bezár
 

film

2012. 04. 16.
A test jelenléte – a Klip a Titanicon
Maja Miloš: Klip, 19. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Titanic Fesztivál szerb versenyfilmje komoly kihívás elé állítja nézőit, de provokatív vizuális gesztusai mögött átgondolt koncepció húzódik.

prae.hu

A kilencvenes évek közepén megjelenő Dogma mozgalom formai és tartalmi szempontból egyaránt tabudöntögető műveket hozott létre, a filmszakma prüdériája mégis a filmek technikai puritanizmusát állította pellengérre, mintha az erkölcs felforgatásának súlyosabb bűne volna a filmnyersanyag mint hordozó használatának szentségtörő megkérdőjelezése, mint a vásznon megjelenő társadalmi normasértés. Mai szemmel megmosolyogtató is lehet a dv-kamerakép mozitermi létjogosultságának kétségbe vonása, hiszen az azóta lezajlott "képforradalom" olyan vizuális demokráciába vezetett be, melyben mindenféle forrású és minőségű mozgókép érvényességet nyerhet, a gyöngyvászon kénytelen megosztani helyét a legkülönbözőbb képnéző felületekkel, és a túlélés érdekében a játékfilm is átveszi a professzionális filmkészítésen kívülről érkező esztétikai hatásokat. Noha kezdetben a kézi kamerákkal és mobiltelefonokkal rögzített képsorok képminőségbeli hátrányát objektivitásuk és közvetlenségük hidalta át, az Ideglelés farvizén kibontakozó áldokumentum-széria formatudatos filmjei elbizonytalanították a keresetlen felvételek és a hitelesség kapcsolatát. Ami korábban testközelbe hozta a mindennapi valóságot, rögtön le is vetette magáról a megbízhatóság mázát, a kép tudatos roncsolása legitim (játék)filmnyelvi megoldássá vált, és a dokumentumérték zálogaként tételezett "amatőr" forma fiktív világok valóságként történő megjelenítését kezdte szolgálni (lásd a Cloverfieldtől A trollvadászig sorakozó példákat). Néhány év leforgása alatt az utca embere által is használható olcsó kamera a közvetlen realitás megismertetőjéből a mindennapi közegünk mögött rejlő alternatív valóság felfedőjévé avanzsált (lásd a Paranormális jelenségek médium-kameráját, vagy a Rec 2 idevágó végkifejletét), így a világhoz vezető kapcsolat megteremtője helyett immár környezetünk egyes rétegeit leválasztó eszköz lett.KlipEzen folyamatokkal szinkronidőben a balkáni térség lakói környező valóságuk fegyveres konfliktusok mentén történő újradefiniálását kellett átéljék. Történelem és aktualitás átértelmezése, a bizonytalan jelen- és jövőkép, az identitás feletti erőszakos harc olyan filmes megnyilvánulásokat hívott életre, mint a saját közeg értékeit a káoszban relativizáló Kusturica-féle önreprezentáció, ami egy perspektíva nélküli létet tematizált, és nem kínált folytatható hagyományt a vihar utáni csend közegébe érkező fiatalok számára. Az ezredforduló után felnőtt generáció így egy új origóban találta magát, a megszólalás lehetőségét pedig a radikális tagadás és a határozott újrakezdés által motivált szimbolikus "zérus-filmek" készítésében találta meg. Ezekben a kiradírozott történelmi háttér előtt elhelyezett hősök a jelenben értelmezett önazonosságukhoz vezető kapcsolódási pontjaikat kizárólag szinkronidejű metszetekben keresik, és így a nyugati fogyasztói kultúra által terjesztett "valóság" ajtaján próbálnak kopogtatni, az amerikai tömegkultúra, az internet, a videoklipek és dalszövegek kritikátlan beépítésével. Amikor viszont feltárul a mintának tartott fals reprezentáció és a figurák közvetlen valósága között tátongó szakadék, az emberi test kap hangsúlyt, mint az utolsó egyetemesen jelenvaló érték, elidegeníthetetlen identitás-kép.KlipAz utóbbi néhány év szerb filmművészete ezen dinamikák mentén termelte ki erős hangú paradigmaváltó filmjeit. A képviseleti erővel felruházott kézi felvevőgép és a felfokozott testiség metszéspontjában tűzte alternatíváért kiáltó, testnedvektől mocskos nemzeti zászlajára az önreprezentáció újragondolását extremitásokban kifejező Szerb filmet, majd a fiatal generáció nyers "YouTube-mozijait", a Tilva Rost és a Klipet. Nikola Ležaić és Maja Miloš filmjei a testen keresztül megragadott jelenlét amatőrfilmes feldolgozásának jin és jangja: míg előbbi a Jackass-hatású önroncsoló videó, utóbbi a házipornó rebellis műfajaihoz kapcsolódik, és az öntudatra ébredés drámáját hasonló módokon tárgyalják a pixelekre eső "szubjektív valóság-képek" és a hagyományosabb vizuális kontextus ellenpontozásával.

A Klip drámai íve azt követi végig, ahogy a múltjával, családi tragédiájával és emberi kapcsolataival elszámolni képtelen tinilány, Jasna önnön testi működésének dokumentálásán keresztül ébred öntudatra, majd fokozatosan igyekszik saját lábára állni, és elhagyni a közte és környezete között biztonságos távolságot jelentő kamerás mobiltelefon szolgálatait. Ahogy a Tilva Ros gördeszkás kamaszai, Jasna társasága is a domináns tömegmédia felfokozott és vulgáris "helyi" változatán keresztül törekszik emancipációra, "Fuck facebook, fuck America!"-felkiáltása egyszerre hordozza a követendő példaképek hiányának frusztrációját, és azt, hogy a torz mintákkal mégiscsak versenyre kíván kelni. Ezt a skizoid viselkedést gondosan adja vissza a Klip említett vizuális kétosztatúsága, ami a figurák morális bírálata nélkül mutatja be párhuzamos életüket, és megrendítő jelenetekben dolgozza ki ezek abszurd találkozását. Ez utóbbi talán leglátványosabb példája Jasna és Djole klip-üzenetváltása a fiú szobájában, ahol a kamerák előkerülése szinte fikciós térré alakítja számukra az aktus helyszínét, láthatatlan falakat húzva a kisképernyőkön innen és túl történő események közé, és a felek aktív részvételét mintegy passzív megfigyelésbe fordítja. A telefon kameraképeinek eltávolító, már-már terápiás erejének felhasználásával a főhős képessé válik arra, hogy szembenézzen halálos beteg apjának, szerény, a múltat felidéző családjának és végül a saját generációjának drámájával, és a zárlatban vetkőzi le azokat a ráaggatott terheket, amiktől nem tudott olyan könnyedén megválni, mint kihívó ruháitól.

A lelki és testi "leválasztás" így a Klipben párhuzamosan megy végbe, és a filmkészítők annyira figyelnek a szigorú szimmetriára, hogy akár számszerűen követhető volna, ahogy minden nyílt színi ejakuláció párra talál egy pár perccel későbbi megindító drámai csúcspontban, a családi beszélgetések vagy a szociális gondozóban tett látogatás pedig a zsebkamera lencséjén keresztül feltáruló szexjátszmákkal kapnak ellenpontot. Jasna önazonosságának elnyerését a segédeszköz szimbolikus értékű elhagyásán túl a valós emberi megnyilvánulások felvállalásával éri el, amik révén az eltávolító önreprezentációt felválthatja a közvetlenül magára, saját érzéseire irányuló figyelem. Az elsőfilmes Maja Miloš úgy készített mélységesen intim darabot, hogy közben a lehető legkitárulkozóbb jelenetek sorával teszi próbára nézője ingerküszöbét.

A Titanicon vetítik: 04.16. 21:00, Uránia Nemzeti Filmszínház

Klip (Clip)
Színes szerb dráma, 100 perc, 2012
Rendező: Maja Miloš
Producer: Jelena Mitrovic, Film House Bas Celik
Forgatókönyv: Maja Miloš
Operatőr: Vladimir Simic
Szereplők: Isidora Simijonovic, Vukašin Jasni, Sanja Mikitišin, Jovo Maksic, Monja Savic
Forgalmazó: Wide Management



nyomtat

Szerzők

-- Árva Márton --


További írások a rovatból

Kritika a Skin of Glass című filmről
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei

Más művészeti ágakról

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés