színház
2012. 10. 08.
Dán mangaopera a Nemzeti Színházban
Háborúról, hadvezérről, zsoldosokról és szenvedő hátországról szóló mangaoperát mutat be War Sum Up címmel a vizuális színjátszás úttörőjének számító Hotel Pro Forma dán társulat és a Lett Nemzeti Opera szerdán a Nemzeti Színházban, a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében.
Az előadás a japán nó színház hagyományait fejleszti kortárs operává. A cselekmény a hadviselés történetének három állandó szereplője, a kém, a harcos és az egyszerű zsoldos históriája - olvasható a Budapesti Fesztiválközpont tájékoztatójában.
A War Sum Up az ármánnyal, cselszövéssel, gyilkolással fémjelzett és láthatólag soha véget nem érő háborúk legfrissebb értelmezése. Szereplői istenek, démonok és emberek, a produkcióban a keleti hagyományokat, a nyugati kultúrát és a 21. század teatralitását ötvözik.
A Hotel Pro Forma a japán kultúra ősi elbeszélő módját máig őrző rajzolt történetek, a mangák képes beszédét vitte színpadra. A dalszövegek a több száz éves nó színház mestereinek szövegei alapján íródtak, a dallamok pedig a hagyományt a modernitással keverik.
A nó ősi zenés-táncos drámaformákból, a szentélyek, templomok előtti tereken a 12-13. századtól előadott különféle ünnepi játékokból fejlődött ki. A zenei kísérettel előadott, hagyományos japán színjátékforma a 14. században vált önálló műfajjá.
Az előadást a fényfestés újdonságai és a színpadi eszköztár szokatlan együtthatása teszi egyedülállóvá.
A játékmester szerepét Ieva Ezeriete, a zsoldost Aigars Reinis, a harcost Gundars Dzilums, a kémet pedig Liga Paegle alakítja, a rendező Kirsten Dehlholm.
A War Sum Up az ármánnyal, cselszövéssel, gyilkolással fémjelzett és láthatólag soha véget nem érő háborúk legfrissebb értelmezése. Szereplői istenek, démonok és emberek, a produkcióban a keleti hagyományokat, a nyugati kultúrát és a 21. század teatralitását ötvözik.
A Hotel Pro Forma a japán kultúra ősi elbeszélő módját máig őrző rajzolt történetek, a mangák képes beszédét vitte színpadra. A dalszövegek a több száz éves nó színház mestereinek szövegei alapján íródtak, a dallamok pedig a hagyományt a modernitással keverik.
A nó ősi zenés-táncos drámaformákból, a szentélyek, templomok előtti tereken a 12-13. századtól előadott különféle ünnepi játékokból fejlődött ki. A zenei kísérettel előadott, hagyományos japán színjátékforma a 14. században vált önálló műfajjá.
Az előadást a fényfestés újdonságai és a színpadi eszköztár szokatlan együtthatása teszi egyedülállóvá.
A játékmester szerepét Ieva Ezeriete, a zsoldost Aigars Reinis, a harcost Gundars Dzilums, a kémet pedig Liga Paegle alakítja, a rendező Kirsten Dehlholm.
További írások a rovatból
A Füsziről és a Roma Hősök Fesztiválról Balogh Rodrigóval beszélgettünk