bezár
 

art&design

2006. 12. 04.
Magasművészeti butik a televényben…
A boulevardésbrezsnyev galériáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Magasművészeti butik a televényben… Ezzel el is mondtam mindent. A dinamikusan fejlődő, tehát egy részről tönkrevágott belső VII. kerület legrokonszenvesebb forprofit fábafejszevágása a Boulevard&Brezsnyev Galéria. Nagyon szorítok nekik, hogy kibírják saját színvonaluk átmentését, több éven keresztül, durvább kompromisszumok nélkül.
Aki a bohémkedés melegágyának egyre inkább számító környéket fölkeresi, az jó eséllyel az egyik főbejáratának számító Király utca-Nagymező utca sarok felől érkezik. Elsőosztályú fekvés ez egy galériának: az összevissza-foghíjas, még éppen hangulatteli, de egyre fölkapottabb és menőbb egykori gettónak jelen állapotában azonos megfelelője az üzlet, egymást fejezik ki. A Boulevard&Brezsnyev elhelyezkedése, azért is hangsúlyosan üdvözlő- vagy kapuszerű, mert a butikrésszel szembeni helyiségben üzemel a nagyüresfalú, galériább tér – így nagyon szerencsés, hogy a teljes utcai forgalom ezen a delejes erőtéren keresztül folyik, amely egyben képviselet is.

prae.hu

Épp ezért nem is véletlen, hogy megnyitása körül már minden fiatal bohém ott csücsült a butikban, mint aki valójában hazakukkantott. Az üzletvezető zseniális rántással tett magasról a magas művészeti kiállítóhelyek életidegen kiállítási gyakorlatára, és lakószobát alakított ki az utcára néző semmi extra üzlethelyiségből: ez már az a gondolat, amit hallottam eredetileg belsőépítész galerista reménységtől: tudniillik ezek, akik a művészek fizetőképes eltartói lennének, sajnos eléggé az elején kezdhetik a műgyűjtést, tehát az életérzést előbb veszik meg, mint a művet magát. Namost ez a legtöbb kortárs forprofit galeriben Budapesten nem ötlet, valami olyanra bazíroznak, ami meg sincs gründolva. Szomorú atlanti ex-gyarmattartó szomszédaink bármi-jó-lehet nagyvárosaiban (Amszterdam, London, Berlin, csak a poén kedvéért) ez a forma már működik régóta, de az ottani létrejöttük messze egyéb közegbe underground: formailag egyeznek a kirakatban gubbasztó cirmik, bent közösségi életet élő laza balosok galériái ezzel a jóformán egyedi ügylettel itt a magyarok fővárosában.
Ennyi a lelkendezés, a rámutatással bizonyító: igen: megint rátéptünk az igazi tutira! S most jöhetnek a részletek: vagyis a kiváló szándékkal (éljen meg a képzőművész abból, amire kiképezték, a vevő meg vegye már az értéket) és a fennebb vázolt pompás adottságokkal induló vállalkozás fizetetlen cikknyi ódáját le lehet olvasztani a gyászos magyar hagyománnyal egybecsengő értelmiségi nyavalygásig, nem megalapozatlan érvekkel.

Tudta Ön, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem 2006-ban 100 festő diplomáját állította ki, és, hogy ennek több mint a fele jeles minősítésű volt? Ugyan megjegyzem, ezt, mármint az osztályzást a diplomavédéseken tett látogatásom alapján ütöttem a hasamról; akit tényleg érdekel, szerezze meg a pontos adatot a rektori hivatalból, khm. Az ötévnyi képzés gyümölcsei között sétálva azonban a leggyakrabban ismételt kérdés az volt: igaz, hogy ezért kellett öt év?..

Nem lenne túl szellemes a részünkről ismét az ilyenkor dobott mentőöv-érvbe kapaszkodni: a zseniszerűek a sok senki közt még zseniszerűbbként ugranak elő! Mi sem mutatja jobban ennek a kínos helyzetnek a tudatosulását az Egyetem részéről, minthogy külső műítész meghívásával Best of Diploma kiállítást szerveznek ugyanoda. Ez az aljas intézmény-hátbatámadás azért kapott itt helyet, mert a kínálatot tekintve a BB a diploma kiállítás színvonalát adja, sőt. A frissen végzettek megjelenési aránya mondhatni elsöprő – természetesen az eladható műtárgykészítők: festők, grafikusok, pár szobrász felé szűkül a végzettek hada. Ha elsősorban otthondekorációnak tekintjük a festményeket, szobrokat alkotók műveit, akkor ezzel semmi baj nincs is, hogy a termelők a kereskedelemben jelennek meg. Sőt, innen nézvést inkább üdítő, mennyi furcsaság, elgondolkodtató kellemetlenség vegyül a világot jobbító esztetizálók kisrealizmusözönébe.

Bene Zsuzsa: Ribizlis süti Ahogy a kínálatot elnézi a betévedő, észreveheti, hogy itt mintha megjelenne más is, mint a könnyed befogadásra tálcán kínálkozó, vidám, színes festett felület. Természetesen ez a társaság is képviselteti magát, alantas, vagy, ha jobban tetszik: közönséges, mindenesetre kíntalan, langyos témájú festészetével. Itt sem a tematika lenne a főgond, hanem az ihletettség valószínűleg teljes hiánya, ami csak nem feledteti el velünk gyakori szembesülésünket az ürességgel, a kedvvesztettséggel. Apró gyümölcskosárka-sütike-csendéletkék, éppen falatnyiak, és a rosszallásomat provokatíve kihívó barbi-baba-ikonok képben bizonyságát adják: mennyire jó ez a világ, és egyáltalán, semmi probléma – mint ahogyan ez, és csak ez jelenik meg a felhőtlenül víg melegek kizárólagosra tervezett imázsaként…

Ezek mellett a következő fok képviseletében ott lógnak a nem több, mint kettő lazúrfoltból összeálló, címük jelezte auraképek – valaki idegené, mármint a vevőnek biztos; illetve a férfibb, matek-konstruktivista hűvös intellektuálokat célzó (?) absztrakt képi analfabetizmusok – legjobb esetben ún. formai játékok, amint ezt a sokat idézett diplomavédéseken végső érvként unos-untalan hallhatunk. Tisztában vagyok azzal, hogy most éhezésre kárhoztatnék nem egy valószínűleg jóindulatú embert, mert az efféle alkotók munkái vásárlása helyett jobbnak tartanám inkább Moholy-Nagy, vagy csak a példa kedvéért Csók István, Czigány Dezső műveinek reprodukcióit kitenni a nem elszállt igényű otthonok falára. Ha viszont ezek benntartása az üzletet fönntartja, hát hurrá, akkor meg azért örültem nekik.

Király Gábor: DJ
Szerezhet itt a vásárlókedvű – amint említettem – mást is, olyat, amihez már aztán bátorság kell, hogy lakóterünkbe eresszük, mert bennük kifejezésre kerül az, amit az egyezményes látens sátánizmus igyekszik kirekeszteni, legalább a tudatmodellező lakásfalon kívülre: a kellemetlent, a kételyt a világgal szemben. Szabó Eszter, Verebics Ágnes, Péterfy Ábel, Király Gábor munkái képviselik a vállalhatót: a tárgyak és személyiségek elharapódzó hatalmának kikezdését. Most, ha a tőzsdetippek szintjén olvassuk e prózaódát, akkor én, a százalékot ebből nem kapó műítész mondom: ezekbe az alkotókba lehet bátran befektetni. Hogy miért? 4%.

Mindezek után még a leadben jelzett jókívánságot fejtem ki: saját színvonalát a galéria nagyon sok alkotó bevonásával, gyakori ötletes programokkal tartja fönn. Ha ezt a szünet nélküli forradalmat képes éveken keresztül produkálni, talán akkor nyereséges is lesz; már nagyon örülnénk egy ilyen példának a magyarok fővárosában.

nyomtat

Szerzők

-- Paksi Endre Lehel --


További írások a rovatból

art&design

Horváth Anita: Igyekszik az ember lánya
art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról

Más művészeti ágakról

Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés