bezár
 

zene

2015. 10. 03.
Egyiptomi folk à la française
Egyptian Project
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Keverjünk egy kis elektronikus alapot, lehetőleg a francia trip-hop fajtából. Adjunk hozzá egy adag egyiptomi kultúra iránti rajongást. Kairóban hagyjuk kicsit érlelődni. Majd keressük fel a Nílus völgyében élő virtuózok köreit. Tanuljunk mellettük, zenéljünk velünk.  Pár év elteltével el is készül az elektro-folk-akusztikus formáció. Majd ismerjük meg Jérôme Ettinget, a posztmodern zenei receptkomponálót.   

Jérôme Etting a nyugat-franciaországi Nantes utcáin sétálva hallotta először az egyiptomi tradicionális hangszerek hangját. Ezen a délutánon lett az arghul (klarinétszerű, duplacsövű síp) megszállott rajongója, és hamarosan Egyiptomig repült, hogy megszólaltassa a fáraók ősi hangszerét. A francia zenész elmondása szerint a fúvós hangszer eltűnőfélben van, s félő, hogy hamarosan múzeumok rabja lesz. Ezért is szerette volna életben tartani az egyiptomi zenei kultúra egyik alaphangszerét.

prae.hu

Ez a koncepció magára az Egyptian Projectre is igaz, amit Jérôme azzal a céllal álmodott meg, hogy a kairói művészek zenéje nyugati kontextusban virágozzon tovább – és növesszen új hajtásokat. Kairói évei alatt olyan elismert egyiptomi zenészekkel találkozott, akiket vonzott az újszerű experimentális műfaj.  A formáció rangidős zenészei több mint három évtizede ismerik egymást a kairói szintérről, de közös fellépésre ritkán volt alkalmuk.  Jérôme Etting közvetítő szerepe a kezdetektől fontos volt, azonban az egymás kultúrája iránt érzett kölcsönös kíváncsiság, tisztelet, és a zene iránti szenvedély vezette őket végül közös színpadra. Az Egyptian Project teremtett lehetőséget arra, hogy együtt formálják tovább az egyiptomi dallamokat, majd egymást inspirálva mutatkozzanak meg nemzetközi színpadokon. A három év közös munka eredményeként Ya Amar (2012) című albumukat Elektro’riental címkével ismerhette meg a világközönség.

Az első (újra)találkozást követően kiderült, hogy Salama Metwally már húsz éve felhagyott a hegedüléssel és kizárólag a rababa (lószőr húros vonós hangszer) művészetének él. Ekkor Sayed Emam, az Egyiptian Project énekese és Ragab Sadeket, az ütős hangszerek mestere – akik még hegedűművészként emlékeztek társukra − azt tanácsolták neki, keresse elő régi hangszerét. E baráti sugallat hatására a zenekar legidősebb (62 éves) tagja már a formáció vonós-virtuózaként lépett színpadra, ahogyan én is megismertem Ya Amar albumukat hallgatva. Aznap Salama Metwally játéka miatt siettem a Világzenei Színpad elé, ahol a felcsendülő első akkordok máris kedvenc hangszereim közé emelték a rababát, amikor meghallottam a Besharis-t:

Szombat kora estére kellemes társaság, értő közönség sétált a színpadhoz a három barát improvizációkkal dúsított összhangjátékára. Zenéjükben ritmikus melódiák érvényesültek paradox műfaji párosításban: trip-hop és hip-hop sorozatok szöktek csintalan habitussal a tiszteletet érdemlő tradicionális hangszerek közé. Jérôme Etting elektronikus agy-stimulációja képes volt merengő, mélyen befelé figyelő állapotba sodorni a közönséget. Az első dal után egyszerűen elvesztünk a dallamhullámok sokaságában, ugyanakkor a tradicionális hangszerek improvizatív játéka képes volt újra és újra kiemelni minket a lassú andalgásból.

Az arab zenét – ahogyan az ezen a hagyományon alapuló görög és török dallamokat is – a taksim (improvizáció) és felgyorsult ritmusváltakozások teszik energikusan melodikussá. Ennek hatására az énekhang, a hangszerek önálló életre keltek, szinte leszaladnak a színpadról, hogy a közönségben érzelmi transzformációkat idézzenek elő. Sikerült. Nehezen léptem ki aznap este az egyiptomi élményből.

Első találkozásom az Egyptian Projecttel a francia experimentális elektronika világában esett meg, ahová be-beszöknek tradicionális dallamok is. Például Nantes városában már a kilencvenes években mozgolódás indult hasonló műfajban, a világzene és elektronikus alapok ötvözésével. Az Orange Blossom zenekar ekkor vette fel első dalait, ami hangzásvilágában nagyon közel áll Jérôme projektjéhez, ugyanakkor ezen electro-folk-akusztik hangzással való kísérletezés végül az Egyptian Projectnek hozott nagyobb ismeretséget. A Világzenei Színpad az egyiptomi-francia formáció meghívásával bizonyította, hogy − latin tánczene, balkáni mulatozás vagy roma folk felvonultatása mellett – olyan hibrid, újszerű műfajok ablakait is nyitogatja, mint amit az Egyiptian Project is képvisel. 

nyomtat

Szerzők

-- Czeglédi Alexandra --


További írások a rovatból

A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Danczi Csaba László emlékére
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 43. számáról
Hová lettek a Krasznahorkai-példányok?
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 42. számáról
Luca Guadagnino: Vadászat után


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés