bezár
 

art&design

2008. 04. 03.
Gyümölcskosár, virágember, fütyitál
Arcimboldo-kiállítás 2008. június 6-ig a bécsi Kunsthistorisches Museumban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Gyümölcskosár, virágember, fütyitál Arcimboldo neve ma már fogalom: ki ne ismerné a gyümölcsökből-virágokból megrajzolt portréit? A 16. századi olasz művész a Habsburgok udvari festője volt, de csak az 1937-es New York-i újrafelfedezése révén vált a modern, főleg a szürrealista művészet ihletőjévé. A Museum of Modern Arts "Fantasztikus művészet, Dada, szürrealizmus" című kiállítása Arcimboldót például nemcsak Dali előfutárként, hanem az optikai csalódások és paradoxonok mestereként is bemutatta.

Ha valaki az 1937-es kiállítást elmulasztotta volna, ami ugye nem lehetetlen, itt az alkalom hétvégi kirándulójeggyel vagy autóval Bécsbe utazni. A KHM kiállítása újabb aspektussal gazdagítja az Arcimboldóról alkotott képünket. Már a kiállítás előterében abszolút kortárs párhuzamot von: a recycling art neves egyéniségével, Bernard Pras-val. Az ő kínai termékből és WC-papírból összeállított XIV. Lajos-montázsát, Dali szarubajuszú, óraszámlap-homlokú portréját, és egy alagút elé térben megépített majd lefényképezett jazz-zenész alkotását, valamint ipari hulladékból megrajzolt Einstein-arcmását is megszemlélhetjük.

Leonard Pras Dali-portréja
A relativitás-elmélet atyjának kiöltött nyelve a Bernard Pras-i művészet alapgesztusaként is értelmezhető: vizuális humor, társadalmi irónia keveredik benne.


Arcimboldóról kiderül, hogy a főleg Bécsben és Prágában alkotó milánói születésű festő művészete (a szintén festő apja mestere révén) Leonardóig nyúlik vissza: nem a Madonna-ábrázolások, hanem az obszcén groteszk rajzok és a találmányok tekintetében. Ez az olasz reneszánsz kevésbé ismert arca, amelyet egy firenzei terrakotta tál képvisel, egy péniszekből kirajzolt férfiportréval.

Arcimboldo életútjára is fény derül: a milánói évek után Bécsbe jut, ahol nemcsak udvari festőként, hanem látványtervező- rendezvényszervezőként is tevékenykedett. A kiállítás egyik érdekessége a lovagi tornák teljes látvány-, díszlet- és jelmezterveinek sora. Feladatai közé tartozott a Bécsbe hozott egzotikus állatokról természetrajzok készítése, és egyes mesterségek dokumentálása is. Látható a selyemhernyó-tenyésztés és selyemkészítés fázisait bemutató sorozata csakúgy, mint a korabeli állatokat élve-halva gyűjtő császár kitömött állatgyűjteményének néhány darabja. Az állatábrázolások sorát tátott szájú béka tintatartó, teknőcszelence, kagyló- és strucctojás alapú használati tárgyak egészítik ki - a Kunstkammer kincseiből válogatott anyag kultúrtörténeti érdekesség: bemutatja a 16. század arisztokráciájának természeti csodák és anyagok iránt érzett elragadtatását, egyúttal méltó háttérinformációt szolgáltat a nemcsak virágokkal operáló olasz mester művészetéhez is.

A kiállítás a társművészeti érdekességeken kívül bemutatja előbb a különböző foglalkozások képviselőinek portréit - a szakmájukra jellemző attribútumaikból megfestve. Ezen attribútumok a reneszánszban további allúziókkal szolgáltak: a jogász képe grillcsirkéből formálódik ki, amely kettős utalás az anyagi és étvágybeli mohóságra. Látható egy grafikasorozat is a szakács konyhai eszközeiből, az arató mezei szerszámaiból megrajzolt portréjával.

Arcimboldo: Nyár és tavasz (1573)
A kiállítás fő attrakciója azonban az évszakok és az emberélet szakaszait párhuzamba állító sorozat: a jól ismert képeken a tavaszt pirospozsgás ifjú portréja képviseli. Mezei virágoktól pirosló arca, ibolyaszeme és rózsás ajka illeszkedik a gyümölcs-zöldség mozaikarcmások sorába, tudniillik a reneszánsz konyhaművészetben nagy kultúrája volt a virágoknak: az ibolyát, gyermekláncfüvet, pipitért, rózsaszirmokat, stb. nemcsak díszítésre, hanem alapanyagként is használták. A nyár ereje teljében lévő férfi búzakalász-felöltőben és gyümölcsökből formált portréval; az ősz portréja egy javakorabeli férfi a nagy betakarítás terményeiből összeállított arcmása; míg a tél gyökerekkel, száraz venyigével és repkénnyel koronázott vén fő. A sorozat érdekessége, hogy a jobbára gyümölcsös keretbe foglalt arcimboldói eredetik mellett a korabeli másolatok hosszú sora is a falra került, így a mester műhelyébe is bepillantást nyerhetünk.

Arcimboldo: Ősz és Tél (1573)
Az évszakok-sorozat párja az elemek allegorikus ábrázolásaiból álló sorozat: a madarak-formázta levegő, az égő tarló fejű tűz, a halakból álló víz portréja a legemlékezetesebbek - ez utóbbi vizuális poén, ugyanis a reneszánszban tipikus férfiviseletnek számító fülönfüggő itt valódi igazgyöngy - szintén a tenger adománya.

Vizuális poénokból pedig még számos található a bécsi kiállításon: az Arcimboldo-albumokban jobbára tükör nélkül leközölt zöldség- és gyümölcskosarak ezen a kiállításon tükörrel ellátva láthatók - így egyszerre megelevenednek a bennük fejtetőn elrejtett portrék. Arcimboldo a feltételezések szerint megfestette a teljes Habsburg-család portréját is, amelyek közül érdekes módon egyetlen egy sem maradt fenn. A kiállítás mégis összeállít egy sorozatot korabeli portrékból, feltételezve, hogy azok Arcimboldo hatását tükrözik. Ki tudja, lehet. Ennél számomra sokkal érdekesebb tanulsága a kiállításnak, hogy akarva-akaratlan, képet alkothatunk a reneszánsz étkezés választékosságáról. Így illeszkedik a hamarosan sorra kerülő Shakespeares Essen (Shakespeare és az étkek/étkezés viszonyát tárgyaló) bécsi konferencia témájához.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Cseicsner Otília --

Anglista-műfordító-szerkesztő-dramaturg


További írások a rovatból

art&design

Transzparencia Transzparencia
Majoros Áron Zsolt „Influence/Hatás” című kiállításáról
art&design

Az otthon fogalma alapjaiban határozza meg munkáimat Az otthon fogalma alapjaiban határozza meg munkáimat
Interjú Schwéger Zsófia festőművésszel külföldi felsőoktatásban szerzett tapasztalatokról, kapcsolati háló építéséről és az időbeosztás fontosságáról
art&design

Balatont álmodom, s melléje magamat Balatont álmodom, s melléje magamat
Gondolatok Bodolóczki Linda „Nekem a Balaton” című kiállításának képeiről
art&design

Vörös? Vörös! Vörös? Vörös!
Élménybeszámoló a Hegyvidék Galéria „Estély a vörös kertben” című online kiállításáról

Más művészeti ágakról

gyerek

Hová tűnt Lebegényi Lebéd repülője?
Új, családi Pagony kalandséta indult a kuflikkal
irodalom

A kislányunk arca A kislányunk arca
Mécs Anna novellája a Prae folyóirat spekulatív fikció témájú lapszámából
zene

Ha beoltottak, mehetsz koncertre, Izraelben
Tel Avivban szabadtéri koncertet szerveznek a Covid-19 ellen beoltottaknak
irodalom

De vajon mi az, ami rejtve marad? De vajon mi az, ami rejtve marad?
A Margó Irodalmi Fesztivál harmadik napja


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés