bezár
 

irodalom

2016. 06. 11.
Vonat- és szobaablakok
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Jelentőségteljes tömeg gyűlt össze a JAK-piknik második, fülledt estéjére. Talán nincs is ezen mit csodálkozni, hisz ez az este a előzőhöz képest hagyománykövető volt: a JAK-füzetek költőit, Nagy Katát és Hováth Benjit mutatták be a szerkesztők Balajthy Ágnes és Borsik Miklós, kellő arányú versfelolvasással fűszerezve az estet.

Nem volt titok, hogy a két költő baráti ismeretségben van egymással, s ez a szerencsés kortárs barátság költészetükben is megjelenik. A moderátorok számára adódott a lehetőség, hogy a kétfajta költészetet összeütköztethessék. S bár Horváth Benji és Nagy Kata is szívesen, kissé játékosan jellemezte az est során magát „rendetlenséggel”, „lustasággal” és csavargó-léttel, köteteik jellemzése a dolgok rendes sorjában, a címmel és a borítóval kezdődött.

Az amnézia útja

Mindkét borító egy-egy fénykép, s ezek a képek nem pusztán illusztratívak, mesélők is. Horváth Benji Az amnézia útja című kötetén a költő egy saját fotója szerepel, dekorativitás mellett a fénykép másik, talán fontosabb, emlékező és emlékeztető funkciója miatt választva. A borítón levő ismétlődő naplemente ugyanis egy Kolozsvár és Budapest között járó vonatról készült, s ez a nem rövid táv, a két város közötti utazás ismétlődő megtétele jellemző volt a szerző számára az utóbbi 8 évben, a versek keletkezése idején. A címmel is az emlékezet elvesztésének és visszaszerzésének élményét kívánta verseiben hangsúlyozni.

Inkognitóablak

Nagy Kata Inkognitóablak című verseskötetéhez eleinte egy festmény inspirálta fotót képzelt el saját magáról, a kész portrét ellenben hamisnak érezte s elvette, végül egy barátnője 17 éves korában készített csinos szelfije mögé rejtette verseit. A versek keletkezésével, ha nem is térben, de ő is hosszú utat járt be: az utóbbi 10 év termésének eredménye ez a könyv, s bevallása szerint jobban tetszenek neki, közelebb állnak hozzá a legutóbbi évek hidegebb hangú, „távolságtartó” versei, amelyek kevésbé saját elemi élményei kiírásának eredményeként születtek. Borsik szerkesztő felhívta rá a figyelmet, hogy ez a maszkviselés, az előző napon Turi Márton kötete és személye kapcsán felmerült „rejtekezés”a lírai én megszólaltatásának nem csak lehetséges, de szükséges velejárója is. Horváth Benjit kérte számon, hogy az ő szélsőségesen alanyi költészeténél ez mégis hogyan működik. Benji erről szerényen és disztingváltan azt nyilatkozta, hogy ő „nagyon szeret mellébeszélni”, s hogy a ciklusok személyes élményeinek kronológiai sorrendjét tükrözik, inkább saját magának szánt rendszerezési elvét mutatja, mint az események hű megörökítésének forszírozását.

Horváth Benji

De nem pusztán ez a látszólagos vagy ütköztethető ellentét került elő a két költő versei kapcsán a beszélgetés során, hanem például a kötetben megjelenő, Balajthy által felvetett térkezelés és a hangzóság kérdése is antonimikusnak tűnt: míg az Inkognitóablak verseinek tere egy szoba; körülhatárolt, biztonságos, zárt terület, addig a vonatablak látványába csomagolt kötet szövegei a két város közterein játszódnak. Nagy Kata viccesen kényelmességével magyarázta jelenséget, de arról is beszámolt, hogy amiképpen a lírai versforma nyújt számára írásos megszólalásához biztonságot, zárt tereket is ez a biztonságadó jelleg jellemzi. A két város között ingázó Horváth Benji számra a versek keletkezésekor elemi élmény volt a „hontalanság”, ami a mindenütt otthon levéssel is együtt jár; ezt mi sem jellemezhetné jobban, minthogy a saját terei közterek.

Nagy Kata

A felolvasások során arra figyeltek fel a szerkesztők, hogy míg Nagy Kata versei írásban jobban érvényesülnek, Horváth Benji költészete elhangozva megkapóbb, Borsik szerint egyenesen a slam költészettel rokonítható (ami nem csoda, hiszen Benji egyben slammer is). Felvetődhet a kérdés, hogy ez a jelenség nem a megszólaltatott, terek kapcsán jött-e létre, hogy amiképpen az utcán vagy tereken hangosan kell szólni, ha közlendőnk van, úgy a belső terek, szobák talán jobban hasonlítanak Szent Ambrus egykori cellájára, aki emlékezetünkben először gyakorolta a néma olvasás furcsa szokását.

Borsik Miklós

Hogy vajon a tér témájában és a hangzóság anyagában megjelenő kérdése összefügghet-e, erre a kérdésre biztosan csak a versek behatóbb vizsgálatával lehet választ találni. 

Nagy Kata kislánya

Fotó: Bach Máté

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Takács Emma --


További írások a rovatból

irodalom

Irodalmi határátlépések Irodalmi határátlépések
Margó 2019 – Borges: Tangó, Molnár T. Eszter: Teréz, vagy a test emlékezete és kortárs kínai science fiction
irodalom

Az egyszerűség ereje Az egyszerűség ereje
Prae Műfordító Tábor, beszámoló, 5. nap
irodalom

Elég gazdagok már nem leszünk sosem Elég gazdagok már nem leszünk sosem
Prae Műfordító Tábor, beszámoló, 4. nap
irodalom

Tormay Cécile ilyen, a Nyugat olyan, a Kaffka Margit meg nem tudott felöltözni? Tormay Cécile ilyen, a Nyugat olyan, a Kaffka Margit meg nem tudott felöltözni?
Késelés Villával a Nyitott Műhelyben, 2019. szeptember 16.

Más művészeti ágakról

Szabó Réka A létezés eufóriája című dokumentumfilmje
art&design

Dolgozni kell, művelni, amiben alkotunk Dolgozni kell, művelni, amiben alkotunk
Interjú Ladik Katalinnal irodalomról, színházról, női jelenlétről, földrajzi és történelmi helyzetekről
Voicingers workshopok Budapesten


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés