bezár
 

film

2016. 05. 24.
Egy lövés, és már sejted, mire képesek
Till Atilla: Tiszta szívvel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Jobb-rosszabb párbeszédek, kicsit sablonos, kicsit zavaros dramaturgia. Mégis szeretjük a Tiszta szívvelt, mert szokatlanul hatékonyan irányítja rá a figyelmet a mozgáskorlátozottakra.

A film mint vizuális műfaj arra épít, hogy az ember belső tartalmai, gondolatai, érzelmei, kifejezhetőek külsőleg: képpel, hanggal. Ebből a szempontból érthető, hogy a lelkileg torz karakterek miért kapnak sokszor szokatlan, sérült testeket – elég csak megnézni James Bond ellenlábasait. A következő fokozat talán az, amikor már nem gonoszként, hanem segítségre szorulóként ábrázolják a fogyatékossággal élőket. Ebben a tekintetben a Tiszta szívvel azért is előrelépés, mert nem az ép karakter segíti és tölti fel önbizalommal a szegény kerekesszékest, hanem mint egy önmagát támogatni képes szubkultúrát mutatja be a mozgáskorlátozottak világát. Egy ideális világban persze olyan filmeket forgatnának, ahol a kerekesszékes színész már attól függetlenül kap főszerepet, hogy kerekesszékes, és az adottságai nem az elesettség és a meg nem értettség apropóján tűnnének fel. De a Tiszta szívvel egy fontos lépés ebbe az irányba.

A film fiatal hősének, a mozgáskorlátozott Zolinak (Fenyvesi Zoltán) egyre súlyosabb gerincbetegsége miatt egy életmentő, ám de nagyon drága műtétre lenne szüksége. Hogy összeszedje rá a pénzt, barátjával (Fekete Ádám) készít egy maffiózós képregényt, amelybe saját magukat és egy kerekesszékes bérgyilkost (Thuróczy Szabolcs) tesznek meg főhősnek. A cselekmény a „valós” és a képregényes síkon játszódik párhuzamosan, illetve nem egyszer összemosva a két világot. Mindez enyhén átitatva József Attila címben idézett versének letisztult és kétségbeesett lázadásával, valamint számtalan, egyszerre kedves és szókimondó humorral.

TIszta szívvel

A történet kellően egyszerű, nem egyszer kiszámítható, különösen a képregényes vonalon, ami talán azért nem baj, mert így több lehetőség jut a mozgáskorlátozottak sajátos világának bemutatására. A lépcsőn vagy emelkedőn való feljutás nehézségeinek taglalása, a szórakozóhelyek bemutatása kerekesszékes szemmel vagy a környezet szánakozó, atyáskodó magatartása a hősökkel szemben, illetve más, hasonló jelenetek sajátos ízt adnak a filmnek. Külön ki kell emelni az ötletes beállításokat (operatőr: Juhász Imre). Például megtudjuk, hogy mit látunk, ha folyamatosan a többi emberek ágyékának a magasságában létezünk, és fordítva, ők hogy látnak minket. Ehhez képest a párbeszédek nem egyszer kevésbé frappánsak, sokszor kifejezetten papírízűek. Még egy műfaji filmhez képest is direkten magyarázzák például el, hogy a hős célja, hogy nyernie kell egy képregény versenyen. Mint a sajtóvetítés utáni beszélgetésből kiderült, a szöveg egy részét megírták, a másik felét improvizálták. Valószínűleg ez érződik a végeredményen is: ellentétben a korábban mondottakkal, Fekete Ádám elképesztő, rá jellemző, humoros monológjai a film csúcspontjait jelentik.

Tiszta szívvel

Mellette Thuróczy Szabolcs emlékezetesen alakítja az egyszerre erős és megtört bérgyilkost, hasonlóan az Aranyéletben látott maffiózó szerepéhez, ám itt még mélyebb kétségbeesés megmutatására van lehetősége. Vitanovics Dusán szintén meggyőző maffiózófőnökként, aki bogarasan ragaszkodik a kutyáihoz. Az egyetlen hiteltelenebb karakter a főszereplőt alakító, eredetileg nem színész Fenyvesi Zoltán. Beválogatása a stábba kettős eredménnyel járt: egyrészt elviszik mellette a showt a mellékszereplők, másrészt mint valódi kerekesszékes hitelt és az őszinteség érzését adja a filmnek (hasonlóan Fekete Ádámhoz).

A végeredményen egyszer-egyszer érződik az alacsony költségvetés (például a képregényfesztiválon), mégis, a Tiszta szívvel ismét egy olyan munka, ami miatt az átlagnéző is szívesen beül egy magyar filmre. Ha nem is remekmű, de társadalmilag fontos alkotás. Elég csak a budapesti 4-6-os villamos megállóit elárasztó plakátdömpingre gondolnunk: az emberek kénytelenek gondolkozni a témán.

 

Tiszta szívvel

Színes, magyar akció-vígjáték, 101 perc, 2015

Rendező: Till Attila

Operatőr: Juhász Imre

Zene: Kalotás Csaba

Producer: Stalter Judit

Vágó: Gothár Márton
 
Szereplők: Fekete Ádám, Thuróczy Szabolcs, Balsai Mónika, Fenyvesi Zoltán, Danish Lídia

Bemutató: 2016. április 28.

Forgalmazó: A Company Hungary Kft.

Korhatár: 16

nyomtat

Szerzők

-- Hajnal Márton --


További írások a rovatból

A Tár a velencei filmfesztiválon
Egy házasság helyzete (2. évad)
Jérome Commandeur: A hónap dolgozója
Élménybeszámoló a X. Friss Hús Budapest Rövidfilmfesztiválról

Más művészeti ágakról

gyerek

Rajzpályázat általános iskolásoknak
Az Ahol a folyami rákok énekelnek regényben és filmen


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés