bezár
 

film

2012. 12. 13.
Amerikai szatíra egy texasi gyilkosságról
Richard Linklater: Börni, az eszelős temetős
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szögezzünk le valamit már az elején: a Börni, az eszelős temetős (továbbiakban: Bernie) nem vígjáték. Legalábbis nem a szokványos fajta. Inkább szatíra, abból is az éjfekete, extravagáns kiadás, ami még morális kérdésfeltevéssel is él. És ezen az se változtat, hogy Jack Black játssza a főszerepet.

A történet maga olyan nemesen egyszerű, mint a ’40-es, ’50-es években az olajon meggazdagodott texasiak életútja: a közösségkedvenc Bernie, aki a carthage-i temetkezési vállalatnál dolgozik, egy újgazdag, zsémbes özvegyasszony pártfogoltja lesz, előbb a háztartást, majd a számlákat is ő vezeti, végül azonban az agyára megy a posszesszív, élősködő öregasszony, és egy szép őszi délutánon kiiktatja az élők sorából Mrs. Nugentet. Habár az archetipikusnak tűnő sztorimagból akár zsenge paródia is sarjadhatott volna, Richard Linklater hagyta a járt utakat, és konvencionális formalitása ellenére is szerteágazó, kísérletező művet hozott létre az alapanyagból. Filmjének különcségét elsősorban az szolgáltatja, hogy a Texas Monthly nevű folyóiratban olvasott, valóban megtörtént esetet áldokumentumfilmes formába ágyazta, vagyis Bernie karakterportréjának és a kettős párkapcsolatának nagyobbik szeletét a kisvárosi lakókkal készített interjúrészletekből ismerjük meg.Börni, az eszelős temetős

A film humorát is inkább a tősgyökeres texasi polgárok aranyköpéseiből, mintsem Bernie nőies karakteréből fakasztja. A Bernie a részletek, az apróságok filmje, a miniinterjúk pedig rengeteg komikus epizóddal szolgálnak: a barátnője minden mondatán nevető, de meg nem szólaló lánytól kezdve a politikai korrektség mázát ügyetlenül fenntartó ügyészig frappáns, eltalált figurák népesítik be Linklater moziját. A részben igazi carthage-i lakosok által "játszott" carthage-i lakosok csavaros, de direkt jellemzései olyan túlcsorduló, szaftos verbális leírásokat adnak a karakterekről, amit egy színész se tudna megfelelően visszaadni. Talán csak Jack Black, aki újból bizonyítja, hogy jobb karakterszínész, mint humorista, mivel úgy kölcsönzi gesztusait a feminim, jótékonykodó, szívélyes Bernie-nek, mintha csak beleszületett volna a szerepbe. Hogy Black megkedveltesse karakterét a nézőkkel, alapvető fontosságú, hiszen Linklater-filmje arra apellál, hogy Bernie nem volt csaló: ő tényleg az az egyszerű, de mégis minden felebarátját a keblére ölelő temetkezési vállalkozónak tűnik, aki nem azért segített a férjüket gyászoló özvegyeken, hogy a pénzük közelébe férkőzhessen, hanem hogy vigaszt nyújtson nekik e szomorú időkben. Egy mezítlábasabb komédiában Bernie szimpla szélhámos lenne – az őt elítélni igyekvő jogász annak is tartja –, ám Linklater olvasatában Bernie egy különc "all-American guy", akit értékrendszere egy – nem minden szatirikus felhangtól mentes – tragédiába sodort.Börni, az eszelős temetős

Habár az elrajzolt-eltúlzott texasi miliő és a szaftos verbális humor a fekete komédia irányába tolja el a filmet, Linklatert mégis jobban érdekli az a közeg, amibe beágyazza történetét. Ezért még azt is megkockáztatja, hogy filmje egyenetlen, és néhol határozottan unalomba hajló mű legyen, hiszen nem dúsítja plusz konfliktusokkal a történetét. Helyette a Bernie-t övező véleményáradattal árnyalja központi figurájának identitásképét, amikkel azonban nem csak Bernie-ről fest szokatlanul pozitív képet, de egyben a carthrage-i értékrendszert is precízen körvonalazza. A Bernie így nem is annyira Jack Black-komédia, mintsem esszé az amerikai karakterről – ezúttal a texasi kisvárosi polgárokéról. Linklater ennek jegyében több, az amerikai mítoszok által már kellően súlyozott kérdést is megnyit. Van is rá ideje és terepe, hiszen a Bernie nem rejtélyfilm: hogy ő ölte meg Marjorie-t, az egy percig sem vita tárgya. Az már inkább, hogy miben bűnös Bernie: vajon eltekinthetünk-e a gyilkosságtól, ha az nem a jelleméből fakadt, hanem egy elborult (tébolyult?) pillanat műve? Hol kell megtartani a tárgyalást: ott, ahol az esküdtszék ismeri Bernie-t, tudja, hogy milyen ember "valójában", vagy egy másik városban, ahol csak a gyilkosság száraz tényeit látják? Vagy bűnnek számít-e az, hogy Bernie a meggyilkolt özvegyasszony pénzét milliószám költötte jótékonysági célokra?Börni, az eszelős temetős
Linklater egy ősrégi western-mítoszt emel be a képletbe, az önbíráskodó kisközösség toposzát, ami a western-filmekben többnyire negatív színben, az igazság helyett a bosszúra felesküdő "redneckek" túl korai ítéletalkotásában nyilvánult meg (ld. Különös eset). A Bernie-ben a saját igazságát propagáló közösség képe ellenkező előjellel rajzolódik ki: a metodista templom hívői, a lokális színház musical-estjeinek rajongói, vagy a dohos sarki kocsma vendégei teljes mellszélességgel, kimért naivitással védelmezik saját almuk kölykét. Igaz, hogy Linklater megpedzegeti a kizárólag a külsőségekre és formalitásokra adó, a megjelenés, az appearance makulátlanságát valló kisváros kritikáját, de mikor a Bernie-t támadó ügyészt ellenszenvessé stilizálja, már egyértelműen Bernie és Carthage oldalán tör pálcát. Olyannyira, hogy a forgatókönyvbe is besegítő Skip Hollandsworth cikkében még akkurátusan lejegyzett homoszexualitást és a bizonyítéképpen felemlegetett szex-videókat csupán pletykaként hesegeti el filmjében.Börni, az eszelős temetős
A komédia oltárán beáldozott ambivalenciát viszont a carthage-i környezet dokumentarista igényű modellezése helyettesíti, amiben Linklater szinte gyermeki örömmel örökíti meg azt a keresztény, musical-szerető, gospel-éneklő, a felebaráti szeretetet és kedvességet mindennél előbbre tartó amerikai értékrendszert, ami a lojalitás érdekében még a morált is képes háttérbe szorítani. A lokalitás melletti állásfoglalással a rendező az egységes Amerika mítoszával is szakít (Bernie-t is úgy sikerül elítéltetni, hogy az esküdtszék tagjaitól kulturálisan eltérőnek állítja be őt Danny Buck), és a Texast is öt részre bontó, a helyi különlegességeket kidomborító jellemzés mellett teszi le a voksát. A carthage-i mikrokozmosz szatírával sötétített portréja pedig még a brit komédiákat idéző főszálnál is szórakoztatóbb – Jack Black, valamint Shirley MacLaine alakítása mellett már csak ezért is megéri végigszórakozni a Bernie-t.

 

Börni, az eszelős temetős (Bernie)

Színes, magyarul beszélő, amerikai fekete komédia, 104 perc, 2011

Rendező: Richard Linklater

Forgatókönyvíró: Richard Linklater, Skip Hollandsworth

Szereplők: Jack Black (Bernie Tiede), Matthew McConaughey (Danny Buck), Shirley MacLaine (Marjorie Nugent), Brady Coleman (Scrappy Holmes)

prae.hu

Forgalmazó: PARLUX Entertainment

Bemutató dátuma: 2012. december 13. 
Korhatár: 12

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Haragonics Sára: Szia Sári!
Yorgos Lanthimos: Bugonia
Interjú Nemes Jeles Lászlóval

Más művészeti ágakról

art&design

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés