bezár
 

színház

2011. 11. 18.
Gondolatok a színházban – a Don Giovanniról
Beszélgetés Gianfranco de Bosióval és Nanà Cecchivel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Gondolatok a színházban – a Don Giovanniról Az Operaházban beszélgettünk a Don Giovanni olasz rendezőjével, Gianfranco de Bosióval és díszlet-, jelmeztervezőjével, Nanà Cecchivel. Nagyban folynak már az előkészületek a szombati Mozart-bemutatóra.

Szkéné színház

PRAE.HU: Harmadszorra rendezi meg Mozart Don Giovanniját. Díszletét és jelmezeit ezúttal Nanà Cecchi tervezi. Mitől más ez a mostani, magyarországi produkció, mint az eddigiek?

Gianfranco de Bosio: Ezt az előadást Nanàval való találkozásunk határozza meg. Igaz, minden Don Giovanni rendezésemben a vicenzai színházépület, a Teatro Olimpico volt a kiindulási pont a színpadképhez. Az építmény tervezője, Palladio volt az első, aki létrehozta az 1580-as években az úgynevezett modern színházépületet, aminek a kiindulópontja az ókori görög, római színház. Most viszont Nanàval a közös elképzelésünk, hogy bár ismét ezt az épületet vesszük alapul, megformálásban közelebb hozzuk a mai kor ízléséhez. Viszontlátjuk tehát Palladio színházát, és ezt illesztjük bele térben, színben ebbe az Operaházba.

PRAE.HU: Mit jelent ez az opera most, 2011-ben?

GdB: Ez nagyon nehéz kérdés. Don Giovanni figurája manapság sokkal élőbb, mint annak idején. Ellentmondásos személyiség, aki a pokolra kerül, de a végső pillanatban a legnagyobb méltóságot tanúsítja. Amikor felszólítják, hogy bánja meg vétkeit, ő akkor is erős, ellenáll, nemet mond. Bizonyos értelemben a szabad gondolkodás hősének tekinthető. És ez nagyon aktuális téma, sosem hal el, nemcsak Magyarországon, de Olaszországban, Amerikában és a többi földrészen sem. Az opera nagyszerűsége, hogy az emberiséget máig foglalkoztató központi gondolatot játékosan tárja elénk.

PRAE.HU: Hogyan készültek a közös munkára?

Nanà Cecchi: Korábban csak hírből hallottam de Bosio mesterről, személyesen most ismertem meg. Eleinte nagy kérdőjel volt bennem, hogy mit fogok most tenni, ismerve a Don Giovannival kapcsolatos nagy tapasztalatát. Ez a kérdőjel az első találkozásoktól, mint a jég, elolvadt. Két önálló személyiség találkozott, két önálló Don Giovanni-elképzeléssel, és meg kellett találni a kommunikációs hidat, szakmai, emberi, kreativitásbeli, lelki síkon, és eggyé kovácsolni a két felfogást. Szerencsére ez hamar megtörtént.

Miután kiderült, hogy a Teatro Olimpico köré épül az előadás, többször ellátogattam a vicenzai színházba, s azt nézegettem, elemeztem. Egyszer csak eljött a pillanat, amikor úgy éreztem, eléggé elmélyültem benne. És akkor ezeknek a tapasztalatoknak az alapján valami újat kellett létrehozni, természetesen tiszteletben tartva az eredeti szépségét, stílusát, az építészeti tisztaságot. A Teatro Olimpico a valóságban nagyon gazdagon díszített, nálunk kevésbé lesz az. Ami viszont kiegészítésként itt még megjelenik, az az úgynevezett proszcénium páholy kétoldalt, amelynek konkrét funkciója lesz. A munka legkreatívabb és legnehezebb része, hogy úgy szerkesszük meg arányaiban az oszlopokat, a proszcénium páholyt, hogy az megfeleljen az itteni színpadi adottságoknak, harmonizáljon a nézőtérrel, és ez az egész egységet alkosson.

PRAE.HU: Ebben a térben hogyan képzelik el a Don Giovanni szereplőit?

GdB: Don Giovanni rendkívül vonzó hódító. Vele szemben áll a kormányzó, a konzervatív gondolatok, a törvényesség, a katolikus vallás képviselője. A síremlékeként nálunk hatalmas keresztek jelennek majd meg. Kicsit szerényebb formában ő tulajdonképpen Don Ottavio, aki szintén a törvényt, a rendet testesíti meg. Nem szeretem, ha Don Ottaviót gyenge személyiségként jelenítik meg. Törvénytisztelő, meg van győződve, hogy az a helyes, ha ragaszkodunk a konzervatív törvényekhez. Da Ponténél is világos, hogy Don Ottavio annyira hisz az arisztokrácia tisztességében, hogy amikor Donna Anna állítja, hogy Don Giovanni az apja gyilkosa, ő még mindig kételkedik, hogy egy arisztokrata képes ilyesmit elkövetni..

PRAE.HU: És a nők? Szereti Donna Anna Don Ottaviót?

GdB: Szereti és gyűlöli. Don Ottaviót Donna Anna apja választotta vőlegénynek. A nőt pedig megrémíti az esküvő ténye. Don Ottaviónak nincs nagy szerepe ebben, egyszerűen megígérte az apának, hogy elveszi Annát. Mindketten gazdagok, jó házasság lesz.

PRAE.HU: Tehát érzelmekről egyáltalán nem is beszélhetünk?

GdB: Don Ottavio „érzelme” az ígérete, illetve a törvényesség, a tisztelet, talán egy kis szeretet is. Ugyanakkor nincs a nőre olyan hatással, mint a címszereplő. Amint Don Giovanni menekül előle, egy pillanatra elkapja Annát, és megcsókolja. És Anna sose felejti el ezt a csókot.

Donna Elvira egy emancipált Donna Anna. Olyan Donna Anna, akinél beteljesült a szerelem Don Giovannival, hitt neki, amikor az házasságot ígért. Don Giovanni mindenkinek házasságot ígér. „Menjünk be a házba, és feleségül veszlek.” Ezer győzelemben leli örömét, ami azt is jelenti, hogy ez a rengeteg hódítás igazából egy sem. Lehet, hogy Giovanni akkor is viselte az álarcot, amikor annak idején Elvirát csábította el, és valószínűleg ez tetszett a nőnek. Don Giovanni pszichéjének része, hogy álarcban jelenik meg. Nem mintha a saját arca nem tetszene neki, de ez olyan misztikumot kölcsönöz neki, ami nagyon vonzóvá teszi. Ezért amikor meglátja a három álarcost, azonnal meghívja őket a bálba. Valószínűleg Donna Elvira ötlete volt, hogy vegyenek maszkot, és ez nagyon intelligens döntés a részéről.

Zerlina és Masetto a nép képviselői már a korábbi Don Juan-feldolgozásokban is. Egy egyszerű falusi leány Don Giovannival szemben, aki elegáns, szép, gazdag… nem fog neki nemet mondani. Don Giovanni, amikor meglátja a menyasszonyt, úgy érzi, nincs annál nagyszerűbb, mint szerelmeskedni egy nővel az esküvője napján.

NC: Ezeknek a személyiségeknek a megjelenítését segítik a jelmezek is. Stilizált és több kort átívelő kosztümöket terveztem, a reneszánsztól az 1700-as évekig. A tervezéskor nem az volt a célom, hogy azt a kort fejezze ki a jelmez, amelyikben élünk, vagy amikor a mű játszódik, hanem hogy kifejezze a viselő alak személyiségét, karakterét. Közös célunk, hogy érzelmileg elérjük és megérintsük a nézőközönséget. Minden kifejezési formánk erre törekszik.

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni

Don Giovanni:Horváth Ádám, Kovács István
Donna Anna: Kolonits Klára, González Mónika
Don Ottavio: Dovlet Nurgeldiyev, Szappanos Tibor
Kormányzó: , Fried Péter
, Sebestyén Miklós
Donna Elvira: Szabóki Tünde, Bátori Éva
Leporello: Bretz Gábor, Alik Abdukayumov
Masetto: Sebestyén Miklós, Kelemen Dániel
Zerlina: Keszei Bori, Hajnóczy Júlia

Rendező: Gianfranco de Bosio
Díszlet-, jelmeztervező: Nanà Cecchi

Karmester: Kesselyák Gergely, Medveczky Ádám


Bemutató: 2011. november 19.
Magyar Állami Operaház

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Mátrai Diána Eszter --

Budapesten születtem, itt végeztem angol, magyar és színházi dramaturg szakot. 2008 óta vezetem a prae.hu színházi rovatát. Szeretem Mozartot, Shakespeare-t, a somlói galuskát és a világbékét. S hogy magamról is mondjak pár szót: távol áll tőlem az önirónia.


További írások a rovatból

Interjú Wéber Katával útkeresésről, a színházi és filmes alkotásmódok különbségeiről, külföldi tapasztalatokról
színház

Akkor sem fogok rád hasonlítani! Akkor sem fogok rád hasonlítani!
Elżbieta Chowaniec Gardénia című drámája Kecskeméten
színház

Shakespeare, amikor magyar és abszurd Shakespeare, amikor magyar és abszurd
Hamlear a Gyulai Várszínházban
színház

Kinek szól a taps? Kinek szól a taps?
III. Richárd Gyulán

Más művészeti ágakról

A Mirrén titkának könyvbemutatója
Bemutatták K. Horváth Zsolt új kötetét, A bundátlan Vénuszt, Prae Kiadó, 2021
Lázár Bence András: Kávé, tejjel című könyv kötetbemutatója
Láng Orsolya: Személyes okok, Prae Kiadó, 2021


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés