zene
Nem így terveztem, de a napot MØ-vel kezdtem (ugye, mö-nek ejtik?), és ez skandináv elektro-pop isten-királynője remek délutáni koncerten mutatta meg, hogyan érdemes erről a múlandó műfajról gondolkodni. Kicsit plázás, kicsi soul-os, kicsit punk-os hangzás és megjelenés, egy szexi, kislányos kinézetű 26 éves csaj, aki egy maratonista energiájával tolja a bulit, jól táncol, de közben mosolyogni is tud, sőt még az első sorokban állók tekintetét is igyekszik elkapni. Ehhez jönnek a háttérből a biztos zenei alapok – és kész is az a rögtön befogadható popzene, ami mégis felismerhetően egyedi, előremutató, úgy élvezhető, hogy közben emlékezetes is marad.
![]()
Ellie Gouldig persze profibb, megtervezetebb, látványban és hangzásban is jobb színvonalú koncertet szállít, de az egynyári slágerek és a barbis imázs olcsóvá teszik a produkciót. A koncertre nem lehet panasz, amerre a szem ellát, táncoló, éneklő, vidám emberek, csillogó arcok, elégedett tekintetek – és bár azt hittem, nekem minden egyformán popzene, MØ megmutatta, hogy lehet ebben a műfajban is különbözni és újítani is. Ellie viszont a napi standardot hozza, igaz, azt a legjobb minőségben.
![]()
A Foals sokak kedvence a Szigeten, magam is ezt a koncertet vártam a leginkább csütörtökön. Augusztus végén jelenik meg az új, a negyedik albumuk, tavaly a Volt-on nagyon odatették magukat, egyszóval aktuálisak, érdekesek, vonzóak. Ráadásul a legjobb koncert-zenekarok hírében állnak, amit tegnap este igazoltak is: ez a másfél óra egy érzéki-erotikus élmény volt. Először óvatosan, aztán vagányan hívogattak a zenei világuk hálószobájába, és bizony az ötödik szám közben jött 2-3 perces áramszünet olyan volt, mintha ránk nyitott volna az anyós – szinte mindent újra kellett kezdeni. De ennek ellenére elérték, hogy a koncert végén a húszezres tömeg közepén állva is úgy érezhettük, hogy ez a zene csak nekünk, személyen nekünk szól, és ha más jó nem is történik a héten, akkor is lesz miről mesélni a barátainknak, akik nem lehettek itt, de kérték, hogy ezt a koncertet száz aranyért se hagyjuk ki.
![]()
Az új albumról három számot játszottak a fiúk, a címadó What Went Down volt a koncert záródarabja, ami sokat elmond róla: a Blue Blood, a Sapnish Sahara vagy Late Night mellé sorolódik majd az zenekari életműben, klasszikus született! Érzésem szerint az új dalok valamivel keményebbek, zúzósabbak, mint az átlag Foals-darabok, inkább az Inhaler nyomvonalát követik, ebből az ízelítőből legalábbis a könnyed és gyengéd témák hiányoztak – de a végső ítélettel várjuk meg a teljes lemezt.
![]()
És akinek ennyi jó kevés, az idézze fel velem az New York-i Interpol éjféli, sátras, a szívdobogással együtt lüktető koncertjét. Itt, kérem, nem volt tapsoltatás, énekeltetés, nem próbált tömegszörfözni az énekes, de még pacsikat sem osztogatott az első sorokban sikítozóknak – sőt, voltaképp meg sem mozdult az egész koncert alatt. A hangszórókból jövő zenefolyam mégsem enged kitérőt, magába szippant, megrág és kiköp. Öltönyös fickók a színpadon, de az a súlyos, érfelvágós melankólia, ami a zenekar első albumainak védjegyévé vált, mintha kicsit puhult volna. Igaz, mint egy Tarr Béla-filmben, ebben a zenében is végig esik az eső, nehéz a menny, mégis ott a bíztatás: mondd el, milyen fájdalmakat hordozol magadban májustól, vagy akár évek óta. Aztán menj ki az ég alá, keress magadnak egy hullócsillagot, és kívánj magadnak valami kibaszott jót.
![]()
Mit mondjak? A koncert után hosszú, tömött sorokban álltunk a „Before I die…” fal előtt, és írtuk vagy mondtuk a vágyott jövőt. Öt perc múlva, a Petőfi-sátornál együtt álltunk sörért Yennis-szel, a Fouls énekesével, wow, milyen alacsony és milyen pocakos és milyen csendes, de nagy boldogság találkozni vele. Pedig nem is ezt kívántam.
Fotó: Ben Soir



