art&design
2011. 11. 24.
Orosz István rézkarcai és fainstallációi
Orosz István Kossuth-díjas grafikusművész 23 alkotásából nyílik kiállítás In memoriam M. I. mottóval a Forrás Galériában pénteken, a művész a nemrég elhunyt építész, Makovecz Imre emlékének ajánlja a tárlatot.
Sárba Katalin, a galéria munkatársa az MTI-nek elmondta, hogy Orosz István 15 rézkarcát és nyolc fainstallációját láthatja a közönség.
A művész munkásságában az építészet, a reneszánsz formák, boltívek, kupolák mindig fontos szerepet töltöttek be, és az sem véletlen, hogy építészbarátja emlékének szenteli ezt a tárlatot, amelyen régi munkáját, a Sarokház címűt helyezte a középpontba.
A tárlat többi alkotásán is különös építészeti konstrukciók jelennek meg, olyanok, amelyek csak egy másik geometria szabályai szerint működő, vagy más perspektívából szemlélt világban lehetségesek.
Orosz István számára az építészet metafora; lehetetlen terei, mint a Kupola anamorfózis című, amely rézkarc tükörhengerrel, a Fal című sorozat, vagy a Chateau-Chateau című kilépést, menekülést sugallnak, ahogyan rézkarcainak "korszerűtlensége" is egyfajta, az időben történő emigrációt sejtet - idézte Sárba Katalin a kiállítás ismertetőjét. Az építészeti rajzok mellett ott van a falon a Rinocérosz I. és a Csiga című rajza is.
A nyolc fainstalláció - a művész elnevezése szerint deszkametriák - különböző színű hasított deszkákból összeszögelt alkotások távolról nézve láttatják a teret - tette hozzá Sárba Katalin.
Orosz István a Magyar Iparművészeti Főiskolán diplomázott 1975-ben. Autonóm és alkalmazott grafikával, plakátok és illusztrációk rajzolásával, illetve animációs filmek készítésével egyaránt foglalkozik. Munkáival rendszeresen részt vesz nemzetközi képzőművészeti tárlatokon, grafikai biennálékon és filmfesztiválokon.
Mindkét magyar művészeti akadémia, valamint az Aliance Graphique Internationale (AGI) tagja. 1984-től használja az Utisz művésznevet, amelyet előtte ugyancsak álnévként Odüsszeusz használt a küklopsz elleni afférja alkalmából, és ez a szörny szeme világába került.
A jelképes, ironikus név értelmében művészete egyfajta támadás a szem ellenében - írta a művész saját életrajzában.
A kiállítást Jankovics Marcell Kossuth-díjas filmrendező nyitja meg, a tárlatot hétfőtől december 21-ig látogathatja a közönség.
A művész munkásságában az építészet, a reneszánsz formák, boltívek, kupolák mindig fontos szerepet töltöttek be, és az sem véletlen, hogy építészbarátja emlékének szenteli ezt a tárlatot, amelyen régi munkáját, a Sarokház címűt helyezte a középpontba.
A tárlat többi alkotásán is különös építészeti konstrukciók jelennek meg, olyanok, amelyek csak egy másik geometria szabályai szerint működő, vagy más perspektívából szemlélt világban lehetségesek.
Orosz István számára az építészet metafora; lehetetlen terei, mint a Kupola anamorfózis című, amely rézkarc tükörhengerrel, a Fal című sorozat, vagy a Chateau-Chateau című kilépést, menekülést sugallnak, ahogyan rézkarcainak "korszerűtlensége" is egyfajta, az időben történő emigrációt sejtet - idézte Sárba Katalin a kiállítás ismertetőjét. Az építészeti rajzok mellett ott van a falon a Rinocérosz I. és a Csiga című rajza is.
A nyolc fainstalláció - a művész elnevezése szerint deszkametriák - különböző színű hasított deszkákból összeszögelt alkotások távolról nézve láttatják a teret - tette hozzá Sárba Katalin.
Orosz István a Magyar Iparművészeti Főiskolán diplomázott 1975-ben. Autonóm és alkalmazott grafikával, plakátok és illusztrációk rajzolásával, illetve animációs filmek készítésével egyaránt foglalkozik. Munkáival rendszeresen részt vesz nemzetközi képzőművészeti tárlatokon, grafikai biennálékon és filmfesztiválokon.
Mindkét magyar művészeti akadémia, valamint az Aliance Graphique Internationale (AGI) tagja. 1984-től használja az Utisz művésznevet, amelyet előtte ugyancsak álnévként Odüsszeusz használt a küklopsz elleni afférja alkalmából, és ez a szörny szeme világába került.
A jelképes, ironikus név értelmében művészete egyfajta támadás a szem ellenében - írta a művész saját életrajzában.
A kiállítást Jankovics Marcell Kossuth-díjas filmrendező nyitja meg, a tárlatot hétfőtől december 21-ig látogathatja a közönség.
További írások a rovatból
Hermann Zoltán: "Odaát" című kiállítása nyomán (Semmelweis Szalon, Budapest, 2025. 10. 15. – 11. 13.)
Más művészeti ágakról
Beszélgetés Köles Ferenccel a közérzetéről, pályája sikereiről, kudarcairól és a színházi struktúráról
Írásgyakorlatok Kemény Lilivel a Nincs Fesztiválon
Károlyi Csaba Mondatokon múlik minden – ÉS-beszélgetések című kötetének bemutatója



