art&design
2012. 02. 19.
A repülés halálos bája
A Párizsi Magyar Intézetben 2012. február 4-én állították ki Vincze Ottó videóinstallációját: gombgalaxis, denevérkabát, base jumping. A művész ezúttal képzelt emlékévet hirdetett a francia fővárosban – óriás molinón, plakáton, pólón és videóinstalláción. A projekt – melynek ez a megmozdulás csak egy korai állomása – egy technikatörténeti szempontból meglehetősen marginális, másfelől nagyon különös eseménynek állít emléket.
"Franz Reichelt osztrák szabó pontosan 100 évvel ezelőtt, 1912. február 4-én próbálta ki saját maga szerkesztette repülő kabátját és ugrott le az Eiffel-torony első emeletéről óriási nyilvánosság, kamerák jelenlétében. Bár vállalkozását különböző – kezdetben kisebb – magasságokból, többszöri ugrás, bábokkal végzett modellezések, számítások előzték meg, kísérlete végérvényesen egyszeri és megismételhetetlen maradt. A szabó, ha nem is úgy, ahogyan tervezte, de végzetes tette révén beírta nevét a történelembe, hogy ma minden részletes párizsi útikalauz említést tehessen róla.
Reichelt kísérletét tekinthetjük az ejtőernyőzés, vagy az extrém sportok között újabban elterjedt, Batman típusú BASE jumping siklórepülés archetípusának is (nem összetévesztendő a kötéllel végrehajtott bungee jumpig-gal). Kudarccal végződött utolsó kísérlete ellenére ma már számtalan helyen tesznek említést nevéről, mint a korai ejtőernyőzés úttörőjéről. Alakja szimbolizálja az emberiség örökösen visszatérő nagy vágyainak egyikét, a levegő önerőből történő meghódítását, a végtelen szabadság megszerzését."
Vincze Ottó
Reichelt kísérletét tekinthetjük az ejtőernyőzés, vagy az extrém sportok között újabban elterjedt, Batman típusú BASE jumping siklórepülés archetípusának is (nem összetévesztendő a kötéllel végrehajtott bungee jumpig-gal). Kudarccal végződött utolsó kísérlete ellenére ma már számtalan helyen tesznek említést nevéről, mint a korai ejtőernyőzés úttörőjéről. Alakja szimbolizálja az emberiség örökösen visszatérő nagy vágyainak egyikét, a levegő önerőből történő meghódítását, a végtelen szabadság megszerzését."
Vincze Ottó
További írások a rovatból
Beszámoló a Poszthumanizmus és képzőművészet című beszélgetésről
Ioana Stanca és Vető Orsolya Lia Soft as Water című kiállításáról
Kritika az Én itt vagyok, te ott vagy. Én jól vagyok, te hol vagy? című kiállításról
David Claerbout és Ősz Gábor Anticamera című kiállítása a Capa Központban