art&design
2012. 09. 26.
Nyolcak-kiállítás Bécsben
Csütörtöktől Bécs két kiállítóhelyén is találkozhat a közönség az előző századfordulón alkotó magyar festőcsoport, a Nyolcak munkáival; a Kunstforumban két hete látható festészeti kiállítás után a Balassi Intézet - Collegium Hungaricum Bécsben (CHW) grafikai tárlat nyílik Die Acht - Der Akt (Nyolcak - Az akt) címmel.
Az intézet UngArt galériájában csütörtöktől megtekinthető kiállítás anyaga csaknem 80 rajzot vonultat fel 8 magyarországi múzeum, 3 galéria és 12 magyar magángyűjtő gyűjteményéből.
A bemutatott művek egyharmada még nem szerepelt nyilvános kiállításon, számos rajz az elmúlt két év kutatásainak eredményeként került felszínre, és nagy részük most jelenik meg először a kiállítás német nyelvű katalógusában - tájékoztatta a Collegium Hungaricum Bécs az MTI-t.
A tárlaton helyet kapnak a nyolc festő (Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos) párizsi magánakadémiákon alkotott akt croquis-jai, aktfestményei, a többalakos kompozícióikat előkészítő stúdiumok és a monumentális művek vázlatai csakúgy, mint az önálló művekként értékelhető tusrajzok és rézmetszetek, köztük olyanok, amelyek korabeli művészeti és irodalmi lapok reprodukcióiként is megjelentek.
A CHW tárlata az egyik legfontosabb bécsi kiállítóhely, a Kunstforum Nyolcak-kiállításának kísérőtárlataként nyílik meg. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója az MTI-nek felidézte: a modernista festőcsoportot bemutató kunstforumbeli kiállítás budapesti változatát 2011-ben, a 20 ezer látogatót vonzó pécsi bemutatkozás után több mint 50 ezren tekintették meg a Szépművészetiben.
A főigazgató ekkor hívta fel a Kunstforum igazgatója, Ingried Brugger figyelmét a Nyolcakra, javasolva a kiállítási anyag bécsi bemutatását. Egy budapesti megbeszélésen rövidesen meg is egyeztek: a modernista magyar festőcsoport 2012-ben, az ausztriai Klimt-év idején Bécsben is bemutatkozhat.
Baán László hangsúlyozta, Magyarország számára fontos, hogy a külföldön eddig nem ismert, értékes művészeti anyag Bécs talán legfontosabb, jelentős törzsközönséggel bíró kiállítóhelyén mutatkozhat be, ráadásul a kiállítást egy nagyon intenzív kampány kíséri, amely szintén a magyar művészetre, Magyarországra irányítja a bécsiek figyelmét.
Mint emlékeztetett, a kiállítással ismeretlen terület tárul fel az osztrák közönség előtt, amely szembesülhet vele, hogy a bécsi szecesszió virágzása idején külön utat járva, a világ akkori művészeti fővárosa, Párizs inspirációra milyen elsőrangú művészet fejlődött ki Magyarországon.
A francia kapcsolat rövidesen újjáéled, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója ugyanis a múlt héten már a részletekről is megegyezett a párizsi Musée d'Orsay vezetőségével: a világ egyik legjelentősebb kiállítóhelyeként számon tartott múzeum három hónapon keresztül - 2013. október 21. és 2014. január 26. között - ad otthont a magyar modernizmus 1905 és 1920 közötti másfél évtizedének művészetét bemutató, Allegro Barbaro című tárlatnak.
Baán László beszámolója szerint a nagyszabású kiállítás nem pusztán képzőművészeti tárlat lesz, hanem lehetőséget ad a korszak magyar kultúrtörténetének tágabb bemutatásra is.
Közben már körvonalazódik Róma legfontosabb modern művészeti múzeumával, a Galleria Nazionale d'Arte Modernával egy megállapodás, mely szerint a Szépművészeti Múzeummal nemrég újraegyesített Magyar Nemzeti Galéria anyagára építve egy századfordulót követő, magyar képzőművészet legjavát bemutató kiállítás nyílik 2013 júniusában az olasz fővárosban - árulta el a főigazgató.
Hozzátette: a magyar képzőművészet hangsúlyos külföldi megjelenítését célzó stratégia keretében így rövid időn belül Európa három fontos kultúrfővárosában, Bécsben, Rómában és Párizsban is magyar kiállítás lesz látható, mégpedig azok legrangosabb kiállítóhelyein, amire az elmúlt évtizedekben nem volt példa.
A bemutatott művek egyharmada még nem szerepelt nyilvános kiállításon, számos rajz az elmúlt két év kutatásainak eredményeként került felszínre, és nagy részük most jelenik meg először a kiállítás német nyelvű katalógusában - tájékoztatta a Collegium Hungaricum Bécs az MTI-t.
A tárlaton helyet kapnak a nyolc festő (Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos) párizsi magánakadémiákon alkotott akt croquis-jai, aktfestményei, a többalakos kompozícióikat előkészítő stúdiumok és a monumentális művek vázlatai csakúgy, mint az önálló művekként értékelhető tusrajzok és rézmetszetek, köztük olyanok, amelyek korabeli művészeti és irodalmi lapok reprodukcióiként is megjelentek.
A CHW tárlata az egyik legfontosabb bécsi kiállítóhely, a Kunstforum Nyolcak-kiállításának kísérőtárlataként nyílik meg. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója az MTI-nek felidézte: a modernista festőcsoportot bemutató kunstforumbeli kiállítás budapesti változatát 2011-ben, a 20 ezer látogatót vonzó pécsi bemutatkozás után több mint 50 ezren tekintették meg a Szépművészetiben.
A főigazgató ekkor hívta fel a Kunstforum igazgatója, Ingried Brugger figyelmét a Nyolcakra, javasolva a kiállítási anyag bécsi bemutatását. Egy budapesti megbeszélésen rövidesen meg is egyeztek: a modernista magyar festőcsoport 2012-ben, az ausztriai Klimt-év idején Bécsben is bemutatkozhat.
Baán László hangsúlyozta, Magyarország számára fontos, hogy a külföldön eddig nem ismert, értékes művészeti anyag Bécs talán legfontosabb, jelentős törzsközönséggel bíró kiállítóhelyén mutatkozhat be, ráadásul a kiállítást egy nagyon intenzív kampány kíséri, amely szintén a magyar művészetre, Magyarországra irányítja a bécsiek figyelmét.
Mint emlékeztetett, a kiállítással ismeretlen terület tárul fel az osztrák közönség előtt, amely szembesülhet vele, hogy a bécsi szecesszió virágzása idején külön utat járva, a világ akkori művészeti fővárosa, Párizs inspirációra milyen elsőrangú művészet fejlődött ki Magyarországon.
A francia kapcsolat rövidesen újjáéled, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója ugyanis a múlt héten már a részletekről is megegyezett a párizsi Musée d'Orsay vezetőségével: a világ egyik legjelentősebb kiállítóhelyeként számon tartott múzeum három hónapon keresztül - 2013. október 21. és 2014. január 26. között - ad otthont a magyar modernizmus 1905 és 1920 közötti másfél évtizedének művészetét bemutató, Allegro Barbaro című tárlatnak.
Baán László beszámolója szerint a nagyszabású kiállítás nem pusztán képzőművészeti tárlat lesz, hanem lehetőséget ad a korszak magyar kultúrtörténetének tágabb bemutatásra is.
Közben már körvonalazódik Róma legfontosabb modern művészeti múzeumával, a Galleria Nazionale d'Arte Modernával egy megállapodás, mely szerint a Szépművészeti Múzeummal nemrég újraegyesített Magyar Nemzeti Galéria anyagára építve egy századfordulót követő, magyar képzőművészet legjavát bemutató kiállítás nyílik 2013 júniusában az olasz fővárosban - árulta el a főigazgató.
Hozzátette: a magyar képzőművészet hangsúlyos külföldi megjelenítését célzó stratégia keretében így rövid időn belül Európa három fontos kultúrfővárosában, Bécsben, Rómában és Párizsban is magyar kiállítás lesz látható, mégpedig azok legrangosabb kiállítóhelyein, amire az elmúlt évtizedekben nem volt példa.
További írások a rovatból
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához