bezár
 

film

2013. 03. 16.
Az ördög szerszámosládája
Carlos Reygadas: Post Tenebras Lux - Felhők felett
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vörös fényt árasztó, ördögszerű lény ólálkodik a házban, nem sokkal később egy férfi önkezével letépi a saját fejét. Horror(paródia)? Nem. Különös művészfilm? Talált, süllyedt. Carlos Reygadas alkotása mozaikszerűen töredezett, elégikus, néhol bizarr látomás egy fiatal házaspár kapcsolatának nehézségeiről a harmóniára képtelen világban.

prae.hu

Meredek hegyoldalak között széles, méregzöld fennsík, hatalmas pocsolyák, lompos, rohangáló kutyák és bőgő tehenek. Vihar készülődik, miközben egy három év körüli kislány egyre riadtabban szólítja a szüleit. Hazamenne, mert ráesteledett, mert dörög az ég, mert egyedül van a semmi közepén. A Felhők felett nyitójelenete a film – sőt a mexikói rendező teljes oeuvre-jének – alapkérdését villantja fel: miben reménykedhet a körülményeknek kiszolgáltatott ember? Kimondatlanul is ezt kérdezik egymástól a film főszereplői, az említett kislány szülei, mert értetlenül állnak azelőtt, hogy boldog házasságuk valamiért kezd megromlani. A 30-as éveikben járó mexikói értelmiségiek, Juan és Natalie jómódban, gyönyörű környezetben élnek egy modern, vidéki családi házban, két édes kisgyermeket nevelnek, szeretik egymást, valami mégsem stimmel köztük. Apróságokon összekapnak, nincs rendben a szexuális életük, a pornófüggő férj brutálisan veri a kutyáit. Reygadas nem boncolgatja a hátteret, nem ad lélektani magyarázatot, de ettől csak reménytelenebbnek és sorsszerűbbnek tűnik a pár helyzete. Keresik a kiutat, a "sötétség után a fényt" (az eredeti, Jób könyvéből származó, latin filmcím Post Tenebras Lux), de nem tudni, megtalálják-e, és ha igen, nem lesz-e túl késő. Fényre vezető ösvényt keresnek a komótosan kanyargó cselekményben feltűnő mellékszereplők is, a lelki önsegítő csoportba járó falusi szenvedélybetegek vagy a külföldi szex-szaunában fásultan üldögélő, elhízott nők és férfiak.

A Felhők felett – amelyért Reygadas Cannes-ban megkapta a Legjobb rendező díját – borús impresszióival szervesen illeszkedik a 2000-es évek eleje óta épített szerzői életműbe. A korábbi − részben Tarkovszkij és Dreyer hatását tükröző − filmek is biblikus utalásokkal tűzdelt (melo)drámák, amelyek a remény(telenség) körül forognak. Sorsfordító helyzetben mutatnak be súlyos terhet cipelő hősöket, akik végül összeroskadnak (Mennyei háború), vagy isteni csoda folytán nyernek megváltást (Japán, Luz silenciosa). A rendező minden munkájában – a Felhők felettben is –, gondosan kiválasztott amatőr szereplőket alkalmaz, bízva az arc, a karakter természetes kisugárzásában és hitelességében. Reygadas filmjei leginkább a szexualitás és az emberi test kendőzetlen bemutatásáról híresültek el, de igazi értékük a rendkívüli megjelenítő erejű, ihletett és átszellemült képi fogalmazás.

A Felhők felett formailag legközelebbi rokona az életműben a Mennyei háború, amelynek szaggatott elbeszélőtechnikáját a rendező ezúttal a végletekig fokozza. A Juan, Natalie és egy volt alkalmazottjuk körül kikristályosodó, melankolikus-tragikus kifutású cselekmény lazán összefüggő epizódokból, nagy kihagyásokkal és kitérőkkel épül. Időnként hatalmas időugrások, sehová nem passzoló jelenetek, szürreális történések – Juan emlék- vagy fantáziaképei? – bizonytalanítják el a nézőt. Reygadas precíz, célirányos elbeszélés helyett inkább csak utal egy gondolatban sokféleképpen kiteljesíthető történetre, miközben az egyes jelenetek, figurák, részletek asszociációkat és érzelmeket keltő erejére támaszkodik. Nehéz volna például a történet logikájával magyarázni a filmet záró rögbimeccset, de ha például a csapat, a közösség fogalmára asszociálunk, szemben a filmet nyitó magánnyal, a jelenet máris jelentéssel telítődik. A családi házban kezében szerszámosládával lopakodó ördög alakja hasonlóképpen "megfejthető".

A pompásan fényképezett, meditatív alkotás bőven hagy időt a szemlélődésre, különösen a külső terekben, ahol a táj hűvös nagytotáljaitól a fűszálak szuperközelijéig jár a kamera. A rendező tapinthatóan érzékletes képekkel jellemzi, szinte önálló szereplővé teszi a természetet, megmutatja fenségesen idegen és barátságos arcát is. A külső felvételekhez használt – a kép széleit gyűrű alakban megkettőző – torzítólencse miatt a hétköznapitól eltérő fénytörésben látjuk a természeti világot, amely így különös hangsúlyt kap. Ha van "fény a sötétség után", akkor az a film sugallata szerint a természetben keresendő, ám Reygadas figurái ezt nem veszik észre, sőt, inkább az élő környezet ellen fordulnak: a kutyákat ütik és rúgják, a fákat kicsinyes bosszúból kivágják, a madarakat lelövik.

A természet mellett különös érzékenységgel fordul a kamera a főszereplő házaspár 3-4 éves gyermekei, a bibliai nevű Eleasar és Ruth felé is, akiket a rendező saját kisfia és kislánya "alakít". Meglátszik a filmen a szakmainál szorosabb kapcsolat az alkotó és a gyerekek között: minden helyzetben bámulatos természetességgel, dokumentum-hitelességgel vannak jelen. A film vége felé Juan egy belenyugvóan szomorú, mégis reménykedő monológban arról beszél, hogy a gyermekei már másként fogják látni a világot, mint ő. Talán szert tesznek arra a fokozott látóképességre, amellyel az apa egy alkalommal "minden mozaikdarabkán külön-külön látta megcsillanni a fényt". A film mozaikjait a nézőnek kell összeraknia, ami ha különleges képességet nem is, de nyitottságot és erőfeszítést kíván.


Post Tenebras Lux - Felhők felett (Post Tenebras Lux)
Színes, feliratos, mexikói-francia-holland-német filmdráma, 2012.

Rendező: Carlos Reygadas
Operatőr: Alexis Zabe
Szereplők: Adolfo Jimenez Castro (Juan), Nathalia Acevedo (Natalia)
Willebaldo Torres (El Siete)

Korhatár:



Bemutató dátuma: 2013. március 7.
Forgalmazó: Cirko Film




nyomtat

Szerzők

-- Schalk Endre Kornél --


További írások a rovatból

Michael Dweck és Gregory Kershaw: Gaucho Gaucho
Gareth Edwards: Jurassic World – Újjászületés
Steven Soderbergh: Fekete táska
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei

Más művészeti ágakról

Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!
Tudósítás az ELTE Tolnai-emléknapjáról - első rész


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés