bezár
 

art&design

2014. 09. 15.
A múlt tisztára mosása
Ipsics Barbara és Szász Lilla: Feminine Laundry
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Több szempontból is egymásra vonatkoztatható Ipsics Barbara Leltár- és Szász Lilla Boldog új élet-projektje: a női téma, a személyes narratíva, a fikció és a valóság határainak elmosása, valamint a múlt rekonstruálásának vágya, illetve annak kisajátítása egyaránt felismerhető mindkét munkában, ezért jó ötlet volt ezeket a fotókat egymás mellett bemutatni: a 2B Galéria falán a két sorozat egymással párbeszédet folytatva teljesedik ki.  

A projektek más-más kérdések által övezve bontakoztak ki: Ipsics saját múltjának, örökségének tárgyait és helyszíneit kezdte el leltárba szedni, hogy a családi narratíva átláthatatlan szövevényét felfűzze egy szálra, illetve, hogy ebben a történetben megtalálja a saját pozícióját; míg Szász új otthonának korábbi lakója, egy elhunyt idős hölgy életét kívánta rekonstruálni érintetlenül ott hagyott tárgyaiból és naplóiból, miközben folyamatosan dolgozott azon, hogy újra összerakja saját énjének széthullott darabkáit, a házba ugyanis egy szakítás után költözött be.

prae.hu

Ipsics Barbara: Leltár

Mindkét alkotónál fontos probléma tehát az én megalkotása, valamint az önreprezentáció kérdése, és mindketten kezdetben a múlt elemeiből – meghatározó terekből, tárgyakból és személyekből – építkeznek, míg végül Ipsics és Szász is képes lesz elengedni az eltűnt időt – vagy legalábbis kellő távolságból szemlélni azt –, így kialakulhat náluk egy-egy olyan egyéni szemszög, ahonnan hitelesen láthatják saját magukat. Éppen ezért ezek a fotók nem pusztán az adott pillanat leképezői és nem is pusztán önportrék, hanem olyan entitások, amelyekbe bele van kódolva a folyamatszerűség, a performativitás, ahol a kezdőpontot a múlt rekonstruálása, a végpontot pedig az önmeghatározás jelenti.

Szász Lilla: Boldog új élet

Éppen ezért nemcsak az izgalmas, ahogy önmagukat megjelenítik ezeken a fotókon, kvázi folyamatosan átlényegülve az ismeretlen idős hölggyé, illetve női rokonokká, hanem az is, ahogyan a múltat kezelik ezekben a sorozatokban: mindketten vágynak arra, hogy azt a maga totalitásában rekonstruálhassák, ám csak töredékeket, foszlányokat találnak – ott hagyott tárgyakat, kiürült helyszíneket, naplórészleteket –, ezért a narratíva megrajzolásában a fikciónak is fontos szerep jut: saját képzeletükkel ragasztják össze a múlt mozaikjait. Maguk is szembesülnek azzal a problémával, hogy a múlt teljességében nem megragadható. A Leltár jelentős hiányt mutat, a Boldog új élet is inkább fragmentált, mint folytonos, amit egyébként Szász Lilla több fotóján is beismer: olykor kérdéseket intéz az ismeretlen hölgyhöz: "Who was the love of your life, Mrs. Brown?", néha pedig egyszerűen kijelenti, hogy "there are so many things I don’t know".

A két projektben nemcsak a rekonstruálás, hanem a kisajátítás (appropriation) kérdése is fontos szerepet kap, ugyanis lényegében mindkét esetben a múlt egy helyszínének vagy egy személyének "eltulajdonításáról" és újra felhasználásáról is szó van. Azok a jelentésváltozások érdekesek ebben, amelyek e kisajátítással járnak együtt, illetve az, hogy a fotók ezzel a technikával hogyan képesek módosítani a múltat.

A galéria belső termének installációja
A kiállítás maga is szépen installált, aminek köszönhetően ezek a jelentésrétegek még láthatóbbá válhatnak. A fotók kisebb csoportokba vannak rendezve, ez pedig lehetővé teszi, hogy a képeket ne külön-külön, hanem egymással való viszonyukban ismerjük meg. A két projektet a különféle keretek választják el egymástól: a fehér foglalat Ipsics Barbara képeinek – Cindy Sherman munkáira emlékeztető – teatralitását erősítik fel, míg Szász Lilla fotóit az antik keret teszi kifejezőbbé, illetve intimebbé. De egészen zseniális megoldás a galéria fő terében elhelyezett mosdótál is, illetve a belső terem installációja, melyben egy szárítókötélre "teregették ki" Szász Lilla fotóit. A kiállítás címe is ezek fényében nyer teljes értelmet: a Feminine Laundry munkái tulajdonképpen a múlt és az énkép tisztára mosásáról szólnak.

A Feminine Laundry című kiállítás a budapesti 2B Galériában látható 2014. szeptember 03. és október 03. között

Fotók: Kocsis Katica

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
art&design

Gwizdala Dáriusz: Epres Smoothie
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása
Robert Icke Szophoklész-átirata a Radnóti Miklós Színházban
színház

Legyetek jók, ha tudtok. Zenés játék a Magyar Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés