bezár
 

art&design

2011. 12. 11.
Milorad Krstic és a Forte Társulat a Műcsarnokban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A 20. századot helyezi virtuális boncasztalra Milorad Krstic Das Anatomische Theater című, a Műcsarnokban hétfőtől látható kiállítása, amelyhez kapcsolódva a hazánkban élő szlovén képzőművész és a Forte Társulat különleges "múzeumszínházat" hozott létre; a Ruben Brandt című előadásnak vasárnaptól január 8-ig kilenc alkalommal ad otthont a budapesti kiállítóhely.
"Tizenhat éve olvastam egy könyvet a weimari köztársaság korának művészeti életéről. Ez az időszak volt az európai történelem egyik legérdekesebb periódusa: soha ilyen termékeny kölcsönhatás nem állt fenn művészet és politika között" - szólt művészeti projektjének kiindulópontjáról a kiállítás szombat esti sajtóbejárásán Milorad Krstic.

Mint elmondta, a végleges címre 1995-ben Uppsalában talált rá egy háromszáz éves "anatómiai színházban", azaz amfiteátrumszerű orvosi előadóteremben, közepén boncasztallal. "Én is ilyen hidegvérrel, mint egy bűnügyi orvosszakértő kívánom vizsgálni a 20. századot, egyfajta boncasztalra téve azt" - jegyezte meg a művész.

Milorad Krstic az MTI-nek elmondta, folyamatos projektjéből az évek alatt sok száz rajz született, ezekből mintegy 160 látható a Műcsarnok három termének falain, további 60-70 képernyőn; a kiállításban helyet kapott továbbá egy interaktív CD-ROM is.

Az első teremben két, egész falat betöltő rajzzal találkozhat a látogató: az egyik El Liszickij Vörös ékkel zúzd szét a fehéreket! című 1919-es absztrakt plakátjának figurális parafrázisa, míg szemben egy vörös csillag kioperálása idézi fel az ötvenes évek Amerikájának McCarthy-féle kommunistaellenes vizsgálatait, majd a Das Anatomische Theater kisebb méretű rajzain felbukkan a 20. század politikájának és művészetének számos fordulópontja a római meneteléstől Eizenstein Patyomkin páncélosának nyugati betiltásán és a berlini fal felhúzásán át a délszláv háborúig.

Mint Horváth Csaba rendező-koreográfus, a Forte Társulat vezetője a sajtótájékoztatón felidézte, egy éve kezdtek dolgozni Milorad Krticcsel a kiállításhoz kapcsolódó különleges előadáson.

A Ruben Brandt - Egy műgyűjtő csoportos portréja című "múzeumszínházi" előadás története szerint a címszereplő elképesztő műkincseit a világ legnevezetesebb múzeumainak, galériáinak és magángyűjteményeinek kirablásával szerzi, miközben egyáltalán nem a meggazdagodás vágya vezérli. Mike Kowalski magándetektív azonban megszállottan szeretné megoldani a rejtélyt: mi vitte rá Ruben Brandtot saját műgyűjteményének létrehozására.

Horváth Csaba kiemelte: a produkcióban tánc, zene és képzőművészet azonos súllyal van jelen, és a történet a Műcsarnok első három termében látható kiállításhoz is szorosan kapcsolódik.

A Ruben Brandt szereplői Andrássy Máté, Blaskó Borbála, Horváth Csaba, Kádas József, Sipos Vera, Vati Tamás és Csere Zoltán. A díszlet Milorad Krstic, a jelmezek Benedek Mari, a hang pedig Kondás Zoltán munkája.

Milorad Krstic kiállítása január 8-ig látogatható a Műcsarnokban; a Ruben Brandt előadásainak időpontjai megtalálhatók a www.mucsarnok.hu honlapon.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Mi lesz a kultúrával a pandémia után? Mi lesz a kultúrával a pandémia után?
A változás egy lehetséges útja
art&design

Művészek a járvány idején#3 Művészek a járvány idején#3
Interjú Bartha Ágnessel a kialakult helyzetről, otthonmaradásról, és tervezett munkákról
art&design

Másfajta magyar vagyok, mióta elmentem Másfajta magyar vagyok, mióta elmentem
Interjú Ősz Gábor képzőművésszel a holland kortárs képzőművészeti életről, a műgyűjtőkről és a holland-magyar intézményi különbségekről

Más művészeti ágakról

Interjú Ladányi Andreával magyarországi és külföldi tapasztalatairól, lehetőségeiről
Milan Kundera A lét elviselhetetlen könnyűsége
A Lehetnék bárki című antológiáról
Tomek Ducki: Életvonal


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés