bezár
 

film

2011. 04. 10.
Dac és mélabú - kamaszmozi Iránból
Fasle Baranhaye Mousemi: Esős évszakok
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Dac és mélabú - kamaszmozi Iránból A Titanic Fesztivál iráni versenyfilmje nem aktuálpolitikai áthallásokkal vagy társadalomkritikai éllel próbál hatni, a történet a világ bármelyik pontján megállná a helyét, ahogyan főszereplője is lehetne a világ bármelyik kamasza. Az Esős évszakok igazi hangulatmozi, ami némi drámai feszültséggel és kevéske bűnügyi bonyodalommal rántja szorosabbra coming of age sztoriját.
A rövidfilmeken edződött Majid Barzegar első nagyjátékfilmjének frissessége és újszerűsége éppen abban rejlik, hogy kallódó kamasz hősének története konkrét földrajzi térhez vagy politikai szituációhoz egyáltalán nem köthető, csupán a korhoz – méghozzá az életkorhoz kötődik markánsan, ugyanis az emberi élet egy bizonyos időszakába enged betekintést. A témaválasztás és a főhős karakterrajza a maga keresetlenségével hat igazán.
Esős évszakok
Sina egy felső-középosztálybeli teheráni, széthullóban lévő család egyetlen gyermeke, aki magára hagyva lakik egykor szüleivel közös otthonában, ahol a válással és saját életük bonyolításával elfoglalt apa és anya csak ritkán bukkannak fel, hogy élelmiszert és némi pénzt hagyjanak maguk után. Korlátlan szabadságában Sina rettentően magányos, és fogalma sincsen, hogy mihez kezdjen magával. Ezt az egyhangúságot töri meg egy különös diáklány váratlan felbukkanása, akinek szálláshelyre van szüksége. Sina üres lakása ideális megoldásnak tűnik, amíg mindketten bele nem bonyolódnak egy veszélyes helyzetbe a fiú korábbi baklövései miatt.
Esős évszakok
A film legnagyobb erénye a flegma és kifürkészhetetlen kamaszfiú jelenléte a vásznon, akinek tekintete álmos, unott és valamiképpen riadt egyszerre. S bár a karakter és a körülötte kialakult szituáció számtalan lehetőséget rejt magában, a remek atmoszférateremtő kezdet után a történet veszít az erejéből, megakad, s nehezen tudja megtartani a feszültséget. A diáklány titokzatossága egy ponton érthetetlené válik, a feszültséget szolgálni hivatott gengszterfilmes konfliktus pedig egy-egy jelenetre feltámad ugyan, mégsem tart mindvégig izgalomban.
Esős évszakok
Sina semmibe merengő tekintete mintha áthatná az egész filmet, a kamera egyik szereplőről a másikra fordulva , fáradhatatlanul fürkészi az arcokat, ám a helyzet és a hangulat érzékeny megjelenítése a legtöbb, amire valójában képes, válaszai nincsenek. De talán ez nem is számonkérhető. Legalábbis nem ebben az életkorban.

Esős évszakok / Fasle Baranhaye Mousemi
Színes, iráni filmdráma, 86 perc, 2010

Rendező: Majid Barzegar
Forgatókönyvíró: Majid Barzegar, Hamed Rajabi
Operatőr: Amin Jaferi
Producer: Manoochehr Shahsavari
Vágó: Javad Emami

Szereplők: Navid Layeghi Moghadam (Sina), Marzieh Khoshtarash (Nahid), Alireza Bagheri (Masoud), Mehran Khodaei (Ali)

Vetítések a Titanicon:
2011. 04. 14. csütörtök 16h KINO

18. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál
2011. április 8-16. Budapest
www.titanicfilmfest.hu



nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, társadalmi témájú esszéket, alapítója a kortárs magyar divatot szemléző Sikk Projekt portálnak, illetve a gasztronómiai és belföldi turisztikai témákkal foglalkozó Kalandjárónak. Érdeklődési területe a feminista kritika, a narratológia és a rituális művészetek.


További írások a rovatból

Louis-Julien Petit: A láthatatlanok
Anna Winger, Alexa Karolinski: Unorthodox
Lichter Péter – Máté Bori: A horror filozófiája

Más művészeti ágakról

art&design

Otthonka most Otthonka most
Urai Dorottya előszója Herbert Anikó aka Haniko kollázskötetéhez
art&design

Mi lesz a kultúrával a pandémia után? Mi lesz a kultúrával a pandémia után?
A változás egy lehetséges útja
színház

ínház a oronav özepén (2) ínház a oronav özepén (2)
Szkéné-Picaro, Napszínház, Mándy Ildikó Társulata*
gyerek

Különleges videós produkció készült a rendszerváltásról
A Faktor Terminál produkciója a Tilos az Á Könyvek kötete alapján


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés