bezár
 

irodalom

2013. 07. 04.
Koncept és szakralitás
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Marno János négy irodalmárt invitál beszélgetésre. A téma: a műtárgy mint szakralitás, valamint a műtárgy mint konceptualitás. A problémafelvetés ígéretes, rengeteg mindent ki lehetne hozni belőle, majd Marno moderálása néhol kissé túlszalad és szónoklatba, próféciába csap át. A felolvasások aztán kárpótolnak mindenért.
Marno János bevezetésként a koncept fogalmát igyekszik körüljárni. A képzőművészetben számára konceptuális az, ami szorosan kapcsolódik a gondolatisághoz. Számára a műtárgy kettős funkciót tölt be: egyrészt jelenvalóvá teszi magát a gondolatot, másrészt a tartalmat bensőségessé teszi, ahogy ő fogalmaz: “egy esztétikai minőséget katartizál a befogadóban". Fenyvesi Orsolya, aki itt most elsősorban művészettörténészként szólal meg, igyekszik pontosítani a fogalmat. A konceptuális mű szellemi kihívás elé állítja a befogadót, megnehezíti az értelmezést és több jelentést állít elő. Szerinte a konceptuális az a valami, amiben a valóság és a lehetőség ütközik.

Uri Asaf szerint csak egyféle művészet létezik, az mindegy, hogy milyen meghatározással látjuk el: szerinte az a művészet, ami a szépre törekszik, és amiben ez a szép az időn kívülivel találkozik. Marno ezt a romantikus elképzelést azonnal cáfolja Foucault hatalomról alkotott nézeteivel: a jó és szép fogalmak a hatalom által konstruáltak és nem evidensen adottak, így nem lehet ezekkel a fogalmakkal leírni a művészetet magát. Majd azt állítja, hogy a művészet az a valami, ami eltántorít attól, hogy a hatalmam alá hajtsam a világot, mivel szembesít azzal, hogy az egyéni érdekek eltörpülnek a Természet rendje felett. A műalkotás befogadása során tehát kiszolgáltatom magam egy felsőbbrendű létezőnek. Nemes Z. Máriónak sikerül az eszmecserét visszaterelni a realitás medrébe: elmeséli, hogy a beszélgetés előtt végigvezették őket a Körösényi kiállításon és az első néhány terem megtekintése során még nem égett a villany a termekben. Szerinte épp ez a konceptuális lényege: a szellemi tartalmak előtérbe helyezése és a - duchamp-i terminológiával élve - retinális kiküszöbölése. Bartók Imre megjegyzi, hogy ő ezeket az alkotásokat egyáltalán nem a konceptualitás felől közelítette meg, hiszen számára e szobrok a tiszta érzékiséggel álltak kapcsolatban.

A fogalom tisztázása során a beszélgetés átível a szakralitás dimenziójába. A beszélgetőtársak egyetértenek abban, hogy a szakrális szorosan kapcsolódik az időn kívüliséghez és az ünnepiséghez, valami olyasmi ez, ami az érzékelhető és a nem érzékelhető határán mozog. Meglepő, de egyiküknek sem jut eszébe a benjamini aura fogalma, pedig talán nem lenne gond, ha ez is szóba kerülne.

A szakrálisból ugrunk a katarzis fogalma felé - itt már zavaró, hogy ennyi filozófiatörténeti fogalmat érintünk, anélkül, hogy pontosan tisztáznánk azokat -, a művészet mint tisztulási folyamat kerül képbe. Uri Asaf meghatározásával nagyszerűen tudok azonosulni: a katarzis egy olyan folyamat, ami a traumát meg nem történtté teszi, időn kívülre helyezi. A műalkotás ebből a szempontból elidegenítettség, a trauma eltávolítása. Nemes Z. Márió ezen a ponton összekapcsolja a konceptualitást és a katarzist: a konceptualitás egyfajta színrevitel, ami kijelöli azt a teret, ahol létrejöhet a katarzis. Nemez Z. a katarzist tehermentesítésként definiálja, ami a rítust higiénizálja. Bartók Imre megjegyzése összeköthető ezzel a gondolattal: kijelenti, hogy a művészet közösségi jellege megszűnt, kiveszett belőle a szakralitás. A fiatal művészek erős gyanakvásukat fejezik ki a katarzissal szemben, hiszen ahogy Nemes Z. fogalmaz: van olyan olyan művészet is, ami tisztítás helyett bemocskol. Marno azonban a Hamlet példáján keresztül igyekszik igazolni a katarzis létjogosultságát. E gondolatmenet azután újra átível más jellegű magasságokba, szó esik az apokalipszisról, a határtapasztalatról, a fenségesről és a kultúrateremtésről, Nemes Z. folyamatosan igyekszik a diskurzust profanizálni és visszarángatni a realitás talajára, majd egy ponton - sokunk örömére - megkezdődnek a felolvasások.

Fenyvesi Orsolya kezd Labirintus című versével (Marno megszakítja, hogy lassan és hangosan olvasson), majd elhangzik A fennsíkon és a Kékfestés. A festői képekben gazdag lírát Bartók Imre új regényének egy rövid részlete követi, ami szintén bővelkedik az érzéki leírásokban, habár itt ez a látvány meglehetősen groteszk formát ölt, a közönség soraiból valaki hangosan fel is jajdul a felolvasás közben, Bartók ódzkódik is attól, hogy befejezze a szövegét, de végül csak végig olvassa a kiválasztott részt. Majd Nemes Z. olvas, Francia vacsora a Griff hotelben és Tisza József eleget látott, szintén groteszk, de a jajgatás már elmarad. Az estet Uri Asaf három verse zárja.

Él-e a művészet? kerekasztal-beszélgetés, Műcsarnok, 2013. 06. 18.

Fotó: Bach Máté

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

Macuie Maszasi A vulkán lábánál című kötetéről
A 2025-ös Őszi Margó Irodalmi Fesztivál harmadik napjáról
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 41. számáról
Betekintő az Alföld és Jelenkor 2025 októberi számaiba

Más művészeti ágakról

Gyerekirodalmi gyorstalpaló Romániából
Mindent bele, avagy a lelkek nyugalma című előadás az Átriumban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés