bezár
 

irodalom

2014. 06. 13.
Mandzsettagomb és infánsnő
Nemes Z. Márió: A hercegprímás elsírja magát
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rendkívül sűrű szövetet képeznek Nemes Z. Márió legújabb versei, melyek most az Ünnepi Könyvhétre jelentek meg egy kötetben a Libri Kiadó gondozásában. A művek nagyszerűsége abból fakad, hogy “felhasítják a kedélyes és civilizált képet, amit a tükörben olyan féltve őrzünk magunkról". A húsba vágó alkotásokról az Írók Boltjában Dunajcsik Mátyás beszélgetett a szerzővel.

Dunajcsik úgy látja, Nemes Z. Márió poétikája különleges helyet képvisel a magyar irodalmon belül, sajátos látásmódot és témákat hozott be, melyek sok más fiatal költő számára jelentettek inspirációs forrást. Azt is hozzáteszi, hogy a kétezres évek közepén induló költők esetében kitapintható egy komoly együttgondolkodás, kölcsönösen inspiráció. Nemes Z. számára is nagyon ösztönzően hatottak ezek a találkozások, mivel rádöbbentették arra, hogy az irodalom nem szigetszerű, elzárt világ, ennek értelmében az alkotó sincs egyedül a művével. Az irodalom hibrid dolog, teszi hozzá, ami lehetőséget ad arra is, hogy több médiumot beépítsen a verseibe - ez a költői kisajátítás jól működik nála, szövegeiben gyakoriak a filmekre, képzőművészeti alkotásokra történő utalások. Komoly inspirációs forrást jelentenek számára többek között Kis Róka Csaba festményei is (akinek egyébként a kötet borítóját is köszönhetjük), aki viszont hozzáteszi: nála is előfordul, hogy Nemes Z. verseinek olvasása képet szül a fejében.

prae.hu

A költő és a festő között Dunajcsik más kapcsolatot is felfedez, szerinte mindkettejüknél megfigyelhető a magyar legendáriumból való építkezés, előszerettel használják ugyanis a “népnemzeti ikonográfiai szótárt" műveik megalkotásához. Kis Róka elárulja, hogy ezzel mindössze annyi célja volt, hogy “kinyúvassza az összes figurát", majd kicsit komolyabban hozzáteszi, hogy a romantika korában megjelenő magyar festészet nemzeti hangvételű volt, ő kezdetben ebből építkezett és ebből alakította ki saját motívumrendszerét. Nemes Z. esetében is hasonló átformálásról van szó, sajátjává gyúrta ezeket a toposzokat.

Dunajcsik arra is felhívja a figyelmet, hogy e kötet verseiben már megfigyelhető egy igen erős elmozdulás a személyestől a nagyvilág felé, Nemes Z. Márió hozzá is teszi, hogy ez már régóta készülődött benne. Szerinte a három kötet egymás mellé állításával jól látható a világ, a referencialitás, a valóság felé fordulás. A költőnek célja volt túllépni az alanyiságon, a vallomásos költészeten, a szubjektumon, a figurák, a szereplők, a történetek irányába. Ezzel együtt pedig ezeknek a verseknek már történeti mélysége van, illetve erős bennük a biologikum, a természeti elem is, amely a saját testpoétikából fejlődött ki. Nemes Z. poétikája ebben a kötetben tehát egyrészt a történeti valóság, másrészt az emberin túli szervesség irányába mozdult el. Ez a tendencia jól tükröződik az itt felolvasott két műben is, a II. Lajos megtalálása a Csele-patakban, illetve a Denevérek honfoglalása című alkotásokban.

A versekben (és Kis Róka Csaba festményein is) “a valóság és a fikció fura üzekedését" is megtapasztalhatjuk, hiszen sokszor átszűrődik e verseken mindennapi világunk, ami Nemes Z. szerint természetes is, hiszen a valóság is visszahat e versekre és alakítja azokat. Ez a poézis tehát reagál a jelenlre, kifejezi nemtetszését vagy máshogy-gondolását, ennek ellenére mégsem lesznek a születő művek politikai versek, hiszen hiányoznak belőlük a konkrét helyek, események. Nemes Z. hozzáteszi, hogy őt inkább a foucault-i értelemben vett biopolitika érdekli, ami távol helyezkedik mindenféle konkrétumtól.

Az utolsó felolvasós blokk előtt még megtudjuk, hogy e versekbe Nemes Z. igyekezett a ritkán használt és még nem elhasznált szavakat is beépíteni, szeret ugyanis zsonglőrködni az olyan szavakkal, melyeknek aurájuk van. Így e versekben a nyelvi megformáltság, a kellemes sűrítettség, groteszk és szürreális képek mellett ízlelgethetjük az olyan szavainkat is, mint a piha, a hercegprímás, a mandzsettagomb vagy az infánsnő.

Nemes Z. Márió: A hercegprímás elsírja magát, kötetbemutató, Írók Boltja, 2014. 06. 12.

.

Fotó: Ficsor Zsolt

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról

Más művészeti ágakról

Gareth Edwards: Jurassic World – Újjászületés
színház

Az Egy nyár című komédia a Katona József Színházban
Len Wiseman: Balerina


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés