bezár
 

irodalom

2010. 11. 20.
Pollágh beszél, mesél, varázsol
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Pollágh beszél, mesél, varázsol November 18-án k.kabai lóránt mutatta be a Műcsarnokban Pollágh Péter negyedik kötetét, A Cigarettást az alább olvasható bekezdésekkel, melyekből kiderül, Pollágh hogyan beszél, miként mesél és miért varázsol olykor.
Pollágh beszél. Nem csak összeszed pár neki kedves szót és tetszőlegesen feldíszíthető fogalmat, nem egyszerűen összegyúrja ezeket holmi mondatokká, hanem beszél, folyamatosan és egyre trükkösebb módokon vonva be bennünket, egyszerű hallgatóit-olvasóit a szövegébe, folyamatosan és egyre trükkösebb módokon továbbszőve motivikus hálóját, míg csak észre nem vesszük: a háló teljesen összezárult — körülöttünk. Egyfelől bezár bennünket magánmitológiájának elemei közé, másfelől talán véd is a (jellemzően ártó) külső hatásoktól, mint a patrónusbűbáj a dementoroktól, hogy a Pollágh által is különösen kedvelt Harry Potter-mitológiára utaljak.
 
Pollágh mesél. Ezt állítja a fülszövegcigaretta, LM is, meg hogy „mintha második, Fogalom című kötetét mesébe mártották volna”. Ama kötet alapvetése nagyjából az volt, hogy ahogyan a filozófiai és nyelvi problémákat (általában) felvetjük, az a nyelv szintaktikailag meghatározott logikájának félreértésén alapul. S bár ezt ott ő maga is meghaladta, jelezve, hogy ebből a logika diktálta nyelvi mátrixból ki lehet szabadulni (sőt ki is kell, ez afféle poétikaetikai kérdés), jelen kötet pontosan mutatja ennek egyik gyakorlati megvalósítási lehetőségét, mellyel viszont egy másik, szintén zárt rendszert hoz létre. Míg a Fogalom című kötet egy következetesen és szigorúan megtervezett, már-már matematikai (hoppá, elsőre azt írtam, metamitikai!) pontossággal kiszámított struktúrát működtetett, addig az ezt követő, tavaly megjelent Vörösróka felszabadult az egzaktság ilyen fajta, már-már kényszeresnek ható intenzitása alól, és — szintén megfelelve önnön szabályainak — egy nyitottabb, metaforikus ellipszist alkotott a Pollágh-féle magánmitológia elemeiből — ilyen módon pedig hasonlóan közel áll az előttünk fekvő friss könyvhöz, mint a Fogalom. Voltaképp mintha a két korábbi kötet szintézisét kapnánk meg A Cigarettással: a Vörösróka (mondhatni veszélyesen) öntörvényű szimbólumhasználatát sikeresen építi tovább és haladja meg épp a Fogalom szerkezetének szigorúságát idéző, zárt struktúrájával, miközben anaforikus mondatszerkezetei, szó- és (fél)sorismétlései, valamint hivatkozásai és utalásai, kataforikus alakzatai esetleges azonos alakúságuk ellenére sem kerülnek egymást kioltó, („ellentétes”) kapcsolatba, csak egymást kölcsönösen és jótékonyan kiegészítő, komplementer viszonyba. A Pollágh-demiurgosz dohányfüstös, kávégőzös „mesevilága”, az azon a bizonyos „79-es villamoson” megképződő címszereplő-alteregó karcos magánmitológiája így kerekedik egésszé.

Pollágh olykor varázsol. Fehér kesztyűt húz (a kötet borítójára pedig Fehér László fehér felöltős lépcsőzőjét), és már megint a nyelvet használja bűbájgyakorlásra, kialakítva és folyamatosan továbbépítve saját, enigmatikus, egyszersmind a mágikus realizmussal is kokettáló versnyelvét, a jelentéslehetőségek sokféleségével kacérkodó, poliszémiapáctól sűrű verssorait, olykor meghökkentő költői képeit, melyek a szó eredeti értelmében is szépek — ugyanakkor folyamatos kihívásokat intéznek hozzánk, egyszerű olvasókhoz, mert hiszen — a szerzőt idézve korábbról — „kik vagyunk mi, hogy mindent értsünk?” Örüljünk e karcsú és csinos könyvnek, most pedig — ahogy Cseh Tamás mondta — „passzolj még egy cigarettát”

Kapcsolódó cikkek


nyomtat

További írások a rovatból

irodalom

A művek ütötte rés (rövid emlékezés az elhunyt költőre) A művek ütötte rés (rövid emlékezés az elhunyt költőre)
Tandori Dezső (1938. december 8. - 2019. február 13.)
irodalom

huszonegyedik #2 huszonegyedik #2
Szétfolyó furcsaságok: a queer elmélet feltűnései a Frankensteinben
Szendi Nóra: Természetes lustaság, Pesti Kalligram, 2018
irodalom

Traumatológia az Irodalomtudományi Intézetben Traumatológia az Irodalomtudományi Intézetben
A kortárs próza újabb fejleményei konferencia 1. napja

Más művészeti ágakról

art&design

A nagy „csiga” útvesztőjében A nagy „csiga” útvesztőjében
Szubjektív kiállítási körkép a New York-i Guggenheim Múzeumban
69. Berlinale, 2019. február 7-17.
Sarah Kane Cleansed című darabja az Ódry Színpadon
színház

15 év bankrablás 15 év bankrablás
Modern Bonnie és Clyde a Ketten című bemutatóban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés