bezár
 

film

2012. 03. 12.
Volt egyszer egy mozi
Pálfi György: Final Cut - Hölgyeim és Uraim
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Pálfi Györgynek nem jöttek össze a dolgok. Ha már forgatni nem tudott, egy régi ötletét húzta elő a tarsolyából, hogy a kényszerű holtidőben se tétlenkedjen. Filmtörténeti klasszikusokból, személyes kedvencekből és már-már feledésbe merült filmekből igyekezett összeollózni Férfi és Nő időtlen történetét. A jó hír, hogy sikerült. A rossz hír, hogy nem tudod megnézni.
A Final  Cut - Hölgyeim és Uraim a leggrandiózusabb főcímmel indít, amivel valaha találkozhattunk. Letisztult, egyszerű tipográfia, a stáblistát kecsesen pásztázó kamera, a stáblistán pedig soha nem látott mennyiségű rendező és filmcsillag neve. A sok apró betű végül kiadja Férfi és Nő sziluettjét. Nincsenek karizmatikus arcvonások, konkrét jellemek vagy a személyiségről árulkodó egyéb jelek, de hogy ki kicsoda, az egy percig sem kérdés. Pont mint a később a filmben.

A kísérleti jelzővel sosem voltam kibékülve, hisz lényegében minden film kísérlet valaminek az elérésére. Általában azokat az alkotásokat szoktuk ebbe a kategóriába sorolni, amik letérnek a hagyományos elbeszélésmód többé-kevésbé kitaposott ösvényéről, és új irányokba kacsintanak. A Final Cutot is kísérleti filmként aposztrofáljuk, pedig épp hogy a klasszikus  történetmesélés mechanizmusait prezentálja - valójában előbb készült el, sem minthogy valami ideológiát építettek volna köré. Pálfi György filmje mindenesetre sokkal inkább szerelmeseknek készült örömmozi, mintsem az elbeszélés határait feszegető kísérlet. Továbbá 80 percen keresztül tartó kvízjáték, a mozaik darabkáit nézve széles mosollyal vagy víg hahotával nyomatékosíthatjuk szakértelmünket. Bár az ember asszociációs képességeiből adódó töménytelen mennyiségű vizuális humort és az aprólékosan összemontázsolt klisé-
mozaikokból felépülő sztorit valószínűleg egy gyerek is megérti, a dolog sava-borsát mégiscsak a tudás öröme adja. A mámor az ismerős snittek számával egyenesen arányos. Az már csak az alkotók zsenijét dicséri, hogy ezek nem csak lógnak a levegőben, hanem kerek történetet rajzolnak.


szólj hozzá: Hölgyeim és Uraim - előzetes

Több száz film több ezer jelenete lett kategorizálva, majd egy jó értelemben vett vázlatos forgatókönyv alapján sorba rendezve. Ettől viszont még nem működne filmként a Final Cut. Ehhez már Pálfiék szakértelmére volt szükség, a biztos kezű vágókra és a precíz hangmérnökre. A folyamatosság illúzióját rendszerint a szereplők mozgásának iránya vagy kontrasztja teremti meg, de csak a hangkeverés révén lesz mindez igazán gördülékeny. A snittek közötti zökkenőmentes átmenetet azonban leginkább a zenei aláfestés teremti meg, így a Final Cut nem véletlenül emlékeztet a videó klipek világára.

Pálfi filmje ezek után oktatófilmként is funkcionál, az elbeszélő sablonok és a technika használatának egyaránt látványos demonstrációja, a Final Cutnak mégsem az a sorsa, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem diákjai ezen tanulmányozzák a filmkészítés csinját-bínját. Már most kult-film. Jogi okokból kifolyólag nem kerülhet forgalmazásba, így csak kevesekhez tud eljutni, de ha minden igaz, az egyetem könyvtárából bárki kikölcsönözheti. Persze akinek igazán szerencséje van, az elcsípi valami filmklubos vetítésen, mert az az igazi, ha a mozizás öröméről a moziban nézünk filmet.

A mozis vetítésért köszönet az [origo] filmklubnak !

Final Cut - Hölgyeim és Uraim
Színes és fekete-fehér, magyar melodráma, ismeretterjesztő film, 80 perc, 2012.

Rendező: Pálfi György
Forgatókönyíró: Pálfi György & Ruttkay Zsófia
Vágó: Czakó Judit, Lemhényi Réka, Richter Nóra, Szalai Károly
Hang: Zányi Tamás, Balázs Gábor,
Producer: Miskolczi Péter, Váradi Gábor, Tarr Béla, Téni Gábor, Pálfi György
Zenei válogatás: Barna Balázs
Vágóasszisztens: Barna Judit, Batka Annamária, Molnár István, Roszik Gergő, Szabó Dániel
Utómunka: Belágyi Tamás, Sági Róbert. Jámbor Bertalan
© Minden jog a jogtulajdonosoknál – oktatási anyag

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Till Attila: És mi van Tomival?
Luca Guadagnino filmjében elszabadulnak a vágyak és a képzelet

Más művészeti ágakról

A Mesautó a Veres1 Színházban
Kurátori bevezető
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés