bezár
 

építészet

2014. 05. 19.
Némi apró – Krumbach új buszmegállói
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Világhíres építészek várnak a buszra egy kis osztrák hegyi faluban. Chiléből, Kínából, Oroszországból, Japánból, összesen heten, mind ugyanazért az apróságért...
Egyetemisták számára ismerős másodéves feladat egy buszmegálló megtervezése, talán ennek az emléknek az előhívása és valóságba öntése volt az a késztetés, ami miatt elvállalta hét, nemzetközileg elismert és foglalkoztatott építész egy kis voralbergi falu invitálását, hogy tervezzék meg a környék buszmegállóit, mindössze egy hétvégi nyaralásért cserébe.

Jöttek is az építészek a világ minden tájáról Bregenzwaldba: Japánból Sou Fujimoto, Chiléből eljött Smiljan Radic, Norvégiából Rintala Eggertsson, az orosz Alexander Brodsky, Kínából a Pritzker-díjas Wang Shu, Spanyolországból az Ensamble Stúdió építészei, a belga Vylder Vinck Taillieu, hogy az ötletgazda Dietmar Steiner útmutatásait követve elkészítsék az ezer fős Krombach új buszmegállóit.

A szervezők szándéka szerint ezek a buszmegállók egy személyes, individualista megközelítései egy funkcionális építménynek. Ezek a szabad asszociációk az anyagok innovatív kölcsönhatásán keresztül valósultak meg, a végeredmenyt pedig átadták a használatnak.

Minden egyes meghívott építész kapott maga mellé egy helyi építészt, aki mindenben a segítségére volt, a megállókat pedig helyi, bregenzwaldi mesteremberek készítették el.

Természetesen voltak elvárások a megállókkal szemben, mindenek felett, hogy időtálló anyagból készüljenek, továbbá a buszvezetőnek látnia kell, hogy valaki várakozik-e a megállóban és ugye a megállónak védenie kell a várakozókat az időjárás viszontagságaitól. Hogy ezek mennyire valósultak meg, az kiderül a fotókról.

A japán építész értelmezte talán a legszabadabban és legszemélyesebben a buszmegálló, a menedékhely fogalmát. Tőle már megszokhattuk, hogy egy erdőben érzi magát a legjobban, itt megtoldotta azzal a mesékből ismert elemmel, hogy ilyenkor tanácsos felmászni a legközelebbi fa tetejére kikémlelni mi a helyzet körülöttünk.

Sou Fujimoto, fotó: Yuri Palmin

A spanyolok is mélyre mentek magukban és maradék faanyagból építettek barlangot.

Ensamble Studio, fotó: Yuri Palmin

A belga dvvt továbbment a menedék-úton és egy fémsátrat tervezett, amiből minden irányban kilátni, és nem mellesleg megvéd az esőtől is.

Vylder Vinck Taillieu, fotó: Yuri Palmin

Innen már csak egy ugrás a bukolikus építmény a tájban, amit az orosz éptész ragadott meg a helyi falvak hangulatából, belecsempészve némi oroszos ízt. A torony-szerű épület alsó szintje teljesen nyitott, ahová helyi, jellegzetes bútorokat helyezett: asztalt, padot, lámpát.

Alexander Brodsky, fotó: Yuri Palmin

Ezen a vonalon indult el a chilei Smiljan Radic is, aki egy parlourt, azaz egy szalont, vagy mondjuk úgy, tiszta szobát rakott az út mellé, a helyi szokásoktól megvezetve.

Smiljan Radic, fotó: Yuri Palmin

A norvég Rintala Eggertsson nem hagyta magát eltántorítani. Egy teniszpálya melletti részt választott, az épület egyszerre buszváró a földszinten és teniszpálya-megfigyelő kilátó az emeleten.

Rintala Eggertsson Architect, fotó: Yuri Palmin

Végül a kínaiak személyesen nem mentek el Ausztriába, így maradtak a képekről való inspirálódás mellett, így született ez a képkeret.

Amateur Architecture Studio, fotó: Yuri Palmin

Ma gyakran elhangzó vád, hogy a nemzetközi színtéren mozgó építészek házai gyakorlatilag bárhol, bárhová lepottyanthatók, mindegy hová vagy kinek készülnek. Erre is próbál választ adni ez a projekt. Az tény, hogy mindegyik épület egy autentikus válasz egy adott helyszínre. Hogy mennyire az építészre jellemző karakter, mennyire az építész saját kultúrájának lenyomata, mennyire a helyszín benyomásai alakították a megformálást, amelyek csak és kizárólag ott tudnak érvényesülni és kiteljesedni, ezt döntsék el az ottlakók, van rá idejük a buszra várva.

www.kulturkrumbach.at
nyomtat

Szerzők

-- Csillag Adél --


További írások a rovatból

építészet

Az építészet mint idea és realitás a 80-as évek Magyarországán
építészet

Interjú Filip Rybkowskival
építészet

A végeredmény nem feltétlenül építészeti, hanem társadalmi kérdés is
építészet

Interjú Kőszeghy Flórával

Más művészeti ágakról

Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés