra, hogy mennyire nekünk és rólunk szólnak ma is. Hozzá kell tenni, hogy a Kabóca Bábszínház a veszprémi Völgyhíd utcában található, a híres-hírhedt viadukt mellett (az itt elkövetett öngyilkosságok kapcsán született Háy János Völgyhíd című drámája is), így az alkotók nem kerülték meg, hogy erre, a helybéli fiatalokat folyamatosan foglalkoztató, szomorú jelenségre utaljanak.

Figurina Animációs Kisszínpad/ HistóriaÉs végül hadd szóljak személyes kedvencemről, a Figurina Animációs Kisszínpad História című előadásáról, amit ha rajtam múlna, minden író-alkotó ember ajánlott néznivalójává tennék. Egy egyszerű, kétdimenziós kis papíremberke harcát láthatjuk, akinek egyetlen célja, hogy a testére írt szövegdarabkát eljuttassa a színpad jobb oldalán, egy íróállványon elhelyezett könyv lapjaira, onnan ugyanis éppen ez a szövegrészlet hiányzik. Ehhez azonban meg kell küzdenie a színpadképet uraló íróasztalon rá leselkedő megannyi veszéllyel: a papírvágóval, az aprítógéppel, a radírkutyával, tűzzel és vízzel, és még sorolhatnám. De aztán sok-sok nehézség és küzdelem után végre megtalálja a helyét a szövegben, összeáll az „átkozott puzzle”, ahogy Várady Szabolcs Amit a vers akar című versében írja.

Láttunk persze még jó előadásokat, például a Morgenstern-verseket feldolgozó Bitódalokat a Budapest Bábszínháztól Veres András rendezésében, amely elnyerte a legjobb előadás díját,  vagy az izraeli Yeal Rasooly Paper Cut című egyszemélyes örömdarabját, és láttunk gyengébbeket is. (A díjazottak listája itt olvasható.) Összességében azonban ez a fesztivál meggyőző érv a felnőttbábszínház életereje és sokszínűsége mellett, ráadásul az utcai előadások sorával a város mindennapi életének részévé vált. Melankóliára csak az adott okot, hogy az utolsó napra váratlan vendégként megérkezett: az ősz.

XV. Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál
2010. augusztus 23-28.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Turbuly Lilla --


További írások a rovatból

színház

A végtelenből kihasítva A végtelenből kihasítva
Évadvisszatekintő: Hegymegi Máté Woyzeckje a Szkénében
Interjú Bodó Viktorral a pályakezdésről, a Szputnyikról és a külföldi jelenlétről
Interjú Mundruczó Kornéllal a filmes és a színházi lét különbségeiről
színház

Karneváli bolondozás szerelmi körítéssel Karneváli bolondozás szerelmi körítéssel
A Sok hűhó semmiért a tbiliszi Ifjúsági Színház előadásában

Más művészeti ágakról

Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Mindenből lehet meríteni Mindenből lehet meríteni
Interjú Maurer Dórával külföldi élményekről, lehetőségekről, fordulópontokról és képzésekről
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Hagyományok és újítások Hagyományok és újítások
Interjúsorozat a cirkuszról, változásokról, zártságról és nyitottságról, klasszikus és új találkozásairól
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

A jó, az aktuális, a kortárs színházat keressük A jó, az aktuális, a kortárs színházat keressük
Háttérbeszélgetés Kulcsár Edit fesztiválszerzővel a MITEM létrejöttéről, létjogosultságáról, egyedi, sikert generáló ismertetőjegyeiről, motivációról, célokról
art&design

Divatséta a Ludwigban Divatséta a Ludwigban
Király Tamás. Out of the box


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés