art&design
2012. 05. 10.
Válság előtti a Virág Judit Galéria aukciós kínálata
Kétféle címlappal, Perlrott Csaba Vilmos és Iványi Grünwald Béla egy-egy fauve remekművének reprodukciójával jelent meg a Virág Judit Galéria május 17-iki árverési katalógusa, kiemelve a kínálat két csúcsfestményét.
Az aukciósház jubileumi, 40. árverése már-már a válság előtti időket idézi a magyar festészet nagyjainak főműveivel, sokszor kiállított, jól dokumentált vagy éppen az ismeretlenségből felbukkant művekkel. Az aukción összesen 204 tételt kínálnak eladásra, az összkikiáltási ár eléri a 420 millió forintot.
Perlrott Csaba Vilmos 1907-től a párizsi fauve mesterek környezetében dolgozott, a Matisse Akadémia első növendékeinek egyike volt. Az ott ért hatásokat, az új irányzatokat, stílusokat szintetizálta a nagybányai iskolából eredő szemlélettel. Az 1908-ra datált Verőfényes udvar Nagybányán Perlrott korai remekműve egyben a magyar fauve festészet emblematikus alkotása Az izzó, harsány, színes, ragyogóan friss kép az aukció legdrágább tétele, 34 millió forintos kezdő árral, 55 és 75 millió közötti becsértékkel.
Megérintette a francia hatás az idősebb mestereket is. Erről tanúskodik Iványi Grünwald Béla életművének egyik kiemelkedő alkotása, az ugyancsak 1908-as Nagybányai táj. A fauve stílusú tájképet határozott körvonalak, erőteljes színvilág, dekorativitás uralja. A hosszú ideje magángyűjteményben őrzött kép 20 millió forintos kikiáltással, 40 és 50 millió közötti becsértékkel várja új tulajdonosát.
Perlrottól még két festményt kínálnak: a Párizsi Notre-Dame-ot és a művész kiérlelt stílusú, Nagybánya főterét ábrázoló 1910-es festményét, 5,5 és 4,8 milliós induló árral. Iványitól is szerepel még egy csendélet és egy viharos táj 2 millió, illetve 650 ezer forintért.
Most, amikor a Magyar Nemzeti Galériában Ferenczy Károly életmű-kiállítása látható, felbukkant a mester legkedveltebb képének, a Madárdalnak egy ismeretlen vázlata, előzménye. A szakirodalom még nem döntötte el, hogy ez azonos-e a Ferenczy életmű-katalógus szerinti, 1919-től rejtőző alkotással, a Madárdal első változatával vagy egy teljesen új, korábban adatszerűen sem ismert művel gazdagodott a Ferenczy-oeuvre. A most aukcióra kerülő 1893-as Változat a Madárdalhoz festmény Ferenczy egyik legkorábbi plein-air alkotása. Kikiáltási árát 10 millió, becsértékét 16 és 22 millió forinton jegyzik.
Különös gyűjtői darab az a 24 és 32 millió forint közé becsült Scheiber Hugó-festmény, amelyet legutóbb 2010-ben az olasz futurista Depero budapesti kiállításán láthatott a közönség. Scheiber 1933-ban az olasz futuristák kiállításán is kivételes bánásmódban részesült. A mozgalmat alapító Marinetti két teremet üríttetett ki a tárlatra késve érkező magyar művész képeinek. Ezek között több, a nagyvárosi élet színhelyeit, bárokat, kávéházakat, cirkuszt megörökítő darab is volt. Hasonló témájú az aukciós olaj-pasztellkép, egy kávéházi jelenet dekoratív, ledér nő és kalapos férfi kettősével. A gyűjtők emellett még kilenc Scheiber-képre tehetnek ajánlatot.
Kondor Béla-festmény csak elvétve kerül aukcióra és még ritkább, hogy egy csendéletet árverezzenek, ez ugyanis ritka téma a Kondor-életműben. Csak korai stúdiumaiból ismertek e témájú művei, kivétel az 1962-es konstruktív elemeket tartalmazó műtermi csendélet, amelyet 20 és 24 millió forint közötti becsértékkel lehet megpályázni.
Mindemellett az anyagban a 20. század csaknem minden fontos irányzata és művésze jelen van. A Nyolcak művészcsoportot Kernstok Károly, Kmetty János, Márffy Ödön, Czigány Dezső, a Gresham-kört Bernáth Aurél, Szőnyi István, az Európai Iskolát Ámos Imre, Anna Margit művek képviselik. Ott vannak az izgalmas tételsorban a besorolhatatlan festőóriások, Szinyei Merse Pál, Mednyánszky László, Gulácsy Lajos, Aba Novák Vilmos, Vaszary János, Batthyány Gyula és Kádár Béla munkái is.
Perlrott Csaba Vilmos 1907-től a párizsi fauve mesterek környezetében dolgozott, a Matisse Akadémia első növendékeinek egyike volt. Az ott ért hatásokat, az új irányzatokat, stílusokat szintetizálta a nagybányai iskolából eredő szemlélettel. Az 1908-ra datált Verőfényes udvar Nagybányán Perlrott korai remekműve egyben a magyar fauve festészet emblematikus alkotása Az izzó, harsány, színes, ragyogóan friss kép az aukció legdrágább tétele, 34 millió forintos kezdő árral, 55 és 75 millió közötti becsértékkel.
Megérintette a francia hatás az idősebb mestereket is. Erről tanúskodik Iványi Grünwald Béla életművének egyik kiemelkedő alkotása, az ugyancsak 1908-as Nagybányai táj. A fauve stílusú tájképet határozott körvonalak, erőteljes színvilág, dekorativitás uralja. A hosszú ideje magángyűjteményben őrzött kép 20 millió forintos kikiáltással, 40 és 50 millió közötti becsértékkel várja új tulajdonosát.
Perlrottól még két festményt kínálnak: a Párizsi Notre-Dame-ot és a művész kiérlelt stílusú, Nagybánya főterét ábrázoló 1910-es festményét, 5,5 és 4,8 milliós induló árral. Iványitól is szerepel még egy csendélet és egy viharos táj 2 millió, illetve 650 ezer forintért.
Most, amikor a Magyar Nemzeti Galériában Ferenczy Károly életmű-kiállítása látható, felbukkant a mester legkedveltebb képének, a Madárdalnak egy ismeretlen vázlata, előzménye. A szakirodalom még nem döntötte el, hogy ez azonos-e a Ferenczy életmű-katalógus szerinti, 1919-től rejtőző alkotással, a Madárdal első változatával vagy egy teljesen új, korábban adatszerűen sem ismert művel gazdagodott a Ferenczy-oeuvre. A most aukcióra kerülő 1893-as Változat a Madárdalhoz festmény Ferenczy egyik legkorábbi plein-air alkotása. Kikiáltási árát 10 millió, becsértékét 16 és 22 millió forinton jegyzik.
Különös gyűjtői darab az a 24 és 32 millió forint közé becsült Scheiber Hugó-festmény, amelyet legutóbb 2010-ben az olasz futurista Depero budapesti kiállításán láthatott a közönség. Scheiber 1933-ban az olasz futuristák kiállításán is kivételes bánásmódban részesült. A mozgalmat alapító Marinetti két teremet üríttetett ki a tárlatra késve érkező magyar művész képeinek. Ezek között több, a nagyvárosi élet színhelyeit, bárokat, kávéházakat, cirkuszt megörökítő darab is volt. Hasonló témájú az aukciós olaj-pasztellkép, egy kávéházi jelenet dekoratív, ledér nő és kalapos férfi kettősével. A gyűjtők emellett még kilenc Scheiber-képre tehetnek ajánlatot.
Kondor Béla-festmény csak elvétve kerül aukcióra és még ritkább, hogy egy csendéletet árverezzenek, ez ugyanis ritka téma a Kondor-életműben. Csak korai stúdiumaiból ismertek e témájú művei, kivétel az 1962-es konstruktív elemeket tartalmazó műtermi csendélet, amelyet 20 és 24 millió forint közötti becsértékkel lehet megpályázni.
Mindemellett az anyagban a 20. század csaknem minden fontos irányzata és művésze jelen van. A Nyolcak művészcsoportot Kernstok Károly, Kmetty János, Márffy Ödön, Czigány Dezső, a Gresham-kört Bernáth Aurél, Szőnyi István, az Európai Iskolát Ámos Imre, Anna Margit művek képviselik. Ott vannak az izgalmas tételsorban a besorolhatatlan festőóriások, Szinyei Merse Pál, Mednyánszky László, Gulácsy Lajos, Aba Novák Vilmos, Vaszary János, Batthyány Gyula és Kádár Béla munkái is.
További írások a rovatból
KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában
Más művészeti ágakról
Interjú Nagy Emmával