bezár
 

zene

2012. 01. 21.
Pannon Filharmonikusok
Sajtótájékoztató 2012. január 20.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Pannon Filharmonikusoknál új korszak kezdődik minden tekintetben. Bogányi Tibor vezető karmester 1 + 3 évre szóló szerződését a héten hosszabbította meg a zenekar vezetője, Horváth Zsolt a zenekar Művészeti Tanácsával egyetértésben. A megismerkedési időszakot az intenzív szakmai munka követi. Az igazgató új korszakban gondolkodik, új célokkal, új elvárásokkal.

prae.hu

Az intézmény 2012 tavaszán gazdasági társasággá alakul át. A szakmai fejlődés új szakaszának célja az együttes jelenlegi magyarországi státuszának továbbemelése, valamint a nemzetközi újrapozicionálás. A Kodály Központ rezidens zenekaraként az együttes Magyarország új zenei központjának motorja, melyet a 2011-es év kimagasló eredményei igazolnak.

Pannon Filharmonikusok

Pécs város szimfonikus zenekarának jogelődjét a Pécsi Püspökség Lickl György által 200 évvel ezelőtt, 1811-ben alapított székesegyházi zenekara jelentette. 200 éve más-más néven folyamatosan működött szimfonikus zenekar a városban.

1984-től létrejött az önálló előadó-művészeti intézményként, főállású muzsikusokat folyamatos munkaszerződéssel foglalkoztató Pécsi Szimfonikus Zenekar, fenntartója Pécs Megyei Jogú Város.

1989-től a zenekar művészeti vezetője az angol Howard Williams, akit az uruguay-i Nicolas Pasquet, Hamar Zsolt, majd Peskó Zoltán követte.

A legnagyobb fejlődési szakasz 2003-ban kezdődött meg. A zenekar a külföldi fellépések háttérbe szorításával elmélyült műhelymunkába és tudatos menedzsmentmunkába kezdett, melynek eredményeként Pannon Filharmonikusok néven a magyarországi vezető szimfonikus zenekarok sorába került. 2010. decemberétől a Pannon Filharmonikusok a Kodály Központ rezidens zenekara, 2011 őszétől vezető karmestere Bogányi Tibor.

Pannon Filharmonikusok

A hangversenyzenekar repertoárja minden korszakot és a teljes szimfonikus zeneirodalmat felöleli, a barokk zenétől az operán át számos kortárs magyar és külföldi szerző művéig.

Műsorpolitikájának részeként a 0 éves csecsemőktől minden korosztálynak kínál programsorozatot, melyeken a korosztály érettségének és igényeinek megfelelő szimfonikus zenei programot nyújt az évad során.

A Kodály Központ rezidens zenekaraként Magyarországon egyedülállóan magas, évi 42 produkcióra van kötelezettsége, melyen felül a budapesti sorozatát, a Pécsi Bazilikában fenntartott sorozatát, a gyermeksorozatait, a vendégszerepléseit és a Pécsi Nemzeti Színház zenés produkcióit is ellátja.

A felnőtteknek szóló bérletes sorozatokban a hangversenyek minden műfaji igényre válaszolnak, a Pécsi Bazilikában oratórikus sorozatot tart fenn. A Kodály Központ regionális szerepkörét felismerve szombati napokon is kínál hangversenysorozatot a turizmus igényeinek kiszolgálására. A szakmai munka gerincét nyújtó bérletes hangversenyeken felül az év jelen napjaihoz, alkalmaihoz kötődően nyújt szimfonikus zenei esteket az érdeklődőknek.

A szakmai élet vérkeringésében történő részvétel érdekében egyetlen nem budapesti szimfonikus zenekarként az együttes 8 éve teltházas bérletsorozatot tart fenn a Művészetek Palotájában Budapesten.

A Pécsi Szimfonietta közreműködik a Pécsi Nemzeti Színház zenés produkcióiban, illetve egyedi kamaraszimfonikus feladatokat lát el régi szerte. A széleskörű műsorpolitikájának és tudatos értékesítésének köszönhetően egy regionális vonzerejű megyeszékhelyen 2011-ben több mint 40.000 fizető nézője volt a zenekarnak.

Bogányi Tibor vezető karmester

A magyar származású Bogányi Tibort a finn karmester-generáció legérdekesebb és legtehetségesebb tagjaként tartják számon. 28 évesen a Turku Philharmonic Orchestra vezető karmesterévé nevezték ki, 2003 és 2006 között töltötte be ezt a posztot.

2008-tól a Lappeenranta Városi Zenekar zeneigazgatója és vezető karmestere. A híres, háromévente megrendezésre kerülő nemzeti Lappeenranta Énekverseny zenekarát is ő vezényelte 2010-ben.

A fiatal karmester az összes nagy finn zenekart dirigálta már, beleértve a Helsinki Filharmonikusokat, a Finn Rádió Szimfonikus Zenekarát, a Tampere Filharmonikusokat, és a Lahti Szimfonikusokat. Állt már az Oulu, Jyväskylä, Kuopio és Vaasa Városi zenekarok pódiumán. Számos ifjúsági zenekart vezényelt, 3 évig művészeti igazgatója volt a VIVO ifjúsági Szimfonikus Zenekarnak.

Világszerte ismert, szerepelt már a Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz-zal, az Orchester National du Capitole de Toulouse-zal, a Koppenhágai Filharmonikusokkal, a Mexico Állami Zenekarral, a Macao Szimfonikusokkal, a Sanghai Operával, a Szentpétervári Nemzeti Szimfonikus Zenekarral, a MÁV Szimfonikus Zenekarral, a Debreceni Filharmonikusokkal, a Nagyváradi Filharmonikusokkal, a Marosvásárhelyi Filharmonikusokkal és a szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekarral.

Rendkívül széles repertoárral rendelkezik a szimfonikus zenétől a kórusműveken át egészen az operáig és balettig. Nagy sikerrel dirigálta Stravinsky Le sacre du printemps-ját, Bizet Carmen-jét és Puccini Tosca-ját. 2006 őszén Mozart Cosi fan tutte-jét vezette a Finn Nemzeti Operában, 2006-ban Verdi La traviata-ját, 2010-ben pedig Mozart Don Giovanni-ját. 2005-ben egy olyan Bartók Béla sorozatot szervezett és vezényelt, mely Bartók összes művét felvonultatta, beleértve a Kékszakállú herceg várát, a Csodálatos mandarint vagy a Concerto-t.

Gordonkaművészi diplomáját megszerezve Jorma Panula és Lief Segerstam professzoroknál tanult tovább a híres Sibelius Akadémia karvezető osztályában.

Karmesteri diplomaszereplése Aulis Sallinen Hobbit című operájának világpremierje volt a Finn Nemzeti Operában. Fürszt János tanítványa lehetett a Párizsi Konzervatóriumban, majd Sir Colin Davisnél és Juri Simonovnál fejlesztette tovább tehetségét. 1999-ben második helyezést ért el Jorma Panula Nemzetközi Karvezetési Versenyén. Csellistaként 1996-ban megnyerte a Weiner Leó Versenyt, majd 1999-ben testvérével, Bogányi Gergellyel és Kelemen Barnabással a Kuhmo Nemzetközi Trió Versenyt, színpadon pedig máig láthatjuk hangszerével éppúgy, mint karmesteri pálcával.

Bogányi Tibor

Pannon koncertsorozat

Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 2012 tavaszán

A 8 éve teltházzal futó sorozatban a 2011-es évben tapasztaltak átmeneti közönségcsökkenést, melyet a túlsúlyba került kortárs művek okoztak, azonban ebben az évadban a zenekar visszanyerte közönségbázisát. Az idei programkínálat megtalálta azt az egyensúlyt, amelyet a Pannon Filharmonikusoktól megszokott a közönség és a kritika is: színvonalas műsor, ritkán játszott művekkel és népszerű művekkel egyaránt. 

A koncertsorozat nyitó- és záróhangversenyét a zenekar vezető karmestere, Bogányi Tibor vezényli. A sorozatot megelőzően 2011. novemberében Bogányi Tibor karmesterként és csellóművészként is bemutatkozott a budapesti közönségnek. Az első koncert – január 20. – különlegessége, hogy Bogányi Tibor és Bogányi Gergely együtt lépnek színpadra Rahmanyinov és Sosztakovics műveinek előadásával.

A sorozat második hangversenyén – március 2. – a Krakkói Filharmonikusok zeneigazgatója, Pawel Prytocki vezényletével játszik az együttes. A Krakkói Filharmonikusok az elmúlt évben két alkalommal is emlékezetes koncertet adott Pécsett Przytocki vezényletével. Hacsaturján fuvolaversenyét a koncerten Michael Martin Kofler, a világ egyik legkeresettebb fuvolavirtuóza adja elő.

A sorozat harmadik koncerte – április 21. – a méltán népszerű tehetséges fiatal hegedűművész, Baráti Kristóf közreműködésével Brahms és Sosztakovics műveit dolgozza fel. A zenekar az Armel Operaversenyen dolgozott együtt Olari Elts észt karmesterrel 2008-ban, aki az Észt Nemzeti Szimfonikus zenekar vezető vendégkarmestere.

Bérletzáró hangversenyünkön – május 11. – Bogányi Tibor és Perényi Miklós francia estet varázsol a közönség elé olyan népszrű művekkel, mint Debussy A tenger vagy Ravel Bolero című műve, valamint Henri Dutilleux ritkán játszott csellóversenyével.

A zene felemel - kampányfotó
 
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Michael Haydn és Antonio Salieri Requiemje a Müpában
Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés