bezár
 

art&design

2015. 04. 20.
Egy (performansz)kiállítás képei
Ziggurat Project: A maradék (élő kiállítás)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Elvándorlás témában kiállítást szervezni ma Budapesten első hallásra nem tűnik eredeti ötletnek. A migráció, a menjek-maradjak kérdései már annyira aktuálisak, hogy szinte elcsépeltnek hatnak. Ennek ellenére a Ziggurat Project összművészeti megmozdulása során több érvényes és újszerű kérdésfelvetéssel találkozhattak az érdeklődők. 

A sumer építészet alapszerkezetéről elnevezett csapat 2004-ben alakult, a kortárstánc és más művészeti ágak kölcsönhatásából helyspecifikus táncperformanszokat hoz létre kulturális és közösségi terekben. Ezúttal ilyen közösségi térré vált a Roham Bár tetőtere. A magyar migráció okai és következményei elevenedtek meg az „élő kiállításon”.

Ziggurat Project

A „munkabemutató”-nak nevezett élő kiállításon műtárgyak helyett performanszok láthatók. Akár a múzeumban, a kiállítási darabokon egy tárlatvezető segítségével haladt végig a közönség. Az interaktív elemekkel és gyakori közönségmozgatással színesített vezetés során kivándorlással kapcsolatos kérdésekre is feleltünk mi, a nézők, akik éppen nincsenek külföldön. Sejthető a címből – A maradék –, hogy az előadás az elvándorlást itthonról szemlélő, a külföldre költözést fontolgató vagy már hazatért érintettekhez szól. Mindenki érintett, nincs olyan család vagy baráti társaság, ahonnan ne ment volna ki valaki szerencsét próbálni, többnyire Nyugatra. Erre a jelenségre reflektál a Ziggurat Project élő kiállítása. A különböző stációk nem kapcsolódnak egymáshoz közvetlenül, ám az nem is várható el a kiállításon látható művektől. Néhány performansz erőteljesebben, mások halványabban utalnak az elvándorláshoz köthető kérdésekre. Lakos Fanni tárlatvezetése alatt végig igyekezett bevonni a közönséget, magánszáma önálló performanszként értékelhető. Állandó reflexióra késztette a jelenlévőket a kivándorlás, a magyar néplélektan és a jelen társadalmi-politikai helyzet összefüggéseiről.

Grégory Chevalier Bölcső című performanszában (koncepció: Antal Malvina) az elszakadás ősképe jelenik meg, az ember egyre távolodik, de a köldökzsinór nehezen ereszti. „Bölcsőd az s majdan sírod is…” jut eszembe a Himnusz szövege, találó az erős képi elemekkel dolgozó performanszra. A kötelék lassan felbomlik, ha el akarunk szakadni tőle.

Ziggurat Project

Költői és látványos darab A Demokrácia hangjai (koncepció: Sarlós Flóra Eszter, zene: Munkácsi Ádám, szöveginstalláció: Magolcsay Nagy Gábor), amelyben a táncosok az együttműködésre képtelen hangokat jelenítik meg. A táncosok mögött a falon közéleti blogokon megjelent kulturális kérdésekkel kapcsolatos szövegek érzékeltetik a demokratikus többszólamúság lehetőségeit. Ahol csak egy hang érvényesül, ott nem lehet harmóniát, zenei dallamot építeni. Ide kapcsolódik a független művészek érvényesülésének nehézségeit bemutató performansz. A Still alive  (koncepció: Kovács Emese) harcos videójáték látványvilágát idézi, ahol a (Lara Croft-szerű) karakternek minden áron talpon kell maradnia, a magyar művészeti életbeliekhez hasonlóan változatos kihívásokkal kell megküzdenie.

Más-más formanyelvet és kifejezésmódot használó alkotások kerültek egymás mellé, akár egy „igazi” kiállításon. A kivándorláshoz lazán vagy szorosabban kapcsolódó performanszok végül valóban összművészeti műalkotássá álltak össze. Az utolsó elem, a Migrációs társasjáték (koncepció: Lakos Fanni, Magolcsay Nagy Gábor) forrasztotta leginkább egységbe a különböző részeket. Magolcsay Nagy Gábor logo-mandalája interaktív társasjáték alapanyagaként közösségi alkotásra ad lehetőséget. A logo-mandala olyan vizuális költemény, amely középpontos, kör vagy négyzet alakú és szimmetrikus szerkezetű vers. Tengelyesen olvasható, így egy mű számos olvasatot rejt, amelyek legtöbbször elmélyült szemlélés során fejthetők fel. Ezt a szerkezetet veszi alapul az interaktív migrációs társasjáték, ahol a résztvevők rejtik a szavakat, de a megoldás maradjon titok.

A Ziggurat Project legközelebb április 26-án mutatja be élő kiállítását a Müsziben (Művelődési Szint), ott minden kiderül!

Ziggurat Project: A maradék (élő kiállítás) – munkabemutató, Budapest, Roham Bár, 2015. április 7.

Fotók: Sam Matysen

nyomtat

Szerzők

-- Szirmai Panni --


További írások a rovatból

art&design

Háttérinterjú Deák Erikával, a Deák Erika Galéria alapítójával a hazai művészeti képzésről, a pályakezdők lehetőségeiről és arról, hogy mit jelent galeristának lenni
Neked már megvan a heti Praedád?
art&design

Háttérinterjú Balogh Máté Andrással, a kortársPRos Kft. és az Art is Business Egyesület alapítójával a kulturális és a forprofit szféra egymásra találásáról, igényekről és lehetőségekről
Gondolatok Szabó Klára Petra Hadd oldjam meg az őrületet, ami összezavar téged című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Interjú az idei Év Gyerekkönyve Díj egyik HUBBY különdíjasával, Pacskovszky Zsolttal
Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Háttérinterjú Deák Erikával, a Deák Erika Galéria alapítójával a hazai művészeti képzésről, a pályakezdők lehetőségeiről és arról, hogy mit jelent galeristának lenni


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés