bezár
 

art&design

2021. 12. 06.
Ártani nem Art – Khoncz István kiállítása
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ártani nem Art – Khoncz István kiállítása December 2-án nyílt Khoncz István „Ártani nem Art” című kiállítása a Szikra Képzőművészeti Bemutatóteremben. A változatos technikával készült munkák a kép és a szöveg viszonyára reflektálnak a szarkazmus és a nyelvi humor eszközeivel.

A kép és a szó viszonyának hagyományos kutatási terepe egykor a retorika volt, mely már az antikvitásban olyan kérdéseket feszegetett, mint a szókép, a metafora vagy a szimbólum képzettársító ereje, s vezetett olyan elemi műfajok kialakulásához, mint például az ekphrasis. A költészet és a festészet közötti évszázados „rivalizálás” – gondoljunk csak a reneszánsz paragone-vitákra, vagy a szó és a kép egyenjogúságát hangsúlyozó „ut pictura poesis” gondolatkörére, mely a barokkban gyökerezik, mára komoly kultúrtörténeti hagyományokat teremtett. Némileg sarkítva, de ez a vetekedés idézte elő a bizánci képrombolás kataklizmáját, s gerjesztett olyan feszültségeket, mely egykor az akadémizmus anekdotikus művészetével szembeforduló 20. századi modern művészet emancipációját jellemezte.

A modern képzőművészet legtöbb tendenciája, különösképpen az absztrakt és non-figuratív törekvések azóta is igyekeznek leplezni a kép és a szó képzettársítása közötti átjárásokat, hangsúlyozva egy műalkotás önálló vizuális grammatikájának törvényszerűségeit, fenomenológiai önerejűségét. Ellenben a néhány kivételnek számító irányzat, mint például a fluxus és a konceptualizmus, melyek főként az ember fogalomteremtési folyamatait tanulmányozzák, annál erőteljesebben építenek a szóból és a képből eredő jelentés-társítás eltérő sajátosságainak egymással történő szembeállítására. Valami hasonló történik Khoncz (Entrál) István művészetében is, ahol a fogalomteremtő művészeti toposzokon, a rutinszerűen rögzült befogadási stratégiákon és a közhelyszerű művészeti szakzsargonokon, vagy épp a társadalmi konszenzusra épülő piktogramokon át, az egészen egyszerű képzetteremtő szójátékig „bármi” az eltérő törvények mentén artikulálódó képi és nyelvi logika ütközőzónájába kerülhet.

A kép és szó jelentéstársító erejét zavarba ejtő módon ütköztető munkái legfontosabb és leggyakoribb eleme a humor. Khoncz a csak rá jellemző szarkazmussal destruálja az általa megidézett fogalmakat, képtársításokat, vagy akár szakrális jelölő-funkciókat. Mindeközben előszeretettel rombolja az emlékezetpolitika különféle szándékú újraértelmező mechanizmusait és az emlékezet befolyásolására reflektáló, ma oly népszerű műalkotás-sémákat egyaránt. Talán már a fentiekből is kitűnt, hogy témaválasztását, alkotói gyakorlatát meglepő sokszínűség jellemzi. Konkrét fogalomtársítási példáktól (Joseph Kosuth: Egy és három szék, 1965), kultikus műtárgyakon (Lucio Fontana felhasított képei) vagy épp tömegkulturális toposzok mellett (David Cronenberg: A légy, 1986), a különféle banális szófordulatokig, szóviccekig, végtelen fantáziával és ötletességgel játssza ki egymás ellen a vétlen szemlélő képi és nyelvi képzettársítási rutinjait. Képalkotási módszerére egyaránt jellemzőek a klasszikus és a modern művészet különféle műfajai. Táblaképek mellett fotókat, ready made-ket, assemblage-okat készít, illetve vitriolos humorú művészeti kritikákat is írt.

Khoncz végső soron a ma oly kényes, s számtalan szempontból is magyarázatra szoruló esztétikai, művészeti, és filozófiai fogalmainkat kérdőjelezi meg alkotásaival. Kétségek közé állít bennünket, hogy a sokszor rutinszerűen, vagy olykor tudálékossággal használt definícióink, képzettársításaink mögé nézzünk, hogy kritika alá vonja a sokszor evidens, vagy épp közhelyszerű gondolkodásunk sémáit. Ez az önvizsgálat néha elkerülhetetlen, s még ha nem is éri el minden esetben a célját – a művész szavaival élve – ez azért „Ártani nem árt”!

Kép a leadben: Khoncz István Széken ülő szék
A kép forrása: Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem

Ártani nem Art
A kiállítás 2021. december 2. és 2022. január 28. között látogatható a Szikra Képzőművészeti Bemutatóteremben. További információk a galéria honlapján.
Helyszín: Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem • 1052 Budapest, Vármegye u. 7.
nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

art&design

Forrásbarlang az utcaszint alatt Forrásbarlang az utcaszint alatt
Ioana Stanca és Vető Orsolya Lia Soft as Water című kiállításáról
art&design

A magány misztikája A magány misztikája
Recenzió Neogrády-Kiss Barnabás Solitude című fotókönyvéről
art&design

A képrögzítés filozófiája A képrögzítés filozófiája
David Claerbout és Ősz Gábor Anticamera című kiállítása a Capa Központban
art&design

A fürdő nem hazudik A fürdő nem hazudik
Bathroom – Sibitka Anna önálló kiállítása a Három Holló Galériájában

Más művészeti ágakról

Mayhem-koncert + Mortiis, Exodikon a Barba Negrában, 2022. április 29.
Interjú Pusker Júliával fordulópontokról, külföldi érvényesülésről, a klasszikus zenei előadóművészet minőségének alakulásáról
irodalom

Természetes, hogy értelmetlen Természetes, hogy értelmetlen
A Hazai Attila Irodalmi Díj idei díjazottja Szabó Marcell
színház

A japán színház bűvöletében A japán színház bűvöletében
Beszélgetés Cseh Dáviddal a japán színházról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés