bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Németh Gábor Dávid --

felhasználói adatlapja

Németh Gábor Dávid által feltöltött cikkek:

Vezetett séták Versvárosban
Vezetett séták Versvárosban
Fenyő D. György: Útikalauz a vershez. Tilos az Á, 2021
Fenyő D. György magyartanár, irodalomtörténész, tankönyvek és egy esszégyűjtemény szerzője ezúttal útikalauzt kínál az olvasónak, hogy huszonöt kortárs és klasszikus magyar versen keresztül olvasási- és befogadási stratégiákat kínáljon a költészethez. A kalauz célja, hogy segítsen felfedezni magukat a verseket, vezesse az olvasót a versek világában, segítse az eligazodást. Teszi mindezt úgy, mintha maga is velünk barangolna, és együtt fedeznénk fel a versek világát, beszélgetve, akár vitatkozva.
Hidat építeni kultúrák között
Hidat építeni kultúrák között
Interjú Wéber Katával útkeresésről, a színházi és filmes alkotásmódok különbségeiről, külföldi tapasztalatokról
Wéber Kata színésznő, forgatókönyvíró, dramaturg, színházi szerző, legutóbbi munkáját, az Evolúció című filmet nyáron mutatták be Cannes-ban. Első amerikai filmje, a Pieces of a Woman nagy sikert aratott, a Variety pedig a tíz legígéretesebb forgatókönyvíró közé választotta. Színészként is bejárta a világot, az utóbbi időben pedig szöveges munkái kapnak nagyobb hangsúlyt.
A folyamatok önmagukat gerjesztik
A folyamatok önmagukat gerjesztik
Interjú Ördög Tamással kaposvári pályakezdésről, a társulatalapítás lehetőségeiről, külföldi tapasztalatokról
Ördög Tamás a Kaposvári Egyetemen diplomázott 2009-ben, majd elvégezte a Károli Gáspár Református Egyetem színháztudomány szakát is. 2009 óta a Dollár Papa Gyermekei társulat vezetője Kiss-Végh Emőkével. Előadásaik bejárták Európát, és Amerikában is több helyen megfordultak.
Ott állok a könyv mögött
Ott állok a könyv mögött
Háttérinterjú Nádori Lídia műfordítóval a fordítás folyamatáról, munkamódszerekről, a személyes ízlés, a kiadói profil és az olvasói igény viszonyáról, a fordítók sokszínűségéről
Nádori Lídia műfordító, főként kortárs német prózát és gyerekirodalmat fordít. Mások mellett Terézia Mora, Ingo Schulze, Herta Müller, Otfried Preußler műveit ültette át magyarra. Számos műfordítói szemináriumot vezetett Magyarországon és Németországban. Munkájáért a Marion Gräfin Dönhoff Alapítvány díjában részesült. A Magyar Műfordítók Egyesületének jelenlegi elnöke, alapító tagja, első elnökségi tagja volt. A Műfordítók Szakmai Hétvégéje alapítója, 2010-2018 között szervezője.
Egyéni utakat jártam
Egyéni utakat jártam
Interjú Simkó Beatrixszal pályakezdésről, külföldi lehetőségekről, az alkotóművészet és az előadóművészet útjairól
Simkó Beatrix táncos, koreográfus, performer, médiaművész. Németországi erős jelenléte mellett munkáit Európa-szerte bemutatta Belgiumtól Finnországig. Long time no see! című előadását beválogatták az Avignoni Fesztivál és az Aerowaves Fesztivál hivatalos programjába.
A jelenlét ereje érdekel
A jelenlét ereje érdekel
Interjú Ubrankovics Júlia színésznővel filmes és színházi szerepeiről, amerikai tapasztalatairól
Ubrankovics Júlia több mint tíz éve Amerikában is él, ahol filmekben és színházban is játszik. Tanult New Yorkban, Németországban, többször dolgozott Hawaii-on, mindeközben végig kapcsolatban maradt a hazai szakmával, és magyar produkciókban is rendszeresen játszik.
A mindennapok történései dinamizálnak
A mindennapok történései dinamizálnak
Interjú Hód Adrienn koreográfussal táncosok lehetőségeiről, egyéni utakról és koprodukciókról
Hód Adrienn koreográfus, 2007-ben alapította meg a HODWORKS együttest, amely szabadúszó alkotókkal működő, a hazai és a nemzetközi kortárstánc-színtéren is aktív csapat. Előadásaival bejárta Európát, társulatával játszott Ázsiától Amerikáig világszerte, Magyarországon pedig többszörös nyertese a Lábán Rudolf- és Imre Zoltán-díjnak.
Mindig adott közösségben működik a színház
Mindig adott közösségben működik a színház
Interjú Kelemen Kristóffal pályakezdésről, munkamódszerekről, dramaturgstátuszról, külföldi tapasztalatokról
Kelemen Kristóf dramaturg szakon végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol jelenleg a doktori tanulmányait folytatja. Kőszínházi és független struktúrában is alkot, a Radnóti Színház dramaturgja. Előadásait számos hazai és nemzetközi fesztiválon játszották és díjazták.
Határátlépések
Határátlépések
Interjú Hudi Lászlóval a Mozgó Ház Társulásról, munkamódszerekről, külföldi lehetőségekről
Hudi László rendező, koreográfus 1994-ben megalapította saját önálló társulatát, a Mozgó Ház Társulást, amely évi mintegy ötven előadását főleg külföldön játszotta. A magyar színjátszás történetében először, 2000-ben felléptek az Avignoni Fesztiválon, emellett előadásaikat a világ számos más országában és fesztiválján is játszották: Berliner Festspiele, Bonni Biennále, Hamburg, Wiener Festwochen, Caracasi Nemzetközi Fesztivál, londoni LIFT, Arhus, Basel, Cividale, Polverigi, Antwerpen, Brüsszel, Amszterdam, Groningen, Münster, Freiburg, philadelphiai Fringe Fesztivál, Ljubljana, Prága, Zágráb, Szarajevó…
Folytatódik az Eötvös Péter Alapítvány nemzetközi mentorprogramja
Folytatódik az Eötvös Péter Alapítvány nemzetközi mentorprogramja
Az Eötvös Péter Alapítvány további három évre nyert támogatást nemzetközi mentorprogramja folytatására. A 2021-es kiírás már elérhető az alapítvány honlapjáról
A program vezető professzora Eötvös Péter (zeneszerző, karmester) és Vajda Gergely (zeneszerző, karmester). 2018-ban Alessandro Solbiati, Kathinka Pasveer, Johannes Schöllhorn, Cathy Milliken és Camilla Hoitenga foglalkozott a fiatal karmesterekkel, zeneszerzőkkel, 2019-ben Heinz Holliger, Kaija Saariaho és Hanspeter Kyburz is dolgozott a mentorált fiatal tehetségekkel a mesterkurzusokon. 2020-ban Fabián Panisello, Olga Neuwirth és George Benjamin tanít majd a kurzusokon.
A fiataloknak fel kell fedezniük a saját hatalmukat
A fiataloknak fel kell fedezniük a saját hatalmukat
Interjú Tompa Gáborral a különböző országokban szerzett tapasztalatairól, az oktatás és intézményvezetés örömeiről és nehézségeiről
Tompa Gábor erdélyi magyar színházi rendező, a Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatója és főrendezője, az Európai Színházi Unió elnöke. Világszerte rendezett és tanított, az Egyesült Államokban tanszékvezető.
Ne csak a mi nézőpontunk uralkodjon
Ne csak a mi nézőpontunk uralkodjon
Interjú Marsalkó Eszterrel Skóciáról, sokszínű színházi tevékenységeiről, aktuális lehetőségekről
Marsalkó Eszter dramaturgként, rendezőként, producerként is részt vesz különböző előadások létrehozásában, a nevéhez köthető előadások között zenés színház, opera, tánc, cirkusz, bábszínház is található.
A személyes kapcsolatok számítanak
A személyes kapcsolatok számítanak
Interjú Veress Annával a német és a magyar színházi rendszer különbségeiről és hasonlóságairól, a dramaturgok pozíciójáról, alkotótársakról
Veress Anna dramaturg, korábban a Katona József Színház munkatársa volt, később a Krétakör megalakulásától annak tagja. A Krétakör megszűnése óta szabadúszó, leginkább Németországban dolgozik, Bodó Viktor rendszeres alkotótársa.
Megvan a lehetőség, hogy jól csináljam
Megvan a lehetőség, hogy jól csináljam
Interjú Balog Dóra színésznővel tanulásról, Svájcról, útkeresésről és kulturális különbségekről
Balog Dóra Svájcban él, játszik színházban, filmben, magyarul, németül, angolul. Legtöbb munkája német nyelvterületen van, és folyamatosan keresi az újabb lehetőségeket.
Nem csak szuperhősnek látod
Nem csak szuperhősnek látod
Interjú Vági Bencével az újcirkusz formáiról, az alkotóművészek sokszínűségéről, a fiatalok lehetőségeiről
Vági Bence koreográfus, rendező. A Recirquel Társulat bázisán beszélgettünk vele, amelynek alapítója és művészeti vezetője.
Amit a mesemondó kiemel
Amit a mesemondó kiemel
Interjú Kovalik Balázzsal aktuális munkáról, a fiatalok lehetőségeiről, a szakma működéséről és helyéről Magyarországon
Kovalik Balázs rendező, 2010-ig a Magyar Állami Operaház és a Budapesti Őszi Művészeti Fesztivál művészeti vezetője. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem opera tanszakát vezette, jelenleg docens a lipcsei Zeneművészeti Egyetem opera szakán és a berlini Művészeti Egyetem opera szakán, emellett a müncheni August Everding Bayerische Theaterakademie Opera tanszék vezetője.
Igyekszünk helyzeteket generálni
Igyekszünk helyzeteket generálni
Háttérinterjú Barda Beátával és Szabó Györggyel a Trafó működéséről, kapcsolódó projektekről, a nemzetközi beágyazottságról
Szabó György a Trafó alapítója, jelenleg menedzserigazgatója, Barda Beáta pedig ügyvezető igazgatója. A Fiatal Művészek Klubja jogutódjaként induló intézmény több mint húsz éve működik.     
Produkcióról produkcióra
Produkcióról produkcióra
Háttérbeszélgetés Balog Józseffel a Thealter nemzetközi színházi fesztivál indulásáról és működéséről, kapcsolatrendszerekről, a fiatalok lehetőségeiről
Balog József a Thealter nemzetközi színházi fesztivál művészeti vezetője, emellett rendezőként és színészként is dolgozik.
A személyesség a fontos
A személyesség a fontos
Interjú Néder Panni színházrendezővel a személyességről, intimitásról, Berlinről, autobiografikus színházról
Néder Panni ma már Berlinben él, előadásokat készít, kemény munkával építi fel színházi munkáit, saját magát. Itthoni és ottani élményeinek találkozása ugyanúgy formálja őt magát, mint az előadásait.
Közös felfedezésélmény, motiváció, példamutató funkció
Közös felfedezésélmény, motiváció, példamutató funkció
A Fausttól a Szívlapátig. Kortárs könyvek a középiskolában
A Tilos az Á Kiadónál egy olyan hiánypótló munka jött létre, amely remélhetőleg mintaként szolgál majd hasonló kiadványok elkészüléséhez. A Fausttól a Szívlapátig csomópontként működik, amely nemcsak a kortárs irodalmat köti össze a középiskolai oktatással, hanem a kultúra különböző rétegeire is fogékony, és mediálisan is nyitott.
Magyar siker a legjelentősebb kreatív portfólióban
Magyar siker a legjelentősebb kreatív portfólióban
Kőteleky Aywee munkáját a világ legjobbjai között tartják számon
A Capsules Book nyilvánosságra hozta azon művészek munkáit, melyek egyedi stílusukban és különleges megoldásaikban kiemelkedőnek számítottak nemzetközi szinten. Ebbe a több száz oldalas ausztrál kiadványba – mely a Warner Bros-tól, Universal Music-on át egészen a Sony Music-ig mindenki asztalán megtalálható– egyedüli magyarként került be Kőteleky Aywee festő és art director képsorozata.
Locarnói nagydíj A létezés eufóriájáért
Locarnói nagydíj A létezés eufóriájáért
Szabó Réka dokumentumfilmje nyerte locarnói fesztivál Kritikusok Hete programjának nagydíját. A Tünet Együttes 2015-ben bemutatott táncszínház előadásának próbafolyamatát feldolgozó egészestés film rendezője személyesen vette át a rangos elismerést szombaton Locarnóban.
Bele kell menni helyzetekbe
Bele kell menni helyzetekbe
Interjú Alföldi Róberttel pályakezdésről, a fiatalok helyzetbe hozásáról, lehetőségekről, nyitottságról
Alföldi Róbert színész, rendező, volt színházigazgató, műsorvezető. Festőként is ismert, jelenleg az Átrium Galéria művészeti tanácsadója. Nemrég Ecuadorban rendezett operát, jelenleg a Hatszín Teátrumban dolgozik.
Hagyományok és újítások
Hagyományok és újítások
Interjúsorozat a cirkuszról, változásokról, zártságról és nyitottságról, klasszikus és új találkozásairól
Öt kötet, huszonhat élet, egy kapocs. A Cirkuszi csodaemberek artistaművészek életét mutatja be életinterjúkon keresztül. Illetve ezzel együtt a cirkusz működését, alakulását, lehetőségeit, a különböző nézőpontok sokszínűségét. Történetiségében kapunk átfogó képet az európai- és világcirkusz trendjeiről, előnyeiről és hátrányairól, a hazai cirkusz életéről.
Átszőni a művészeti ágakat
Átszőni a művészeti ágakat
Interjú Tóth Kingával intermediális alkotásról, a fiatalok lehetőségeiről, szellemi műhelyekről, fordításról
Tóth Kinga költő, hangperformer, vizuális művész. Verseket magyar, angol és német nyelven is ír, performanszaival turnézik, kulturális programokat szervez, a grazi Forum Stadtpark és a nemzetközi Femness fesztiválprogramok kurátora.
Lehet bátran kísérletezni
Lehet bátran kísérletezni
Interjú Bodó Viktorral a pályakezdésről, a Szputnyikról és a külföldi jelenlétről
Bodó Viktor több mint tíz éve dolgozik külföldön is, elvégezte a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész majd rendező szakát, tagja volt a Krétakörnek, majd a Katona József színháznak, megalapította a Szputnyik Hajózási Társaságot, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Zsámbéki Gábor mellett tanársegéd volt, Székely Gáborral közösen színházrendező osztályt vezetett. Jászai Mari- és Hevesi Sándor-díjas, nemrégen megkapta az Europe Prize Theatrical Realities díjat és a Német Színházi Társaság díját (ITI). Most szabadúszó, amikor beszélgettünk vele, éppen az elsős színészhallgatók vizsgáján dolgozott itthon az egyetemen, illetve az Örkény Színházban próbált.
Meg kellett értenem más kultúrákat
Meg kellett értenem más kultúrákat
Interjú Mundruczó Kornéllal a filmes és a színházi lét különbségeiről
Mundruczó Kornél film- és színházrendezőként is ismert Magyarországon és külföldön egyaránt. Filmjeit rendszeresen Cannes-ban mutatják be, színházi előadásaival világszerte turnézik. A Proton Cinema nevű produkciós cég és a Proton Színház nevű virtuális társulat alapítója.
A színház alkalmazott oldala
A színház alkalmazott oldala
Interjú Schilling Árpáddal érvényesülésről, a fiatalok lehetőségeiről és elsősorban: színházról
Budapest, kávézó zajai, csörömpölés, sürgés-forgás, beszélgetések, nevetések. A folyamatosan változó zsivajba vegyül a Krétakör, siker, külföld, kultúra is.
A cirkusz nem fekete-fehér
A cirkusz nem fekete-fehér
Interjú Kristóf Krisztiánnal nyitottságról, örökölt hitelességről, a klasszikus és az új cirkusz találkozásáról
A Fővárosi Nagycirkuszban beszélgettünk, ahol alig néhány évesen már szaladgált, azóta a cirkusz világának egyik legkiemelkedőbb embere lett: bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, megálmodta a Repülőcirkuszt, és nemrég dolgozott Tim Burtonnel és Eva Greennel.
Kicsiklandozni belőlük a potenciált
Kicsiklandozni belőlük a potenciált
Interjú Bazsó Adriennel színház-pedagógiáról, nyitottságról és kíváncsiságról, kezdésről és újrakezdésről
Bazsó Adrienn rendező, színésznő, színházpedagógus évek óta Berlinben él, ahol a legnagyobb színházakban dolgozik, emellett gyerekekkel foglalkozik, fiatalokkal készít előadásokat. 
Kitaposatlan ösvényen
Kitaposatlan ösvényen
Interjú Máté Bencével természetfotózásról, lesekről és technikákról, környezetvédelemről
Máté Bence a legeredményesebb magyar természetfotós, aki 2010-ben elnyerte „Az év természetfotósa 2010” címet. Detektívüveges fotótechnikájával is nemzetközi hírnevet szerzett, leseit világszerte használják természetfotósok.  
Ellenőrizhető élet
Ellenőrizhető élet
A 26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál első napja
15 óra, megtelt galéria, színpadon a Huld együttes, északi mélység, hideg szájak, fehér hangok, ütik a bőrt, mintha csatába hívnának. Kezdődik a 26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál.
A skáldoktól Knausgårdig
A skáldoktól Knausgårdig
Olav Berstaddal, Norvégia nagykövetével a norvég kultúráról, irodalomról, szakadásokról és egységekről beszélgettünk
A művészetnek van szerepe abban a folyamatban, hogy Norvégia egyáltalán létrejött úgy, ahogy ma ismerjük, és természetesen a jelenleg róla alkotott kép folyamatos formálásában szintén. Még azt is megtudhatjuk a norvég nagykövettől, hogy ő mit olvas szívesen.
Tehetség és siker hálózatai
Tehetség és siker hálózatai
Barabási Albert-László, Vedres Balázs és Palya Bea: Mi a siker titka? – hálózatok a siker szolgálatában
Siker, kiszámíthatóság, hálózatok, művészetek, hatalom. Ezekre a hívószavakra a legváltozatosabb összetételű közönséggel telt meg az auditórium. A CEU Határtalan tudás című rendezvénysorozatának második része a Mi a siker titka? – hálózatok a siker szolgálatában címet kapta, a vendégek pedig Barabási Albert-László, Vedres Balázs és Palya Bea voltak.
Átvágni a gordiuszi csomót
Átvágni a gordiuszi csomót
Interjú Ugrai Istvánnal
Decemberi délután, sötétedik, halk zene az előtérben, zajok a kávézó felől, nagy bútorokat hoznak be kintről, feltehetően egy előadás kellékei. Színház. Ugrai Istvánnal, az Átrium igazgatójával beszélgettünk.
Anyamúzeum és képhasadás
Anyamúzeum és képhasadás
Peeping Tom a CAFé Budapesten
Szabadulóművészet. Kiszabadulás a közép-közép sötétségéből, beszabadulás a terek intimitásába, felszabadulás a társadalmilag pozícionált szubjektum nyomasztó reflektálatlanságából. A színház elszabadulása. Az egységes narratíva hiánya, a montázstechnika, a történet és a szereplők megismerhetetlensége, az élő és élettelen elmosódása hogyan képesek termékeny kérdéseket, problémákat, értelmezési lehetőségeket és befogadói stratégiákat felvetni? Innen indul a Peeping Tom társulat Moeder előadása a Trafóban.
„Skandallum” a Völgyben
„Skandallum” a Völgyben
Kollár Árpád: A Völgy, írta Tárkony. Csimota Kiadó, 2016.
Egy völgy mindig határ, ez a szó pedig mindig többletjelentéssel jár. Pedig Tárkony és az ő barátai sokkal érdekesebbek, mint az, amit egy határ jelenthet. Ez a falu aligha elválaszt, sokkal inkább összeköt, mégpedig minket, olvasókat a vadcsízekkel, a színnyalókkal, a bátorságcsavarral és rengeteg kalanddal.
Köztársaság, vagyis jóváhagyott egyeduralom
Köztársaság, vagyis jóváhagyott egyeduralom
Szálinger-darab újra a Trafóban
Köztársaság. Ez a cím már eleve sokat mond, hiszen a színház arról beszél, ami problémás, ami fájó, ami zavaros, ami aktuális. És ma Magyarországon ennek a szónak a jelentése, és a hozzá fűződő viszonyunk igencsak problémás. Mert a köztársaság nemcsak a hazánk nevéből kopik ki újra és újra, hanem az érzésekből, a hangulatból, a hozzáállásból, a toleranciából. A köztársaság, a demokrácia ma a nem szabad szabadság. 
Kötelező
Kötelező
A pécsi Escargo Hajója előadásáról
Talált vagy kitalált? Hogyan tudjuk megkülönböztetni a táncost a tánctól? Elmosódik a határ a valóság és a fikció között, az „én” és az „ő” között. Mi lesz, ha összeadjuk Rómeót, Odüsszeuszt, Goriot apót, Dantét, Nyinát, Tündét, Catherine-t, Antigonét? Egy kötelező olvasmányokból összerakott előadás, az ÖKöR, mégpedig Pécsett, Szabó Attila rendezésében.
És megint egy szép nyári nap
És megint egy szép nyári nap
Handke-darab a Bethlen téren
Olyan különös ruhában lenni! Egy férfi és egy nő beszélget, és már az első pillanattól fogva ott van ez a furcsa érzés a teremben, valami feszélyez. Hadd pontosítsak: két ember beszélget. Nem mintha nem lenne igaz, hogy az egyik férfi, és a másik nő, mégis azt érzem fontosnak, hogy Peter Handke Az aranjuezi szép napok című darabjának előadása emberi. 
Verőcsény forever!
Verőcsény forever!
Mindez csak mese. Zene, sok-sok nevetés a Katona József Színház kellemes székeiben, jó társasággal, jó hangulatban, kényelmesen. A mosoly mégis az arcunkra fagy A bajnok című Pintér Béla-rendezést látva.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés