bezár
 

gyerek

2011. 05. 28.
Boldog-boldogtalan Boldogország
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kezdetben volt a gyermek, a kíváncsi, a kérdező, aki csak azért sem hagyta abba, kérlelte apját: „rajzolj nekem!” Apa pedig hagyta magát meggyőzni, rajzolt is egy krumplit fejnek, rá kék sapkát, két nagy szemet, hatalmas mosolygós szájat és két, szuperhosszú, tekergőző kart – rögtön el is nevezte Mr. Tickle-nek, Csiki úrnak. Aztán jöttek az újabb gömbölyű alakok, s hozzájuk a kalandok, lett belőle sorozat, világhírnév, kultusz. Roger Hargreaves Mr. Men és Little Miss figurái idén 40 évesek. Éppen itt volt az ideje, hogy a magyar gyerekek is megismerjék őket.
Nyolc kis füzet évente – ígéri a magyar kiadó. Az első nyolc már a boltokban, és itt előttem. Szép egyformák, kézbe simulók, puha fedéllel. A borítókon fehér alapon vicces figurák, színesek, a legtöbbjük mosolyog is. Csalogató. A nevük ugyan kicsit furcsa, szokni kell még (Miss Napsugár, Miss Parancs, Miss Csintalan, Miss Fecsegő, Mr. Boldog, Mr. Magas, Mr. Bumm és Mr. Falánk) szokatlan ez az angol-magyar párosítás, de ha egyszer ez volt a jogtulajdonos óhaja… Beljebb győz a józan (szerkesztői) ész, magyarosodik a név a miss-ek kisasszonykák, a misterek urak lesznek. S bár ettől nem válik következetesebbé a magyar kiadás, mégis könnyebben olvasható, szerethetőbb, otthonosabb lesz.

Az otthonosság egy sorozat esetében különösen fontos, kérdés azonban, hogy mennyire tudja magába szippantani az olvasót a szerző képzelete alkotta világ. Hargreaves történetei nem túl bonyolultak, viszont nagyon viccesek, a könyvek egyszerű képi világa könnyen befogadható, a szereplők egymás történeteiben is felbukkannak. Ez a néhány vonás éppen elég ahhoz, hogy egy óvodáskorú gyermek számára olyan biztonságos, mesei univerzum formálódjon, ahova örömmel tér vissza újra meg újra.



A történek helyszíne Boldogország, az első nyolc könyvben ritkán lépik át a szereplők e föld határait. Miért is tennék? Boldogországban mindenki boldog, egész nap mosolyog, minden rendben van, kerek a világ. Éppen úgy, mint Boldog úr, aki szintén kerek, ráadásul kövér és persze boldog is. A boldogság fontos (nép)mesei kritérium – a hős célja a boldogság elnyerése, végül boldogan él, amíg meg nem hal. Nos, Boldog úrék ebben az örök boldogság állapotában leledznek. Boldog úr különösen, mivel az ő legfontosabb jellemvonása a boldogság, amit szívesen megoszt másokkal is – például Boldogtalan úrral. Ki hallott már olyat, hogy valaki boldogtalan legyen! A földmélyi, sötét szobájában boldogtalanul gubbasztó Boldogtalan urat Boldog úr magával cipeli Boldogországba, és megtanítja mosolyogni. Helyre áll a rend, végre mindenki boldog! Azzal az apró logikai bukfenccel senki sem törődik, hogy Boldogtalan úrnak a neve nem változott meg…

Ugyanez az életöröm vezérli Boldogország másik szorgos nagykövetét, Napsugár kisasszonykát, amikor úgy dönt, nem nézi tovább Jajország lakóinak folytonos siránkozását és megtanítja előbb a királyt, majd az egész népet mosolyogni, nevetni, kuncogni, vihogni. A megoldás egyszerű: át kell nevezni az országot Nevetországra (miért nem Mosolyországra?), új királyi törvényeket hozni a régiek helyett – egy csapásra minden megoldódik.

Boldogországban – nevével ellentétben – azonban nemcsak boldog emberek élnek. Ám lakóiban közös, hogy törekszenek a boldogságra. Míg Boldog úrnak és Napsugár kisasszonynak sajátja a minden körülmények közötti derű és ragyogás, addig a többi szereplőnek sokat kell dolgoznia azért, hogy legalábbis derűsebb legyen az élete. Magas úrnak gondot okoz magassága, Bumm úr mindennek nekimegy, Fecsegő kisasszonykát minden korábbi munkahelyéről kirúgják, mert csak beszél, beszél, beszél… Helyüket kereső figurák ők, akik azért érzik boldogtalannak magukat, mert vagy nincsenek kibékülve magukkal, vagy nem találják a helyüket ebben a világban. Szerencséjükre azonban ebben az univerzumban nincs helye a kilátástalan sorsnak – előbb-utóbb mindenki megtalálja a hozzá illő hivatást. Magas úr, amikor belátja, hogy előnyei is vannak a hosszú lábaknak, megbékél magasságával; Bumm úr egy almáskertben, Fecsegő kisasszonyka pedig a telefonközpontban talál olyan munkát, ahol hasznára tud lenni a többieknek.


A sorozatnak azok a füzetei az izgalmasabbak, amelyekben mélyebb konfliktus támad a szereplők által képviselt értékek között. Boldog és Boldogtalan úr, Napsugár kisasszony és Jajország király között nincs igazi konfliktus, hacsak azt nem tekintjük annak, hogy a boldogországiak nehezen viselik, ha mások nem olyan boldogok, mint ők. Csintalan és Parancs kisasszonykák viselkedése azonban már-már a közösség normális működését veszélyezteti. Előbbi mindenkivel gonoszkodik, utóbbi mindenkinek parancsolgat. Hát lehet így élni?! – kérdezik maguktól Boldogország lakói, a válasz pedig egyhangú nem. S máris cselekednek, hogy a rakoncátlan és udvariatlan hölgyeket móresre tanítsák. A rendszabályozás egyszerű, ám annál hatékonyabb módszere az erőszak – nem szép szóval oktatgatják, hanem varázslattal fizetnek meg rosszal a rosszért. Az eredmény azonban őket igazolja: a rendbontók szépen beállnak a sorba, nem rendetlenkednek, mindenki élheti tovább a megszokott, boldog életét.


Ha van is valamiféle üzenete Hargreaves könyveinek, az az, hogy a boldogság nem elérhetetlen, még a reménytelennek tűnő helyzetből is van kiút, ehhez azonban társak kellenek. Boldogország ha nem is tökéletes, mindenesetre élhető világ, ahol az ott élők számíthatnak egymásra, akár kacagni támad kedvük, akár helyre kell billenteni a kizökkent egyensúlyt.
nyomtat

Szerzők

-- Pompor Zoltán --


További írások a rovatból

Paweł Pawlak: Ancsa, avagy vázlatok tüsszögő svájcisapkával, Pagony, 2024
gyerek

Kertész Erzsi regényéből készült előadás a Vojtina Bábszínházban

Más művészeti ágakról

Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
Kritika Babarczy Eszter Néhány szabály a boldogsághoz című kötetéről
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés