bezár
 

film

2007. 06. 08.
Gyűlöletgyermek
Jasmila Zbanic: Grbavica/Szerelmem, Szarajevó
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Gyűlöletgyermek Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy amennyiben a filmnek van „poénja”, azt le fogom lőni. Ha tehát valaki végig kívánja izgulni a moziban azt a kb. 80 percet, amíg az úgynevezett titok napvilágra nem kerül, az a saját érdekében ne nézzen ide.
A főszereplő Esma (Mirjana Karanovic) lányának, Sarának (Luna Mijovic) édesapja kilétére vonatkozó kíváncsisága tökéletesen ugyanis csak a film vége felé elégíttetik ki, a vájtszemű nézőnek (sic!) azonban a játékidő ötödik perce körül már nemigen lehet kétsége Sara fogantatásának körülményeit illetően.

prae.hu

Jasmila Zbanic posztháborús drámájának mozgatórugója Esma önmagát megalázó, kétségbeesett harca annak érdekében, hogy lányát boldoggá tegye, és közben a délszláv háborúban szerzett sebek lehetőség szerint érintetlenül maradjanak. Egészen konkrétan: Esma megpróbálja előteremteni Sara osztálykirándulására a megfelelő összeget, miközben titokban akarja tartani, miért nem tudja előkeríteni azt a dokumentumot, amelynek alapján lányának, mint minden bosnyák háborús hős gyermekének ingyenes utaztatás járna.

A történet – abszurd módon – a legteljesebb mértékben hétköznapi, ugyanakkor mitikus szimbolikával rendelkezik. Esma kislánya a háború bűnében fogant, a számtalan csetnik erőszaktevő egyikének gyermekeként, gyűlöletgyerekként látta meg a napvilágot. Az anya végül vállalta a kislányt, vállalta, hogy egy csetnik zabigyereket fog tiszta szívéből szeretni. Amilyen nagy dolognak tűnik ez, olyannyira természetes, az adott környezetben mondhatni gyakori jelenség.

Grbavica A dráma nem feltétlenül kerül a felszínre, a háború véget ért, de mégis jelen van, szóban, cselekedetben és mulasztásban. A szereplők szinte megállás nélkül a háborúról beszélnek, bármi legyen is a téma. A cipészüzemben az asszonyok nevetve esküsznek Tito-ra, Sara barátja egy szabadságharcos fegyverével imponál a lánynak. Esma és udvarlója, Leon között az első beszélgetés hagyományosan indul („Ismerős vagy nekem valahonnan...”), de azonnal kiderül, hol látták először egymást: a tömegsírok feltárásánál mindketten szeretteiket keresték. Amikor Leon búcsúzni jön Esmához, mielőtt kivándorolna Ausztriába, a nő egyetlen ellenérvet hoz fel: „Ha te elmész, ki fogja azonosítani az édesapádat?”

A szokványos jelenetekbe bizarr elemek vegyülnek, még a klasszikus reggeli birkózás a gyerekkel (mint a kiváló szülő-gyerek kapcsolat ékes bizonyítéka) sem a megszokott módon zajlik, Esma lelöki magáról Sarát, amikor a lány két vállra fekteti őt.

Luna Mijovic játékában nyoma sincs a gyerekszínészekkel kapcsolatban gyakran felvetődő problémáknak, tökéletesen alakítja a dacos, fékezhetetlen, önmagát kereső tinilányt – tipikus kamasz, de mégsem sablonos. Mirjana Karanovic pedig mintha önmagát adná, sallangmentesen, szinte eszköztelenül jeleníti meg Esmát. Kettejük kapcsolatának alakulásában az osztálykirándulás csupán katalizátorszerepet tölt be, a titoknak előbb-utóbb elő kell kerülnie, a háborút nem nyelheti magába egyetlen generáció, csak hogy gyermekeit megóvja. A terhet az anya kénytelen átadni gyermekének úgy is, hogy ő sem szabadul meg tőle. Ennek ellenére, a beavatást követően mégis pozitívan zárja a filmet Jasmila Zbanic – Sara és Esma között újfajta szövetség van kialakulóban.

Egyszerűségében felemelő film a Grbavica, amely úgy tud hatást elérni, hogy nem él sem a tragikus vég, sem a happy end eszközével. A történet kezdetekor a közvetlen veszélyen, a háborún már túl vagyunk, a cél már nem az élet megtartása, hanem a továbbvitele.

nyomtat

Szerzők

-- Virabo --


További írások a rovatból

Darren Aronofsky: Rajtakapva
Celine Song: Többesélyes szerelem
Len Wiseman: Balerina

Más művészeti ágakról

Fodor Veronika kalandkönyvéről
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés