art&design
2007. 01. 09.
Késleltetett mozi
Birkás Lenke Film Stillek című fotósorozatához

Birkás Lenke, színes, digitális kamerával készült (vitatható, kritikus pont e munkák esetében), fotóeljárással nagyított, beállított fotográfiái „nemcsak” izgalmas reflexiók a fotó és a film különböző, de egymástól elválaszthatatlan időélményére, hanem ennek a jobbára angolszász területen kirajzolódó, friss, kimondottan a filmek érzéki megtapasztalásából fakadó esztétikai kérdésfelvetésnek a megjelenítői is. Ritka pillanat, amikor egy születőben lévő, aktuális elméleti felismerés és egy fiatal magyar alkotó munkái így kiegészítik egymást. Nem feszítem tovább a húrt, az úgynevezett késleltetett mozi/mozizás, vagy egyszerűen a késleltetés esztétikájának néhány aspektusára szeretném felhívni a figyelmet Birkás Lenke „Film Still”-jei kapcsán, melyeket az Uránia Filmszínházban tekinthettünk meg, önálló kiállítás keretében.
A késleltetett mozi esztétikájának forrása az a mindannyiunk által ismert és gyakorolt jelenség, vagy inkább aktus, amit a videó- és a DVD-lejátszóknak köszönhetően a filmekkel művelünk. Művelés ez a szó mindkét értelmében, hiszen a filmeknek a technológia segítségével történő „nyúzása”: lelassítása, kikockázása, visszapörgetése, a képszekvenciák történet formáló folyamatának felhasítása, egy-egy jelenetet kiemelése és ismétlése egy filmanalízisben termékeny időszakot indított útjára. Mára megszületett a felismerés, hogy pusztán a verbális nyelv eszközrendszere nem elegendő a filmesztétika számára. Elkerülhetetlen lesz a képszekvenciák, a film stillek bevonása az elemzés nyelvezetébe, hiszen mind a fotográfia, mind a film által közvetített időélmény szavakba öntésénél a verbálisan kifejezhető igeidők sokszor inkább korlátoknak bizonyulnak. (Lásd Roland Barthes kísérletét a fotográfiai időélmény megfogalmazására: „then was now here”) Nem meglepő tehát, hogy a filmet alkotóelemeire bontó analitikus szemlélet a képzőművészeti praxisban nyilvánul meg a leglátványosabban és a legeredményesebben. Filmteoretikusok látásmódját, felismerését sokszor képzőművészek munkái generálják (Bill Viola és Dougles Gordon munkái például).
Mivel a teljes mértékben szubjektív, hiszen privát környezetünkben zajló késleltető filmnézegetés és elemzés azonban jobbára magányos művelet, a felismeréseket nemcsak jó, de muszáj is egymással megosztani. Ez történik Birkás Lenke megépített és állóképekbe sűrített filmélményeiben, valamint a késleltetett mozi esztétikájának következő lépésében is. A filmek ízekre szedésétől elbűvölt befogadónak két szélsőséges, de egymást részben át is fedő típusát lehet megkülönböztetni. Az ún. birtokló néző, a hagyományos rajongó örököse, akinek ahhoz, hogy kapcsolatot teremtsen a mozi-élményben létező visszaszerezhetetlen látvány és személyes fantáziája között, már nemcsak a filmipar által termelt járulékos képekkel, pl. poszterekkel vagy magazinfotókkal kell beérnie. Birtokolva magát a filmet korlátlanul visszajátszhatja kedvenc jeleneteit és színészi alakításait. Ezzel a gesztussal azonban a birtokló késleltető nem pusztán izolálja a filmbeli karaktert, pontosabban a karaktert megformáló színészt, hanem a sztárkultusznak köszönhetően, a filmen kívüli valóság részleteivel, életrajzi elemekkel, adott esetben pletykákkal, híresztelésekkel, vagyis a filmipar által szövögetett fikcióval is kibővíti azt. Az ilyen ikonná merevedő jelenségek kiszakításában és ismétlésében örömét lelő néző a film értelmezésének szempontjából tulajdonképpen terméketlenül kiragadja az izolált szekvenciát az adott narratívából és filmidőből. Ennek egy bonyolultabb és szofisztikáltabb esete a régi filmek újra nézésénél figyelhető meg. Rég halott, de főleg tragikus sorsú színészeket látva a celluloid filmszalagon, nem tudjuk teljesen függetleníteni magunkat az életrajzi tényektől. Egy-egy jellegzetes póz kimerevítésével nemcsak az ismerős és elhíresült színészi gesztus kerül a figyelem középpontjába, hanem annak rögzítőjeként a film alapegysége, a mozgás illúziójának felkeltéséhez nélkülözhetetlen fotografikus kép, de leginkább annak az elmúlás gondolatkörét beindító indexikus természete, a mozdulatlan fotó „ez volt a most” ideje a mozgó film örök jelen-idejűséget teremtő hatásával szemben.
A késleltető filmélvező másik típusa, az ún. gondolkodó, szemlélődő befogadó. Bár ez az elnevezés némi passzivitást sugall az aktív és agresszív minőségek érzetét keltő „birtokló” szó ellenében, a film megértésének kibontásában, a mélyen kódolt tartalmak érzéki letapogatásában egyértelműen ez a szemlélődő tekintet, a gondolkodva késleltető mód az eredményesebb. A film dramaturgiájának és ritmusos megformálásának hagyományos szerkezetében a történet motorja, a végkifejlet aktív siettetője a férfi karakter szerepköre. Az elmerengés, a leállás, az ismétlések általi kontemplálás, vagyis a film ritmusképletének passzív és lassú alkotóeleme a női szereplőkön keresztül kap formát. Ez a feminin minőség, mint filmes alkotóelem a szemlélődve késleltető befogadásnak és befogadónak meghatározó technikája lett. Az elvárások nélküli érzékeny figyelem képes a film szétbontható alkotóelemeinek felismerésére, egy-egy jelenet gondosan kimunkált, de lassítás nélkül alig értelmezhető koreográfiájának letapogatására. A szemlélődő néző mondhatni rábízza magát a rendezőre és az operatőrre, a díszlettervezőre, az általuk kialakított kameramozgások, fényjelenségek és gesztusok szekvenciáira, a film aktív alkotórészeire. Minden érzékével ráhangolódik a filmre és a késleltetés technikáitól felajzott állapotban olyan kódolt, de a film eredeti vetítési sebessége (1/24 sec) miatt óhatatlanul bújtatott jelenségek megragadására lesz fogékony, melyek szinte a vetített kép felszíne mögötti területre, a film terébe, feltérképezendő topográfiájába engednek behatolást. Ezen a szinten a 2-féle filmidő, a narratíva fikciós és pszichikai ideje, valamint a levetíthető filmszalag fizikai mértékegységekben kifejezhető ideje szétválasztható és újra egymásba játszható, az elmélyült játék hangulatát idézően elemezhető. Továbbá a mozgó képsorok kimerevítésével, lassításával, újrajátszásával megvilágításba kerül magának a képhordozónak a dimenziója, matériája is, a késleltetéssel tehát az állókép, mint a mozgás illúziójának bázisa tudatosul bennünk.
Birkás Lenke is ilyen szemlélődő befogadó, egyrészt. Késleltetve elemző attitűdjét azonban nem a filmek értelmezésének gondolati építményében kamatoztatja, hanem mindezt a szcenírozott fotográfia hagyományában fejezi ki. Az emblematikus, nagy jelenetek közti érzékeny láthatóságok, az elsuhanó, csak késleltetéssel kibomló és kiélvezhető jelenségek megragadásában, Birkás Lenke nemcsak rábízza magát egy-egy film rendezőjére, operatőrére, világosítójára és látványtervezőjére, hanem ezeket a szerepköröket ő maga fel is vállalja. A jelen idejű folyamatban kibomló, hanggal és vizualitással bíró, dramatizált filmet azonban nagyon nehéz megragadni, egyetlen képbe sűríteni. Ez a vágy, a nehezen megfogható kép megjelenítésére nála nem az adott filmek ismételt megtekintéséhez vezet, hanem a hangulatokat előidéző jelenetek megépítéséhez, finomításához, újra és újra megismételt eljátszásához. A konkrét film egyszerűen csak kiindulópont, ugródeszka – a filmcímek el is tűnnek az alkotófolyamatban - hiszen Birkás Lenke számára fontosabb a privát környezetének szereplőivel és kellékeivel megvalósított és a végső kép eléréséig ki tudja hányszor megismételt játékban való feloldódás és szárnyalás, ahogy ez a sorozat csúcspontot jelentő darabján, a Holt pont című film egy jelenetének eljátszásánál és rögzítésénél konkrétan meg is valósul. A filmeken alapuló és azokra reflektáló állóképeket létrehozó processzussal, a megfelelő fotografikus pillanat megkonstruálásáig vezető akadálypálya bejárásával Birkás Lenke a film topográfiájának megírását kezdte el. A rendezés (alkotás) kínjainak és örömeinek megismerése tanulságokkal szolgáló elementáris játékélménybe ágyazódik, melyen keresztül a filmélmény szószerinti háziasítása, vagyis bensővé tétele zajlik előttünk. Eredménye pedig, nem más, mint a film és világunk illuzórikusságának megértése és érthetővé tétele.
A szerző Kállai Ernő művészettörténészi-műkritikusi ösztöndíjas, az írás az OKM támogatásával jött létre.


A késleltető filmélvező másik típusa, az ún. gondolkodó, szemlélődő befogadó. Bár ez az elnevezés némi passzivitást sugall az aktív és agresszív minőségek érzetét keltő „birtokló” szó ellenében, a film megértésének kibontásában, a mélyen kódolt tartalmak érzéki letapogatásában egyértelműen ez a szemlélődő tekintet, a gondolkodva késleltető mód az eredményesebb. A film dramaturgiájának és ritmusos megformálásának hagyományos szerkezetében a történet motorja, a végkifejlet aktív siettetője a férfi karakter szerepköre. Az elmerengés, a leállás, az ismétlések általi kontemplálás, vagyis a film ritmusképletének passzív és lassú alkotóeleme a női szereplőkön keresztül kap formát. Ez a feminin minőség, mint filmes alkotóelem a szemlélődve késleltető befogadásnak és befogadónak meghatározó technikája lett. Az elvárások nélküli érzékeny figyelem képes a film szétbontható alkotóelemeinek felismerésére, egy-egy jelenet gondosan kimunkált, de lassítás nélkül alig értelmezhető koreográfiájának letapogatására. A szemlélődő néző mondhatni rábízza magát a rendezőre és az operatőrre, a díszlettervezőre, az általuk kialakított kameramozgások, fényjelenségek és gesztusok szekvenciáira, a film aktív alkotórészeire. Minden érzékével ráhangolódik a filmre és a késleltetés technikáitól felajzott állapotban olyan kódolt, de a film eredeti vetítési sebessége (1/24 sec) miatt óhatatlanul bújtatott jelenségek megragadására lesz fogékony, melyek szinte a vetített kép felszíne mögötti területre, a film terébe, feltérképezendő topográfiájába engednek behatolást. Ezen a szinten a 2-féle filmidő, a narratíva fikciós és pszichikai ideje, valamint a levetíthető filmszalag fizikai mértékegységekben kifejezhető ideje szétválasztható és újra egymásba játszható, az elmélyült játék hangulatát idézően elemezhető. Továbbá a mozgó képsorok kimerevítésével, lassításával, újrajátszásával megvilágításba kerül magának a képhordozónak a dimenziója, matériája is, a késleltetéssel tehát az állókép, mint a mozgás illúziójának bázisa tudatosul bennünk.

A szerző Kállai Ernő művészettörténészi-műkritikusi ösztöndíjas, az írás az OKM támogatásával jött létre.
További írások a rovatból
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben