bezár
 

film

2016. 11. 03.
Igyekszem elkerülni a voyeurizmust
Beszélgetés Alain Guiraudie-val a Cannes-i Filmfesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Alain Guiraudie hősei rendre menekülnek és a természetben, illetve alkalmi szexuális kapcsolatokban találnak oltalmat. Ez történik két legfrissebb filmjében, Idegen a tónál című fülledt, feszült queer thrillerében, amiért három évvel ezelőtt a cannes-i Un Certain Regard szekció fődíját kapta, és soron következő rendezésében, az Állva maradniban is, ami pedig már a versenyprogramba kapott meghívást. A francia filmes ezúttal egy felelősségfóbiás, alkotói válsággal küzdő forgatókönyvíró küzdelmét, félelmeit és szexuális ébredését tárja elénk. Kerekasztalos interjú keretében kérdeztük a rendezőt a Cannes-i Filmfesztiválon.

PRAE.HU: Aki megnézi valamelyik filmjét, annak biztosan feltűnik, milyen fontos szerepet tölt be Önnél a humor. Még a thrillerjeiben és melodrámáiban is helyet kap.

prae.hu

Igen, fontosnak tartom, mert segít kapcsolatot teremteni a nézővel. A filmjeimben szeretem fellazítani a drámát, és ehhez a humor nélkülözhetetlen kellék.

PRAE.HU:  A másik, ami összeköti a filmjeit, az a természet hangsúlyos jelenléte.

Ez az, ami igazán inspirál engem. Mivel vidéki vagyok, a természet jelenti nekem a komfortzónát, még akkor is, ha filmesként több szállal kötődöm a civilizációhoz és a városi életmódhoz is. Emellett szeretem a filmvásznon a szenzualitást, ezt is segíti a természeti elemek beemelése, mint amilyen a víz, az égbolt, a fák, de legfőképp a szél.

természet

PRAE.HU: Mit tartottak szem előtt Claire Mathon operatőrrel, amikor az Állva maradni vizuális világát megtervezték?

Arra törekedtünk, hogy a vásznon vissza tudjuk adni a természet fenséges pompáját. A külsőket szeretem természetes fényben felvenni, mindig úgy gondoltam, hogy a Nap a legjobb fővilágosító. Most először használtam filmen holdfényt és rájöttem, hogy ez egy újabb remek fényforrás, ami mellett további világításra nincs is szükség.

PRAE.HU: Mi az ismétlések szerepe a filmjeiben?

Szeretem a repetitivitást, ez olyasvalami, ami újra és újra előkerül nálam, abban segít, hogy kialakuljon a filmben egy leitmotiv, ami a nézőben az ismerősség érzetét kelti. És talán az, ha mindig visszatérünk ugyanarra a helyszínre, ritmust is adhat a filmnek, és az ismerétlődő jelenetek között kialakulhat egy összhangzat is. Érződött ez az Állva maradniban?

PRAE.HU: Nekem nagyonis szembetűnő volt.

Örülök, hogy ezt mondja, mert szerintem ez most nem teljesen sikerült, ezért a vágás közben le is mondtunk az ötletről, és inkább nem hangsúlyoztuk ki annyira, amennyire akartuk.

rendező

Alain Guiraudie Cannes-ban (fotó: Puskás Lilla)

Prae.hu: Az utóbbi két filmjében a szexualitás explicit ábrázolása az eddigieknél nagyobb hangsúlyt kapott. Ezt miért tartotta fontosnak?

Mint minden rendező, én is igyekszem mindig új kihívásokat találni. Az első filmjeimben igyekeztem elkerülni a nyílt szexualitást, de az utóbbi években elgondolkodtam rajta, hogy nem változtathatnék-e ezen? Ez tipikusan olyan téma, amit a filmkészítők általában tabuként kezelnek, pedig az életünk fontos része. Szóval miért is ne mutathatnánk meg? Egyébként szerintem mi, filmesek igen le vagyunk maradva az intimitás naturalista ábrázolásában, a társművészetekhez, például az irodalomhoz képest.

PRAE.HU: Persze, de nyilván sokféleképpen meg lehet mutatni az erotikát. Az Ön számára hol húzódik a határ a szex művészi megjelenítése és a pornográfia között?

Szerintem az igazi kérdés az, hogy mihez lehet színészeket találni. Az Állva maradni forgatásakor az volt legnagyobb nehézség, hogy nem voltak olyan szereplők, akikkel a teljes jelenetet fel lehetett volna venni. Nehéz meghúzni a határt a pornó és az elfogadható szexábrázolás között. Szerintem mindent fel lehet venni, inkább az a kérdés, hogyan plánozunk és hogyan mutatunk meg egy jelenetet. Minden a beállításokon múlik: a pornós operatőrök valószerűtlen kameraszögeket használnak, én igyekszem elkerülni a voyeurizmust, és arra is törekszem, hogy megfelelő legyen a távolság a kamera és a színészeim között. Nem akarok provokálni a filmjeimmel, egyszerűen nem látom értelmét, hogy kihagyjam ezeket a jeleneteket.

természet2

PRAE.HU: Ha már a tabusértéseknél tartunk: a film egyik emlékezetes pillanata, amikor egy aktus bemutatása után egy valódi szülésjelenet következik ugróvágással, a kamera pedig mindkét esetben a női főhős kitárt lábai közé kerül. Ezt vizuális poénnak szánta?

Nem, inkább azért választottam ezt a megoldást, mert nagyon szeretem az elliptikus történetmesélést. Azért fontos ez a beállítás, hogy a néző szembesüljön ezzel a kis szörnyeteggel, aki olyan, mint egy alien, ugyanakkor mégis egy közülünk. Számomra ebben ez volt a lényeges.

PRAE.HU:  Az Idegen a tónál után az Állva maradni is olyan vadon élő állattal ijeszteget, amelyet alig látunk, mégis rettegünk tőle.  Hogyan építette fel a feszültséget?

Az volt a célom, hogy valóságos lényeket válasszak, amelyekhez ugyanakkor számos fabula, mese kapcsolódik, és bibliai referenciapontokként is működnek. Ezúttal a farkast választottam, aminek hagyományosan természetfeletti erőt is tulajdonítunk. Szeretem, ha a film valami valóságosból indul ki, mégis társul hozzá egy többletjelentés, mint egy második értelmezési réteg, ami ebben az esetben mitológiai.

Prae.hu: A bárány felajánlása is ilyen?

Persze, egy bárány és a farkasok együttes szerepeltetése nyilván bibliai értelmezést is magával von, emellett az Állva maradni esetében az volt a fejemben, hogy Léonak fel kell áldoznia valamit, ami fontos neki. Amúgy elég bonyolult volt felvenni ezt a jelenetet, és kissé veszélyes is: valójában nyolc farkasunk volt, el kellett őket különíteni a birkától, a köztük lévő kerítést végig meghagytuk és csak az utómunkával tüntettük el.

Köszönet a Mozinetnek az interjúlehetőségért!

Állva maradni (Rester Vertical, Staying Vertical)

Színes, feliratos, francia filmdráma, 100 perc, 2016

Rendező-forgatókönyvíró: Alain Guiraudie

Operatőr: Claire Mathon

Producer: Sylvie Pialat

Vágó: Jean-Christophe Hym

Szereplők: Damien Bonnard, Raphaël Thierry, India Hair, Christian Bouillette, Laure Calamy, Baptiste Roques, Adrien Marsal

Bemutató dátuma: 2016. november 3. 

Forgalmazó: Mozinet

Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott!

 

nyomtat

Szerzők

-- Puskás Lilla --


További írások a rovatból

Ketevan Vashagashvili: Szerződés kilenc hónapra
Filmre rögzített önarckép a Verzión
Yorgos Lanthimos: Bugonia
film

Véget ért a 2. Budapest International Film Fesztivál

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
színház

A Katona József Színház Közösségi színházi projektjének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés