bezár
 

zene

2011. 04. 11.
Indusztriál hősök egy színpadon
Die Krupps és Nitzer Ebb koncert a munka ünnepén
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Indusztriál hősök egy színpadon Az 1980-ban, Düsseldorfban alakult, zenéjében az avantgárd poszt-indusztriált, az EBM-et és az indusztriál-metált egyaránt bátran ötvöző német csapat, a Die Krupps 1982-es kislemeze, a Wahre Arbeit, Wahrer Lohn (Valódi munka, Valódi bér) akár a mottója is lehetne a munka ünnepének, főként, hogy pont aznap teszi tiszteletét nálunk Jürgen Engler és csapata a Dürer Kertben.

Az est másik fellépőjével is ez a szám köti össze őket, hiszen a Nitzer Ebbel közösen 1989-ben újra megjelentetik ezt a legendás - EBM-alapvetésnek számító - felvételt, The Machineries Of Joy címen, amivel rögtön a US-Billboard-Dance Chart-on találják magukat.
 

prae.hu

<iframe title="YouTube video player" width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/NTvke0Sa78A" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 

A Die Krupps másodvirágzását, és egyben karriertörténetének legsikeresebb időszakát is innentől számíthatjuk. 1991-ben kijön a Germaniac című maxijuk - mellyel a német újraegyesítés fölött gyakorolnak kritikát -, ami vel rögtön lenyűgözik az Electronic Body Music híveit. 1992-ben azonban már egy erős stílusváltás tapasztalható náluk: az EBM-hangmintákat groove-metál-gitárokkal kezdik elegyíteni. Ezt a fúziót leginkább a Metal Machine Music című kislemezük hivatott néven nevezni, és a Metallica-feldolgozásokat felvonultató, A Tribute To Metallica névre hallgató albumban csúcsosodik ki.
 

1994-ben még leszállítanak egy zúzós ipari-metál slágert (To The Hilt), melynek bizarr klipje gyakran feltűnik a Music TV képernyőjén is, majd az 1997-es Paradise Now nagylemez után külön utakra indulnak a Krupps-os fiúk.


<iframe title="YouTube video player" width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/CLk5clKnYyk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 

Több év kihagyás után, 2005-ben térnek vissza - a régi arcok közül Jürgen Engler, Ralf Dörper és Rüdiger Esch erősítik a megújhodott Krupps-legénységet.
 

Ugyanebben az évben ismét kiadják promó CD-n a Wahre Arbeit, Wahrer Lohn-t, Douglas McCarthy-val (Nitzer Ebb) a vokáloknál. Az ezt követő pár évben sorra jelennek meg a Die Krupps válogatások és újra-kiadások, mígnem 2010-ben végre új mini-albummal jelentkezik a düsseldorfi csapat, Als wären wir für immer címmel.
 

Idén pedig, egy 10-állomásos turné keretében újra ellátogatnak hozzánk, a Nitzer Ebbel egyetemben, majd a Front Line Assembly-vel folytatják a közös koncerteket.

 

Most a Nitzer Ebbel is kanyarodjunk vissza 1989-ig, hiszen ez az év az ő karrierjüknek is fontos fordulópontja. A nagyközönség ekkorra kezdi megismerni őket, köszönhető ez a Depeche Mode 1988-as Music For The Masses koncertkörútján sikerrel abszolvált elő-zenekar szerepkörnek, valamint a Flood által producerelt olyan underground klub-sikereknek, mint a Control I’m Here, a Hearts & Minds, vagy a Shame.

<iframe title="YouTube video player" width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/HkV-K2z357w" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


1990 újabb közös turnét hoz az Ebbnek a Depeche Mode-dal, valamint a már jóval eklektikusabbra sikerült Showtime című albumot. Az akkor még aktív Depeche Mode tag, Alan Wilder bábáskodik a következő Nitzer Ebb-korongon, az Ebbhead-en, amiről a Godhead című kislemez zúzós metál-loopokat is felvonultat az EBM-alapok mellé.
 

<iframe title="YouTube video player" width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/MkSUQYX0ggs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


A rockos hangzással való kacérkodás a Big Hit albumon teljesedik ki, mely ennek köszönhetően erőteljesen megosztja a rajongótábort. A zenekaron belül is feszültségek mutatkoznak, így aztán a turné végeztével - mindennemű hivatalos bejelentést mellőzve - feloszlik a Nitzer Ebb.
 

<iframe title="YouTube video player" width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/AH6CSGOv6CE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 

Különböző újramixelt klasszikusokat leszámítva, egészen 2006-ig nem hallat magáról Douglas McCarthy és Bon Harris - közös produkció legalábbis nem születik kettejük részvételével. A szóló munkák után / mellett azonban ekkortájt kezd újraéledni a Nitzer Ebb - válogatás- és remix-album valamint nosztalgia-koncertek világszerte. A közös munka öröme pedig tavaly év elejére hozta meg a gyümölcsét, az Industrial Complex című LP-vel, mely a rajongók és a kritikusok szerint is az egyik legjobb lemeze lett a Chelmsford-i duónak - akikhez közben visszatért Jason Payne dobos is.
 

A Nitzer Ebb április végétől a Die Krupps-szal koptatja Európa koncertszínpadjait, de saját fellépéseik is lesznek különböző klubokban és fesztiválokon.

 

Május 1-jén tehát két olyan banda lép fel a Dürer Kertben, akik a szcéna legnagyobbjai közé tartoznak és a műfaji határokat a végletekig tágítgatták, de közben végig hűek maradtak saját magukhoz.

nyomtat

Szerzők

-- Janurik János --


További írások a rovatból

Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban
Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Interjú dr. Béres Judittal
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 48. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés