bezár
 

zene

2008. 08. 15.
Sziget - Az R. E. M. újra begyorsított
MTI
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az R. E. M. David Bowie és a Radiohead után talán a harmadik igazi csúcsfellépő a Sziget fesztivál történetében: Michael Stipe és társai idén egy több éven át tartó sikertelen periódus után remek lemezzel (Accelerate-Gyorsíts) tértek vissza és szombaton a Nagyszínpadon próbálják bizonyítani, hogy nemcsak múltjuk, hanem jövőjük is van.

prae.hu

Az R. E. M. - akárcsak az idén nyáron a Balatonon fellépett B-52,s - Georgia államból, Athens városából indult, és 1980 áprilisában itt adta első koncertjét. A név a rapid eye movement (gyors szemmozgás) kifejezés rövidítése; az alvás idején észlelt, tudattalan agyműködést jelöli így a pszichológia. Az alapító négy tagból hárman, az énekes Michael Stipe, a gitáros Peter Buck és a basszusgitáros Mike Mills alkotják a mai felállást (Bill Berry dobos 1997-ben visszavonult). Bemutatkozó kislemezük, a Radio Free Europe gyorsan népszerű lett az amerikai rádióadók körében, talán azért, mert másképpen szólt, mint a college rock dalai általában: a country és a folk jegyeit viselő zenéjüket erős basszusfutamokkal ellensúlyozták, Stipe hangja pedig egészen tiszta, visszafogott volt. Az R. E. M. megragadta azt a pillanatot, amikor a poszt-punk átcsapott alternatív rockba.

Bár a Rolling Stone magazin szerint már 1983-ban övék az év albuma (Murmur) és hírük gyorsan eljut Európába, a világsztár státuszt, a stadionokat megtöltő turnét hetedik sorlemezük, az Out of Time hozza meg 1991-ben, rajta olyan slágerekkel, mint a Losing My Religion, a Shiny Happy People, a Near Wild Heaven és a Radio Song. Az Out of Time-ból csak az Egyesült Államokban négymillió darabot adtak el, a brit és az amerikai albumlistát is vezette, akárcsak az egy évvel később kiadott Automatic For The People, rajta a Drive és a Man On The Moon.

Az R. E. M. zenéje kétségkívül tartalmaz némi countrys ízt, ám míg utóbbi műfaj szövegeiben az álmok világa a leggyakoribb, Stipe realista gondolkodású, a mában él. "It,s the end of the world as we know it, and I feel fine" (Mint tudjuk, ez a világ vége, és én jól érzem magam) - énekli az 1987-ben megjelent, Document című lemezen.

A kilencvenes évek közepétől kiadott lemezeik a kísérletezés útját járják. A Monster (1994) a csapat keményebb, nyersebb oldalát mutatta meg, a New Adventures In Hi-Fi (1996) csendesebb, lassabb. Bill Berry dobos, aki 1995-ben összeesett a turné alatt, és ezután agyi értágulattal kórházban kezelték, 1997-ben kilépett, egészségét nem kockáztatta tovább. 

Az erőtlen Upot (1998) - ennek turnéja Budapestet is érintette - a kritikusok és a közönség egyaránt rosszul fogadta, a 2001-es Reveal is csak néhány dalában idézi az R. E. M. klasszikus korszakát, a 2004-es, erősen túlcsiszolt Around The Sun pedig még annyiban sem.

Az R. E. M.-et ekkor sokat leírták, eltemették, ám ők ismét összeszedték magukat. A tavaly kiadott első koncertalbumuk meglepően nagy siker lett, idei új lemezük, az Accelerate (Gyorsíts) pedig kellemes meglepetés: hangzása friss, rockos, a számok gyorsak, lüktetőek, és nyoma sincs Michael Stipe énekes-szövegíró korábbi depressziós szövegeinek sem.

A kevesebb sokszor több - ezt bizonyítja, hogy az Accelerate mindössze 36 perc hosszú. Az album talán két legjobb dala a Houston és az Until The Day Is Done, mindkettő korai korszakukat idézi.

nyomtat

További írások a rovatból

Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Roskó Gábor és a Project333

Más művészeti ágakról

Szombathelyi és agyagosszergényi napló
Az őszi Életünk lapszám rendhagyó bemutatójáról
színház

Beszámoló az V. Csokonai színházpedagógiai és színházi nevelési konferenciáról
gyerek

Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés