gyerek
Miért és hogyan vásárolunk gyermekkönyvet?
A Random House, a Penguin, a Scholastic  és a Little Brown közös megrendelésére készült felmérés legfontosabb  kérdése az volt, miként választanak a vevők gyermek- és ifjúsági  könyveket. A vásárlói magatartásokat három kategóriában vizsgálták:
felnőtt vásárol könyvet 0-6 évesnek, 
felnőtt vásárol könyvet 7-12 évesnek és 
fiatal (13-17 év közötti) vásárlók. 
Nem  okozott túl nagy meglepetést például az a tény, hogy a gyermekkönyvek  70%-át nők vásárolják és a vásárlók nagy része (mind keresete, mind  iskolai végzettsége okán) a középosztályhoz tartozik. Ugyanakkor érdekes  megállapítások is születtek: a megkérdezettek a könyveket – az összes  médium közül – első helyre rangsorolták, még a tizenéves korosztály  számára is fontosabbak voltak a könyvek (57%), mint a szórakozás más  formái.
Hatás
A szülőknek és azoknak, akik közel  állnak a gyerekekhez nagyobb a hatásuk, mint valaha. A hét év alatti  gyerekek esetében a szülők és a barátok döntik el, hogy mit fognak  olvasni, ezt követi a könyvesbolti nézelődés, a tanárok ajánlásai, az  online keresés és a könyves programok. Anyukák, tanárok, apukák – ebben a  sorrendben hatnak a 7-12 éves korosztályra. A tinik szüleikre,  tanáraikra, közeli barátaikra hallgatnak a könyvajánlás kérdésében. A  könyvtárosok hatása 24%-ban érvényesül, a könyvesboltoké még ennyire  sem.
Beszerzés
A könyvesboltok és a könyvtárak  ugyanakkor továbbra is fontos szerepet töltenek be a fiatal olvasók  könyvbeszerzéseiben, hiszen az olvasmányok 75%-hoz ezekről a helyekről  jutnak hozzá az olvasók. A könyvesboltok az elsődleges célpontjai a 0-6  éves gyerekek szüleinek, amikor új könyvek után kutatnak, ezt követik a  gyerekek vágyai („a gyerek megmondja, mit szeretne”) és a könyvtárak.  Iskolai rendezvények (24%) és az Amazon (19%) – a listán sokkal lejjebb  szerepelnek. 
A könyvesboltok a 7-12 éveseknél is első helyen állnak,  ezt követik a tanárok, iskolai rendezvények, könyvtárak és csupán  17%-ban szerepel beszerzési helyként Amazon.
A honnan szerzik be  azokat könyveket a gyerekek, amelyeket csak úgy, a maguk örömére  szeretnének elolvasni? – kérdésre meglepetésre az iskolai és a városi  könyvtár áll az első helyen. Ezt követi a vásárlás (a legnépszerűbb  könyvesbolt a Barnes&Noble), és csak 21%-ban használják az Amazon  online lehetőségét. 
 Mi befolyásol?
Mi  alapján választanak könyvet a gyerekek? A 7-12 éveseknél már az ár is  számottevő tényező, mégsem ez a legfontosabb, hanem, hogy mennyire  ismerős a karakter vagy a sorozat, de a borítókép is meggyőző érv, sőt  az is, hogy a szülő ismeri és megbízhatónak tartja a szerzőt, illetve a  barátunk mennyire ajánlja a könyvet.
A tinik számára a celebek nevei,  a figyelemfelkeltő ajánlások és a díjak kisebb befolyással bírnak. A  legnagyobb hatásuk a sorozatoknak van, ezt követi az ismerős szerző, a  fülszöveg és persze a „csomagolás” – milyen a borító, hangzatos-e a cím.
 
Offline – online 
A  tinik gyakorlott online felhasználók. Ám annak ellenére, hogy kedvenc  időtöltéseik a képernyők körül zajlanak – sms, Facebook – 39%-uk  szívesen olvas könyvet a saját örömére. Nyomtatott könyveket szívesebben  vesznek kézbe, mint e-könyveket – csupán 5%-uk állítja, hogy letöltött  könyvet olvas. Bármennyire is fontos szerepet is tölt be az életükben az  online világ, a tini válaszadóknak kevesebb, mint fele keresett rá  kedvenc könyvsorozatának többi részére a weben, 40%-uk nem látogatja a  rajongói oldalakat és hasonló százalékban kerülik a szerző hivatalos  honlapját. Valahogy az e-könyvet nem találják túlzottan társaságinak…
A cikk eredetije és az ábrák forrása: 
What Do Children's Book Consumers Want? 
A new study looks at how they decide what to read—and where they buy
A cikk szerzője: Pompor Zoltán
    
                  
                      
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
