bezár
 

film

2013. 09. 24.
Manilától Dredd bíróig – Interjú Sean Ellis filmrendezővel
10. Jameson CineFest – Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, 2013. szeptember 12-22., Miskolc
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A 10. Jameson CineFest vendégeként hazánkba utazó (korábban a Visszajáró pénz és a Tükör/Szilánk című opuszokat jegyző) Sean Ellis kiváló beszélgetőpartner. Nem csak, hogy érdeklik a magyar filmek, hanem a hivatalos keretek között szervezett interjút is végig lehet vele csevegni, közben pedig jut idő a bűnfilmek és a képregényadaptációk kivesézésére is. Ellis Fülöp-szigeteki heist movie-ja, a Metro Manila október 31-én érkezik a hazai mozikba.

PRAE.HU: Egyszer azt mondtad, hogy Manila gyönyörű város, mégis a sötét oldalát mutattad be. Miért?

prae.hu

Hogy miért a sötét oldalát ábrázoltam? Konfliktust szerettem volna látni a vásznon. A konfliktusból ugyanis dráma születik, ráadásul óriási erejű dráma, és a történetmesélés éppen az óriási erejű drámákról szól. Nagyjából pont ez a sorrend, vagyis először jön a konfliktus, abból származik a dráma, abból pedig maga a sztori.


PRAE.HU: A Metro Manila jóval inkább társadalomkritika, mint akciófilm. Miért ezt a megközelítést választottad?


Azért, mert a társadalomkritika a történetből ered. Alapvetően családtörténetről beszélünk, és a família tagjai rizikós helyzetbe kerülnek. Üvöltött a kockázatért az egész cselekmény, szóval meg kellett találnom annak a módját, mégis hogyan sodrom őket ilyen szituációba. Sajnálatos módon pedig arra a társadalomkritikára volt szükségem ehhez, amiről éppen te beszélsz.
 

PRAE.HU: Sokat kutattál a témában?


Láttam az egészet, így nem igazán kellett kutakodnom. Ide-oda jártam, különféle helyekre, leginkább a szegénynegyedekbe. Ott pedig adott volt minden, rögtön a szemem előtt. Nem volt semmi a kezemben, tényleg csak az döntött, amit arrafelé tapasztaltam.

Sean Ellis, a 10. Jameson CineFest vendége

PRAE.HU: És miért éppen a Fülöp-szigetek? Hiszen szóba jöhetett volna Thaiföld vagy például Vietnam is.
 

Ott vakációztam, és az idő alatt született az ötlet is, szóval úgy gondoltam, miért ne használhatnám az országot a saját céljaimra?


PRAE.HU: Kozmopolitának vallod magad? Merre jártál eddig?

Igen. Rengeteget utazom. De arra sokkal könnyebb válaszolni, hol nem jártam még. Hiszed vagy sem, Ausztrália eddig kimaradt, és Dél-Amerika is, ez tehát az a két földrész, ahol még nem fordultam meg.

 

PRAE.HU: Dél-Amerika? Láttad az Elit halálosztókat?


Persze.

 

PRAE.HU: A rendezőkkel, filmekkel hogy állsz? Kik, mik a kedvencek?

Sok nevet tudnék mondani. Egy csomó rendezőnek követem a munkásságát, olyanokét, akiknek nagy rajongója vagyok. Listát is írhatnék róluk. Érdekelnek az új tehetségek, és persze szorgalmasan kutatok azok után is, akik már nem élnek vagy alig ismerik őket, rendszerint pótolom az ő filmjeiket is, rámegyek az életművükre. Sőt, épp tegnap ültem össze néhány emberrel, és furcsa módon tényleg készítettem listát azokról a magyar filmekről, amiket meg szeretnék nézni. Hadd vegyem elő a mobilomat. Igen, tehát… Szerelem, Meseautó, Szegénylegények, Sátántangó, Emberek a havason.

PRAE.HU: Szép lista. Térjünk vissza picit a Metro Manilára. Nehéz volt a filippinó színészeket angolul instruálnod?

Nem, dehogy. Ugyanolyan volt, mint bármelyik más színésszel együtt dolgozni, plusz beszélnek is angolul.


Tükör/Szilánk (2008)


PRAE.HU: Hivatásos vagy amatőr színészeket választottál?

Jobbára színházi színészek voltak, Jake Macapagal például, aki a főszereplőt alakítja, onnan jön. Évekig játszott egy színdarabban, a Miss Saigon című musicalben.
 

PRAE.HU: Olvastam, hogy megvették a film remake-jogait. Mit tudsz erről?

Csak annyit, hogy már dolgoznak az ötleten, és különböző piacokra próbálják eladni azt a sok-sok variációt, ami az eszükbe jutott. Dél-Amerikában spanyolul foroghatna, Indiában hindiül, sőt, még egy Észak-Amerikában játszódó sztoriról is keringenek pletykák. Ezek mind potenciális gyártási helyszínek.
 

PRAE.HU: Az előző két filmed (Visszajáró pénz, Tükör/Szilánk) más-más műfajhoz tartozik, így arra lennék kíváncsi, legközelebb milyen zsánert választasz?

Jó kérdés! Az összeset. (nevet) Nem tudok erre pontosabban válaszolni. Olyan ez, mintha azt kérdeznék, kibe szeretsz bele 3 év múlva. Fogalmam sincs. A legfontosabb az, hogy a sztori karon ragadjon, függetlenül attól, hogy musicalről, horrorról vagy musical-horrorról beszélünk.

 

PRAE.HU: Mi lesz a következő projekt?

Pillanatnyilag a Lionsgate-tel dolgozom egy mentőakcióról szóló történeten, ami elég izgalmasnak látszik, aztán tervben van még egy Ázsiában játszódó film is, amin a Metro Manila írójával, Frank E. Flowersszel ügyködünk, de ez utóbbival kapcsolatban még roppant kevés részlet szivárgott ki. Bocsánat, amiért nem árulhatok el többet.


Metro Manila (2013)


PRAE.HU: Visszatérve a zsánerkérdésekre: mi a véleményed a heist filmekről?

Ezek a mozik a bűnügyi thrillerek közé tartoznak. A bűnfilmek kétféle konklúzióval zárulhatnak: "A bűn kifizetődő." és "A bűn nem kifizetődő." Körülbelül ez a lényeg, így summázható az üzenetük. Ez a két út létezik. A Tolvajok városa szerint például érdemes gaztettekbe fektetni. Rögtön az elején Ben Affleck kiürít egy bankot, és azonnal kedveled őt, hiába tesz valami törvénybe ütközőt. Vagyis érdemes pénzt ölni a bűnbe: a fickó ebből él, elnyeri a szimpátiánkat, szóval a szlogen az, hogy "A bűn kifizetődő", ráadásul a közönség arra vár, hogy megússza.
 

PRAE.HU: Meg is ússza.

Meg is ússza. Bár azt most nem tudom megmondani, hogy övé lesz-e a pénz is. Úgy emlékszem, igen.
 

PRAE.HU: Igen, övé lesz a zsákmány.

Elrejti a pénzt. Vagyis… Odaadja a nőnek, nem?
 

PRAE.HU: Neki adja, hogy egy jégkorongstadiont létesítsen belőle, Affleck pedig Floridába menekül. Egyébként volt szerencséd a Bikanyakhoz (Michael R. Roskam) vagy az Űzött vad című Mike Hodges-filmhez? Ezekben ugyanis megdől az, hogy a bűn kifizetődő, vagyis az említett film antitézisei.

Láttam a Bikanyakat. Mike Hodges pedig nagyon jó barátom, és imádja a Metro Manilát. A fia pedig érdekes módon Manilában él, talán ez is közrejátszhatott abban, hogy beleszeretett a filmbe. Az előkészítési fázisban egy csomó könyvet adott nekem, olyanokat, amiket ő már fellapozott, és az egyiknek Ghosts of Manila volt a címe. Bűnügyi regény, Mike pedig nem győzte hangsúlyozni, hogy ez az egyik valaha írt legjobb közülük. Szoros kapcsolatban álltunk az előkészítés során, és persze rettenetesen örült a végeredménynek is. Jól fogadta, igazán nagylelkű volt, támogatott bennünket az elejétől a végéig, és ez óriási fegyvertény, hiszen az Űzött vad, A krupié és az Öld meg Cartert! egyaránt nagy hatású gengszterfilmek.


Sean Ellis, a 10. Jameson CineFest vendége

PRAE.HU: Közös vonásuk, hogy a cselekmény rendre az antihősökre, pontosabban az ő kálváriájukra fókuszál. Egyetértesz ezzel?
 

Ismét az a kérdés, mit nevezünk remek történetnek? Mi mozgat meg téged? Mi nyűgöz le? Egyáltalán mit jelent az, hogy "kiváló sztori"? Rá kell jönnünk arra, mi hoz tűzbe bennünket, és úgy gondolom, a drámaiságon áll vagy bukik minden. A dráma konfliktus. Ha hiányzik a konfliktus, nincs dráma, és ha nincs dráma, történet sincs.
 

PRAE.HU: Ráadásul a Bikanyak és az Űzött vad abban is megegyezik, hogy a szexualitást, a férfiasságot és a bűnt boronálják össze.

Az említett mozik rengeteget kölcsönöznek a film noirok eszköztárából, az ’50-es évek terméséből. Ebben az időszakban a világ újra kezdett tudatára ébredni, kilábalni a sok éves háborúskodásból. A bűnügyi regények is nagy népszerűségnek örvendtek, az írások vagy a korabeli filmek dugig voltak marcona, pesszimista antihősökkel, csábnőkkel, rossz szeretőkkel, veszélyes femme fatale-okkal, és azt kell mondanom, hogy ezek az összetevők napjaink bűnügyi történeteibe is átgyűrűztek, sőt, nehéz is olyan kortárs műfajfilmet, thrillert készíteni, amelyeknek ne lenne valamiféle szexuális töltete. Bekódolódott a műfaji kellékek közé.

PRAE.HU: Egyetértesz azzal, hogy a műfaji darabok, kezdve a horroroktól a noirokon át Hodges filmjeiig, netán a Metro Maniláig képet nyújtanak a világról, amelyben élünk?

A jó filmek általában sok választ adnak erre. Pontosan ezért járunk moziba: válaszokat keresni. A történetmesélés mindig is az önfelfedezésről szólt, rólunk, arról, miért születtünk meg, mit miért teszünk? Mintha a tábortűz körül mesélnénk egymásnak, innen erednek azok a mesék is, amelyeknek a rémületkeltés a céljuk, ezen sztorik modern változatai pedig éppen a horrorok. Ősi dilemmákkal foglalkoznak, például azzal, mit jelent emberként élni, és mondom, azért járunk moziba, hogy erre választ kapjunk mások történetein keresztül. Azokat az eseményeket sosem tapasztalhatjuk meg a való életben, csakis a vásznat szemlélve. Gondolj csak bele, ez nagyon hasonló a videojátékokhoz. A mozi ugyanis olyasmikben részesíti a nézőt, amit ő sosem élne át.
 

PRAE.HU: Ha már itt tartunk: melyik a kedvenc horrorfilmed?

Talán Az ördögűző a leghatásosabb horror, legalábbis, ami engem illet. Napjainkban is durva, de a maga korában kikezdhetetlennek tűnt. Akik látták, hőköltek, hogy "Hűha!", mert akkora erővel gázolt át rajtuk, annyira sötét hangvételű. Dick Smith, a legendás maszkmester dolgozott a filmen, és az öröksége ma sem évült el, 40 év múltán is nyúlnak tőle. Az a fickó mindent megváltoztatott. Tudod, olyan ez, hogy nem tudsz ma már úgy sci-fit rendezni, hogy ne hasonlítanák azt Ridley Szárnyas fejvadászához. Nem tudsz ma úgy űrhajós moziba fogni, hogy ne A nyolcadik utas: a Halál legyen a viszonyítási alap. Zombi vagy ördöghorrorok sem élnének meg Az ördögűző nélkül, mivel Dick Smith effektjei annyira beépültek a köztudatba, csak szuperlatívuszokban lehet beszélni róluk.


Visszajáró pénz (2006)


PRAE.HU: Olyannyira, hogy a nemrég bemutatott Super 8-ban is Smith-re utalnak a gyerekek. Váltsunk témát: hogyan értékeled napjaink trendjét, mely szerint a horrorok és az akciómozik kiszorulnak a stúdiófilmek közül, és független forgalmazók veszik azokat a szárnyaik alá?

Az Universalé a Halálos iramban franchise, ugye?
 

PRAE.HU: Igen, de azok a mozik sem olyan brutálisak, mint például a… Robotzsaru
 

Melyik stúdió is forgalmazta a Robotzsarut?

PRAE.HU: Az Orion, illetve az MGM. Úgy gondolom, ma már a hollywoodi stúdiók nem vállalnak be olyan akció- vagy horrormozikat, amelyek uralták a ’80-as, ’90-es éveket, illetve, ha mégis készülnek ilyen darabok, azok rendszerint olyan független gyártóknál kötnek ki, mint a FilmDistrict vagy a FilmNation.

A filmstúdiók általában a profittermelésre esküsznek. Elég csak végignézni a Robotzsaru-remake előzetesét vagy akár a tavalyi Total Recallét, amik ráadásul Verhoeven-filmek újrázásai. Kizsigerelték őket, kizárólag az anyagiak miatt. Nem is értem, mi a különbség a Robotzsaru feldolgozása és a Vasember között. De tényleg. Számomra az eredeti Robotzsaru válasz arra, hogyan kellett volna akkoriban egy Dredd bíró-adaptációt forgatni. Hogyan teheted érdekessé Dredd figuráját? A válasz: Robotzsaru.
 

PRAE.HU: A tavalyi Dredd hogy tetszett?

Nem láttam. Pedig Dredd-rajongó vagyok.


Sean Ellis, a 10. Jameson CineFest vendége

PRAE.HU: Mármint a képregényeké?

Igen. Szóval kicsit húzós a dolog, pláne, hogy engem is felkértek a Dredd rendezésére. Találkoztam a producerekkel, beszéltünk a filmről.

 

PRAE.HU: Összefutottál Alex Garlanddel és Allon Reich-hel?

Velük nem, a gyártó cég, a DNA egyik producerével. Alex akkor még nem csatlakozott a csapathoz, nem is írta még a forgatókönyvet, épp a jogokat próbálták megvenni a Rebellion kiadótól. Szó esett a filmről, arról, hogy nézne ki, miről szólna. Én végig amellett kardoskodtam, hogy lehetetlen Dredd-adaptációt csinálni Judge Death (a Halálbírák élőhalott vezére, aki egy olyan alternatív univerzumból jön, ahol az életben maradtakat büntetik – Sz. Á.) nélkül, mert a rajongók rá kíváncsiak. Van egy nagyon jó barátom, Jason. Együtt jártunk iskolába, ő pedig közben ragyogó művésszé érett, a Rebellionnek dolgozott, és vagy tizenhét borítót rajzolt a Dredd bíróhoz. Annyira rákattantam az ötletre, hogy tőle is kérdeztem, vajon mivel lehet megcsípni a rajongókat, és azt felelte, nincs Dredd-adaptáció Judge Death nélkül, annyira fantasztikus az a cselekményszál. Aztán egyre többet gondolkodtam az egészen, és rájöttem, hogy a Robotzsaruval már elkészítették a Dredd bírót. Kész, ennyi volt. Egy fura hasonlattal élve azt is mondhatnám, hogy mi csak egy újabb Robotzsarut hoztunk volna tető alá Dredd bíró címmel.  

Sean Ellis, a 10. Jameson CineFest vendége volt, a fotók Bendó Zsuzsanna felvételei.


Metro Manila
Színes, feliratos, angol-fülöp-szigeteki akciófilm, 115 perc, 2013.

Rendező: Sean Ellis
Forgatókönyvíró: Sean Ellis, Frank E. Flowers
Operatőr: Sean Ellis
Producer: Sean Ellis, Mathilde Charpentier
Vágó: Richard Mettler

Szereplők: Jake Macapagal (Oscar Ramirez), Althea Vega (Mai Ramirez), John Arcilla (Ong), Ana Abad-Santos (Dora Ong), Miles Canapi (Charlie), Moises Magisa (Buddha), Erin Panlilio (Angel Ramirez), JM Rodriguez (Alfred Santos)

Bemutató dátuma: 2013. október 31.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.
Korhatár:

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

Yorgos Lanthimos: Bugonia
Beszámoló a XI. Országos Rajzfilmünnep szakmai napjáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés