bezár
 

zene

2011. 10. 20.
Liszt zongorái láthatók Weimarban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Liszthez kötődő események sorában változatlanul nagy érdeklődés kíséri a weimari Palota Múzeumban azt a zongora-kiállítást, amelyen a zeneszerző korában, valamint általa használt is hangszerek vagy azok másolatai láthatók.

prae.hu

A Weimar Classics Alapítvány anyagi áldozatával került a tárlatra a több mint 42 millió forint értékű, csodálatra méltó Boisselot-másolat, amelyet a Kosmos Klavier koncert sorozatban meg is szólaltattak.

Látható Johann Georg Schenck fortepianója, a hangszer az 1700-as évek végéről való. Kiállították a bécsi Katholnig-műhely úgynevezett asztali zongoráját és az ugyancsak bécsi Streicher manufaktúra hammerklavierját is - olvasható a múzeum honlapján.

Bemutatnak egy Broadwood zongorát is, ez a hangszer 10 évvel fiatalabb, mint az a példány, amelyet az angol zongoragyáros küldött tisztelete jeléül ajándékba Beethovennek 1818-ban.

A zeneszerző hagyatékából egy Spina nevű hangszer- és zenemű-kereskedő vásárolta meg, majd a zongora Weimarba került Liszt Ferenchez, akinek hagyatékából a budapesti Nemzeti Múzeum tulajdonába.

A kiállítás ékessége a Paul McNulty által készített Boisselot-kópia, amelyet hajszálpontosan épített meg. Az aprólékos munka lépéseiről, a hangszer első megszólalásáról, Weimarba szállításáról a ZDF német televízió készített és sugárzott dokumentumfilmet.

A marselle-i Boisselot család tagjai Liszt közeli barátai voltak. Boisselot egyik fiát Liszt Ferenc után Francois-nak nevezték el. Kifinomult és a kor lakberendezési stílusát követő hangszerek készültek a Boisselot-műhelyben, az 1846-os zongora különösen látványos darab, az áttört famunka - kotta és gyertyatartó -, a filigrán fémdíszek nagyvonalú eleganciát tükröznek.

Ez az instrumentum értékében is megmutatkozik, a Weimar Classics Alapítványnak csaknem 150 ezer eurót kellett összegyűjtenie, hogy megszerezze a hangszert. Liszt ezzel a zongorával utazott 1846-ban Oroszországba.

Paul McNulty felesége, Viviana Sofronitsky próbálta ki először a zongorát. A zongoraművész Vlagyimir Szofronickij jó nevű orosz zongoraművész lánya.

Paul McNulty és Viviana Sofronitsky a budapesti Zeneakadémián is tartott már hangszerbemutatót, Stein, Graf és Walter fortepianók általuk készített kópiáin demonstrálták, hogy főként Haydn és Mozart művei mennyivel jobban szólnak modern zongora helyett ezeken a korabeli másolatokon.

Az amerikai zongoraművész, Paul McNulty 1995-ben hozta létre műhelyét egy kis cseh faluban, a Prága közeli Divisovban, ahol a közeli erdőkben maga választja ki a faanyagot.

Liszt később úgy találta, hogy a Boisselot zongorák billentése nem elég fürge és inkább az Érard zongorákat preferálta.

A kiállításon egy olyan hangszer látható, amely 1811-ben Maria Pavlovna nagyhercegnő révén került Weimarba. Sébastien Érard szüntelenül érdeklődött a technikai fejlődés iránt és fáradhatatlanul fejlesztette a hangszer lehetőségeit.

Ezért virtuózokkal keresett személyes kapcsolatot. egyik inspirátora a fiatal Liszt Ferenc volt, aki párizsi éveiben Érard támogatását élvezte, londoni fellépéseire is tőle kapott hangszert.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon

Más művészeti ágakról

A Krémes keringő című előadás az Újszínházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés