bezár
 

színház

2011. 03. 07.
(R)evolution Forte módban
Nigel Charnock rendezéséről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az 1956-os forradalomról annyit, hogy „Éljen, éljen – sajnos leverték”. Nigel Charnock négy hónapos itttartózkodása után ezzel a bonmot-val elég pontosan megragadta a „hazájának rendületlenül híve, ó-magyar”-identitás egyik lényegét. A világhírű fenegyerek úgy találta, hogy az állandó fenyegetettségben élő, folyvást küzdő és elbukó nemzetünk szomorúságára igencsak ráfér egy kis nevetés.
A brit rendező-koreográfus a Forte társulattal forradalmi revüt csinált, „musicalt intelligens embereknek”, hogy őt idézzem. Nem fizikai színházat, ilyen-olyan táncszínházat, koreográfiát, hanem ahogy ő mondta volt: színházat. Simán, jelző nélkül. Munkája során ilyen kertelés és jelzőzés nélkül merített a budapesti utcákról, saját identitásából, a történelemből úgy általában, a klasszikus, a techno, a népi és a (főként magyar) slágerzenéből. A mozgássorok a standard társastánc mozdulatoktól kezdve a folklór és a partikultúra elemein át a fizikai színház terminussal jelölt technikáig értek, miközben nem maradtak el az összes fellépőre komponált, magas fokú összehangoltságot megkövetelő kombinációk sem.
 
Ez a profizmus majdnem annyira provokálta a közönséget, mint a színpadon elhangzó kiáltványmondatok vagy a közönség két oldalán sorfalat álló táncosok mimikája, akik olykor át is küzdötték magukat az ülők sorain. Megküzdve velünk, nézőkkel, egymással, a hatalmas nemzetiszín lobogókkal, a hajba akadó vörös parókákkal, a halált jelző és testeken szétkenődő homokkal, a szövegekkel.

Volt szó forradalomról, győzelemről és elbukásról, győzőkről és elbukottakról, az elnyomással együtt járó elnyomottságról, nyomorról és elnyomorodásról, szolgálatról és kiszolgáltatottságról, a magányról, a közösségről, a vágyról és a vágy utáni vágyról. Ken és Barbie is megjelent, tündérmeséket játszottak az örök szerelemről, mai hercegekkel. És számos hétköznapi mesét láttunk, töredékeket, veszekedésekkel-kibékülésekkel vegyesen.

Ami evolution volt a Revolutionban, hogy élvezhetően termékeny anyaggá lett a színész, holott Charnock saját bevallása alapján régi rendezői iskolát képvisel, ahol a rendező az előadás alfája és ómegája, a színész apja-anyja-barátja-ellensége egyben. Valóban. Mintha megsejthetnénk mindazt, amit Charnock is figyel munkája során: melyik táncos milyen ruhában mozog kényelmesen, mi a kedvenc színe és a kedvenc József Attila-verssora. Szinte minden új jelentben, új ötletben érezhetően anyagivá vált a mozgás, a kifejezés energiája. Felszabadultsággal párosult a Forte és a közreműködő művészek jó kondíciója és haladó tudása. A Gondolatiság, a Mondanivaló, a Keretek nem szabtak gátat a művészetnek. A művészet nem szabott gátat az élőnek, mert élettel telítetté vált.
 
 
Nézőként csak ebben az áramlásban kellett részt venni. Ez pedig a tiszta ajándék. A többi, az értelmezés lehetősége, a saját olvasatomban önmagam sajátos kiteljesítése csak ráadás. Az előadás végén elhangzik, hogy vége a forradalomnak. Fehér leplek alá bújnak a testek, vörös szegfűk hullnak az égből. Ha akarom, gyönyörködöm ebben a képben, ha akarom, gondolkodom rajta. Ha akarom, itt kezdődhet a forradalom. Ebben a szabadságban, ami igazán felszabadító.
 

Revolution
 
 
 
 
Forte Társulat
 
 
Andrássy Máté
 
Arany Virág  
 
BlaskóBorbála  
 
Gracsó Zoltán  
 
Juhász Kata  
 
Kádas József  
 
Krisztik Csaba  
 
Sinkó Beatrix
 
Sipos Vera  
 
Újvári Milán
 
 
 
 
 
Rendező-koreográfus: Nigel Charnock
 
 
Bemutató: 2011. február 18-20.
 
 
 
 
 
 
 
Trafó – Kortárs Művészetek Háza

 
Temps d'Images Fesztivál
 
 
nyomtat

Szerzők

-- Vágó Marianna Rita --


További írások a rovatból

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
A Troilus és Cressida bemutatója 2025 őszén a Globe Theatre-ben
színház

A Punchdrunk Viola's room előadása Londonban
A Tér 12 Kulturális Egyesület Leláncolt Prométheusz című előadása a Szkénén

Más művészeti ágakról

Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés