bezár
 

art&design

2007. 06. 05.
Werkfilm helyett sablonpauszok
Szabó Dorottya kiállítása a Fészek Galéria Herman termében
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Werkfilm helyett sablonpauszok Sok minden történik az alkotói feltárulkozás és a befogadói érzékenység mezsgyéjén. Ha werkfilmeket nézegetünk, mert kíváncsiak vagyunk arra, miképp készül egy alkotás, vagy szívesen kukkolunk egy-egy alkotói műhelyben, akkor rádöbbenünk: a mű létrejötte során alkalmazott eszközök is érdekesek.
Ha a Fészek Galéria Herman termébe belépve a látogatóban felmerülne a kérdés, hogy Szabó Dorottya miért állítja ki alkotói metódusának egyik eszközét, a sablonpauszokat, ne fojtsa el diszkréten, hiszen a lehető legjobb nyomon jár ahhoz, hogy az alkotó festményeinek világába belépjen. Amikor először láttam a sablonpauszokból összeállított installációt a művész jelenlétében, lenyűgöző élményben volt részem. Szabó Dorottya felhívta a figyelmemet a pauszon megszáradt olajfesték bőrszerű tapintására, a papír és a festék keveredő illatára, a pauszokba szúrt, a festéket a vászonra vezető lyukak változásaira, a különböző anyagok kölcsönhatását őrző nyomokra, az egymásra rétegzett erőteljes színek átváltozására, valamint a pausznak az idő múlását felidéző gyűrődéseire, a festőgesztusok különböző ritmusából is adódó szakadásaira. Számomra azonban, abban a pillanatban nem is annyira annak volt jelentősége, hogy mindezekre a minőségekre rávezette az érzékeimet, hanem annak, hogy hogyan! Hol dinamikusan, hol eltűnődve, de mindenképpen olyan megjelenítő intenzitással, hogy belém hasított a felismerés: Szabó Dorottya minden egyes festményének alakulását, vagyis az anyaggal párbeszédet folytató hosszú időtartamokat mélyen őrzi magában. Mintha festészeti gyakorlatának kulcsfontosságú elemei, a festéknek a vászonra jutását segítő és módosító pauszok így kiterítve különböző, a festés folyamatában meghatározó és a zsigereibe ívódott eseményeket hoznának felszínre. Ami pedig ilyen elevenen tud feltörni az emlékezetből, az csak jelentőségteljes lehet!

prae.hu

SablonpauszokTalán mindig is élt a vágy a művészekben, hogy az alkotásaik létrejötte során szerzett felismeréseiket másokkal is megosszák. Eszünkbe juthat például Benvenuto Cellini önéletírása, melyben oldalakon keresztül izgalomban tartja olvasóját - immár évszázadok óta - a bronzöntés viaszveszejtétes eljárásának élményszerű leírásával.

Ez a vágy azonban mára határozott alkotói elképzeléssé, célkitűzéssé formálódott. Kitapintható ez azokban a képzőművészeti alkotómódszerekben, amelyek a mű elkészülésének processzusát is a műalkotás szerves részévé teszik, de érezhető ez a törekvés a munkafotók bemutatásában és önálló művé alakításában, valamint a művészeti werkfilmek létrejöttében. Ennek oka a dokumentáláson túl az, hogy a művek jelentését és hatását a választott médiumok tulajdonságai és lehetőségei, ezen belül az anyagok minősége és az anyaghasználat módjai is hordozzák. A kortárs képzőművészet egyes tendenciáiban az alkotók mindezt láttatják, hogy a befogadó egyrészt érzékeire hagyatkozva, de leginkább a kép alakulásának folyamatába, mintegy a kép terébe, pontosabban téridejébe belépve felfejthesse a jelentésformáló minőségeket.

Érthetetlen, de tudható, hogy a művészetelmélet és a műkritika gyakorta elfeledkezik a képzőművészet érzéki, formai aspektusáról, s ez a teoretikusok részéről tanúsított értetlenség is oka lehet az alkotói folyamat hangsúlyozásának a művészeti praxisban. Ez a magas művészetből induló késztetés és koncepció pedig, ma már a tömegkultúra szintjén is érezteti hatását: elég a mozifilmek kulisszái mögé vezető DVD extrák népszerűségére gondolni, ami egyébként az alkotók feltárulkozási vágya és a befogadói kíváncsiság szerencsés találkozásának szórakoztató, de felismerésekkel nem igazán szolgáló, üzleties kihasználása.

Fiziológiai tény, hogy a látás a legkomplexebb érzékünk. A technológiai képalkotások következtében pedig, egymástól teljesen különböző területeken is a vizualitás dominanciájával szembesülünk. Ez azonban azzal is jár, hogy a látásunkat egyébként nagyon is segítő és kiegészítő többi érzékünk - a tapintás, a szaglás, az ízlelés és a hallás - funkciói háttérbe szorulnak. A képzőművészek elgondolásai azonban nagyon is reflektálnak erre az ember harmonikus működését megzavaró állapotra. Szabó Dorottya képzőművészként, vagyis a látvány és a látás értelmezőjeként nekünk, befogadóknak, e kiállítással is lehetőséget teremt arra, hogy a látvány differenciált, értő letapogatásában mozgósítsuk a környezeti hatások következtében, szinte öntudatlanul mellőzött érzékeinket. Ha követjük a feltárulkozástól, vagyis az érzéki, az anyaggal együttműködő alkotófolyamat stációinak bemutatásától nem visszariadó alkotói elgondolásokat, valódi megtapasztalásból fakadó maradandó felismerések birtokába juthatunk.

A szerző Kállai Ernő művészettörténészi-műkritikusi ösztöndíjas, az írás az OKM támogatásával
készült.


A kiállítás 2007. április 27-ig megtekinthető.[/a]

nyomtat

Szerzők

-- Perenyei Monika --


További írások a rovatból

art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
art&design

A 7layers című csoportos kiállítás a Pikszisben
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása
art&design

Megnyitóbeszéd Vigh Levente Léptek nyomán című kiállításához

Más művészeti ágakról

irodalom

Vados Anna Egymás lélegzete című kötetének bemutatójáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány című kötetéről
A Moonlight Pictures a Jurányiban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés