bezár
 

irodalom

2006. 12. 15.
„Isten hozta Önöket ezen a hajón!”
Szeged, Millenniumi Kávézó Klubhelyisége, 2006. december 4.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
„Isten hozta Önöket ezen a hajón!” Ilyés Lénárd önálló estjén Alessandro Baricco Novocento című monológját adta elő. Az e-mailben küldött meghívót látva izgalom töltött el: mostanában a darabok, estek, filmek egyszerűen rám találnak, és ez a program nagyon ígéretesnek tűnt. De arra még álmomban sem tudtam (volna) felkészülni, ami valóban történt velem…
Ilyés Lénárd_1 Lénárd egy bárszéken ült, az üres teremben, szinte pontosan az előadói tér közepén. A közönséget még nem engedték a terembe, csak az ablakon kukucskáltunk be. Engem már akkor valami megmagyarázhatatlan varázslat érintett meg, amikor az ajtón keresztül a gondolataiban, és gondolom várható szerepében elmerült művészt néztem. Egyszerre volt jelen és látott maga körül mindent, és létezett valami más valóságban, valami rajtunk túliban – amibe nemsokára minket is elvezetett.

I_L_2 Nem nagyon ismertem Lénárdot, amolyan "kávéházi ismeretség", ahogy mondani szokták, így nem tudtam, mit várhatok tőle. Kritikusként azonban rögtön a hibákat kerestem, mert azokból lesz jó kiindulni – gondoltam.

Mennyire túljátssza a szerepét! - csaptam le erre az elején, de nem volt időm továbbgondolni. Ami ugyanis nekem akkor erőltetettnek tűnt, hamarosan átalakult. Rekordidő alatt a hajón éreztem magam. Az előadó csupán az arcával, a mozdulataival és szavaival vezetett oda.

prae.hu

Nagy Enikő A monológ, amit előadott nyilvánvalóan Az óceánjáró zongorista legendájának eredeti szövege, ebből készülhetett a forgatókönyv. Csak nagysokára jutott eszembe ez, hiszen ahhoz, hogy közben gondolkozni tudjak, ki kellett esnem az előadásból. Lénárd azonban nem hagyta. Még az estre engem elkísérő különben nyughatatlan természetű barátnőm – aki folytonos izgága ficergésével képtelen bármit is nyugodtan végigülni – is megdermedve ült mellettem: még piszmogni is elfelejtett.

I_L_3 Novocento hajóján voltunk. Amikor az őt védelmébe vonó kapitány halála után a parti őrség kezére akarták adni, lélegzet-visszafojtva mi is a matrózokkal kerestük a napokra elbújt kisfiút. Ott voltunk nevezetes párharcában a jazz szülőatyjával. Hallottuk a tengeri viharba került, hihetetlenül imbolygó hajón zongorázó Novocentót, és azt a csörömpölést, ahogy a hánykolódó hajó végül meglendítette a hatalmas hangszert, és kitörött az üvegajtó. És amikor Novocento robbant a dinamittal teli hajón – akkor mi is robbantunk.

I_L_4 Mert nem kell filmet nézni, nem kell színdarabot látni, nem kell zenét hallgatni, ha ennyire egyszerűen is átélhetővé lehet valami, amikor a befogadó minden porcikájában jelen van valahol: hangokat hall, eseményeket lát. Amikor van egy ilyen művész, Ilyés Lénárd, aki mindezt létrehozza, elérhetővé, átélhetővé teszi nekünk.

Amikor elaludtak a lámpák és kitört a vastaps, még nem tértem magamhoz – vagy még nem szálltam partra az óceánról. Sokáig tartott, amíg földet értem, visszazuhantam a valóságba – és a katarzis még akkor sem múlt el.


Ilyés Lénárd estjén a művészt Nagy Enikő kísérte szintetizátoron. Az előadást Czene Zoltán rendezte.

nyomtat

Szerzők

-- szekeres nikoletta --


További írások a rovatból

Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról

Más művészeti ágakról

színház

Legyetek jók, ha tudtok. Zenés játék a Magyar Színházban
Beszámoló a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválról - Egy másik nézőpont
art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
Tudósítás a 17. KAFF Kecskeméti Animációs Filmfesztiválról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés