bezár
 

irodalom

2013. 06. 09.
Mindig jobbat és jobbat kell írni
JAK Piknik, 2013. június 7., Hy5
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Első kötet után édes a pihenés – a második kötetig. A József Attila Kör hagyományos könyvheti rendezvényén, a JAK Pikniken Fenyvesi Orsolyát (A tükrök állatai), Szil Ágnest (Tangram) és Barlog Károlyt (Marxim) kérdezte kötetszerkesztési koncepciókról, közeli és távoli tervekről Hercsel Adél a Hy5-ban, 2013. június 7-én, az Ünnepi Könyvhét keretében.

Kicsi nosztalgiázhatunk, a nemrégiben nyílt Hy5 ugyanis nem más, mint a régi Apacuka, ahol számos irodalmi rendezvényt tartottak – a moderátor megemlíti, hogy a jövőben a Hy5nak is ez a célja. A PIKNIK-re tervezett program sajnos csonka, két, a JAK-nál debütáló szerző ugyanis nem tudott eljönni – Farkas Arnold Levente a szentendrei árvízi helyzet, Bicskei Gabriella pedig a földrajzi távolság miatt. Fenyvesi Orsolya, Szil Ágnes és Barlog Károly azonban itt van nekünk, és mesélnek arról, hogyan vészelik át a kötetbemutatókkal járó felhajtást, ami ugyan öröm, de bizony kissé megterhelő tud lenni. Fenyvesi Orsolya "végre jól érzi magát", Szil Ágnes pedig, aki a JAKKendő-pályázat díjnyertese, elmondja, az azért csodálatos, amikor a szerző végre kézbe foghatja a kötetét. Barlog megemlíti, hogy tanulni is lehet a megjelenésből: a kész könyv alapján tisztábban látja a hibáit is. Igen, épp ezért tud nyomasztóan hatni az emberre az, hogy meg kell írni egy második kötetet is – teszi hozzá Szil Ágnes.

Hercsel Adél, Barlog Károly, Fenyvesi Orsolya, Szilá Ágnes


Gyakorlati-alkotáslélektani problémák kerülnek szóba, olyanok, mint az ihlet, vagy az írással járó megváltozott tudatállapot. Szil Ágnes számára az ihlet nem történet, hanem egy mondat, abból bomlik ki a többi. Fenyvesi Orsolya eszköznek érzi magát, ha írásról, ihletről van szó. Barlog a saját határait feszegeti olyankor. Ami a külső tényezőket illeti, Barlogot például az befolyásolja, hogy tőle kritikákat várnak – egészen addig, amíg nem kap egy olyan felkérést, hogy fél év alatt hozzon össze egy kéziratot. Szil Ágnes próbálja magát függetleníteni ezektől az elvárásoktól, nem mehetnek a minőségi munka rovására.

Felolvasás következik: Barlog a Világtalanok világossága című szövegét olvassa, Fenyvesi Orsolya a Lacrimosa és a Gyújtótávolság című verseket: "Van egy utca, menyasszonyok és vőlegények könyökölnek az ablakokban" – nekem erről Robert Broniewski verse jut eszembe, Kedves utca címmel, ahol már az első sorban megtudjuk, hogy a Kedves utca nem is kedves, mert csecsemőkoponyák vannak a macskakövek alatt, de ebbe most ne menjünk bele. Erre Szil Ágnes egy véres gyilkosságról olvas fel nekünk.

A közönség soraiban


Hercsel Adél megkérdezi, milyen volt a szerkesztőkkel együtt dolgozni. Barlog elmeséli, hogy ő a prüdériával küzdött meg: mintha hittankönyvet vártak volna tőle, szerkesztője a Kovács Istenkére vonatkozó kitételeket ki akarta húzni - ám ő ehhez nem járult hozzá. (Az illető később írt is egy kritikát a könyvről, melyben kifogásolja az általa kihúzni hiába akart részeket.) Még egy olvasó is leteremtette, hogy képes "ilyeneket leírni", mire azt a frappáns választ adta, hogy "na de kedvesem, te hogy voltál képes elolvasni?"

Fenyvesi Orsolya megdicséri Orcsik Roland és Sopotnik Zoltán sorozatszerkesztők munkáját, amit Szil Ágnes sem cáfol. Az alázat a legfontosabb a szakma iránt, és hogy mindig maradjanak kétségek – hangzik el. Ahogy Fenyvesi Orsolya mondja: addig van minden rendben, amíg mindig jobbat és jobbat akarunk írni.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Nagy Márta --


További írások a rovatból

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 48. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 47. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 46. számáról

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
Az orosz barát az Örkény Színházban
Park Chan-wook: Nincs más választás
A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés