bezár
 

irodalom

2013. 03. 27.
Talált tárgyak – Kritikustusa a tényregényről
2013. március 6. RoHAM Bár
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Műfajokban gondolkodunk, és műfajokra szükség van akkor is, ha az adott műfaj határait egyes művek tágítják, hangzott az egyik kulcsmondat a Kritikustusa, a FISZ kritikai beszélgetéssorozatának legutóbbi estjén, amikor is a tényregény fogalmát és jelenségét igyekeztek körüljárni a meghívott vendégek, Hansági Ágnes, Tóth-Czifra Júlia és Keresztesi József. A moderátor Antal Nikolett volt.

prae.hu

Ha kiválasztunk egy irodalmi műfajt, hogy megvizsgáljuk annak jellemzőit, minden bizonnyal előbb-utóbb ugyanazokhoz a kérdésekhez jutunk, amelyeket bármely más vizsgált műfaj esetében is kénytelen vagyunk magunknak feltenni. Többek között olyanokat, hogy valóban külön műfaji kategóriáról beszélhetünk-e egy adott szövegtípus kapcsán, eljutva akár odáig is hogy egyáltalán mik azok a műfajok, szükség van-e effajta csoportosításra, besorolásra. Ráadásul idővel az eredetileg egy műfajba sorolt művek esetében sokkal inkább a többiektől való elkülönülést, az egyediséget vesszük figyelembe, a különbségekre fókuszálunk inkább, mint a közös jellemzőkre.

Nagyjából így alakult mindez a Kritikustusa legutóbbi beszélgetésén is, amikor Truman Capote Hidegvérrel és Rubin Szilárd Aprószentek című regénye révén a tényregény került terítékre. Ráadásul Antal Nikolett már első kérdésébe is  egy olyan duplacsavart tett – nem egyszerűen arra kérdezett rá, hogy a műfajnak, hanem hogy a vele szembeni szkepszisnek van-e létjogosultsága -, amely végül meghatározta a beszélgetés menetét.

Műfajokban gondolkodunk, műfajokra szükség van, még akkor is, ha a műfaj határait tágítják egyes művek, magyarázta tehát a kérdésre válaszolva Keresztesi József. Szerinte használható kategória a tényregény, amit tehát úgy lehetne definiálni, hogy adott egy esemény, amiről a puszta tények felsorolása által áll össze a történet, és nem játszik szerepet benne a fikció. Dokumentumokat helyez időrendbe, interjúkkal rekonstruálja az eseményeket, tényekkel támasztja alá és talált tárgyként állítja elénk a történetet.

Hansági Ágnes akarva-akaratlanul is egybemosta a tényregény problematikáját a történelmi regényével, amikor arról beszélt, hogy történész és irodalmár eszközeiben nincsenek ugyan különbségek, csak abban, hogy a történészek nem mennek el a falig. Ő később is többször visszatért arra az alapfelvetésre, hogy hogyan is van az, hogy adott egy valóban megtörtént eseménysor, amelynek adatait, tényeit egymás után helyezve jön létre a regény, de hát mégiscsak regényről beszélünk, ami viszont fikciós műfaj. Az ő számára egyébként fontos volt - és ugyancsak többször visszatért rá – hogy az olvasó számára szükséges a tudás, hogy egy regény valós történetet dolgoz-e fel.



Tóth-Czifra Júlia is úgy vélte, hogy a történet valós mivoltát jelezni kell a paratextusokban, szerinte is más a viszonyulása az olvasónak egy olyan történethez, amiről tudja, hogy valóban megtörtént, ez esetben még esetleg hajlandó utána is olvasni az esményeknek. 

Az objektivitás kérdése volt talán a legfontosabb a beszélgetés során. Hogy valóban beszélhetünk-e objektivitásról vagy éppenséggel a narrátor ennek csak az illúzióját adja, és közben manipulál. Keresztesi többek között arra hívta fel a figyelmet, hogy ha hiperrealista módon ábrázolunk valamit, akkor – ahogyan arra a festészetben is láthatunk példákat – azáltal az adott alkotás egy másik tartományba lép át. Emellett izgalmas volt  Tóth-Czifra Júlia felvetése, hogy a Hidegvérrel esetében a vágással manipulál Capote, hogy mikor, milyen módon zár le egy fejezetet és kezd egy másikat.

Objektivitás és határátlépés kérdése aztán előjött más szempontból is, Keresztesi hívta fel rá a figyelmet, hogy mind Capote, mind Rubin egy tőle idegen közegbe érkezik, egy tőle idegen közegnek a világát mutatja regénye által meg. Tóth-Czifra Júlia ezt azzal egészítette ki, hogy szerinte nagyon jó témát talált mind a két szerző, ugyanis olyan dolgok történnek mindkét regényben, amiket nem lehet elhinni, ami nem logikus. Nagyon fontos összetevője ezeknek a műveknek az események abszurditása. Ráadásul nem jut nyugvópontra a történet a regény végén sem.  Valamint megvan az az érdekes kettősség a "magban", ahogyan Rubin Szilárd is nevezte a témát, amit talált, amitől igazán érdekes lesz a történet. Érdemes szem előtt tartani, hogy Rubin nem a tények, hanem valami más után nyomoz, ahogy Capote is eljut végül oda, hogy a gyilkos érdekli, az a személy, aki képes embert ölni. Mintha itt a tények más szerepet játszanának, így Tóth-Czifra, mint egy klasszikus tényregény esetében.

A beszélgetés végén még az Aprószentek keletkezési körülményeiről és befejezetlenségéről is szó esett. Keresztesi úgy gondolta, Rubin, ha akarta volna, befejezhette volna a művet.  Kirajzolódik ugyanis egy másik rétege is a szövegnek a tényregény mivoltán túl. Rubin előtt voltak büroratikus akadályok, de nem csak a besúgók jelentéséből tudhattak az illetékesek arról, hogy mit tervez, ő maga is beszélt róla, nem volt titok, min dolgozik. Keresztesi azonban nem gondolja úgy, hogy csupán azért maradt volna befejezetlen a regény, mert Rubin nem írhatta meg úgy a történetet, hogy szovjet katonák lehettek  a tettesek. Tóth-Czifra Júlia mindezek kapcsán úgy fogalmazott, hogy mintha Rubin tisztába lett volna azzal, hogy vannak szobák, amikből ki van zárva, és ezért töredékesen szervezte a szöveget.

Összességében talán a felvillantott fontosabb motívumokból is látszik, hogy ha műfaji kérdésekről kezdünk el beszélgetni, a beszélgetés végére több lesz a bizonytalanság, mint a kezdetén volt. Ezt a tusát tehát ki-ki maga kell, hogy továbbvívja, akár beszélgetőtársként, akár a hallgatóság tagjaként vett részt az eseményen.
 
nyomtat

Szerzők

-- Pethő Anita --


További írások a rovatból

Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét
irodalom

Az örmény idő nyomában
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről

Más művészeti ágakról

A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!
Robert Icke Szophoklész-átirata a Radnóti Miklós Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés